HJ60 vs. HDJ80???

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Otto-Racing
Innlegg: 160
Registrert: fre okt 26, 2007 1:49 am
Sted: Bønes
Kontakt:

HJ60 vs. HDJ80???

Legg inn av Otto-Racing » fre okt 24, 2008 7:52 pm

Hei.

Går og grubbler litt på om jeg må selge 60'en min.

Grunnen til dette er at jeg må ha meg en trekk bil, og føler her at 60'en blir litt i det svakeste laget når jeg skal ha en bil på slep over fjellet. Er det nok med å putte på en turbo

eller skal jeg kjøpe meg en HDJ80 som har mye sprekere motor???
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.
Don't wish it were easier, wish you were better.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6275

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » fre okt 24, 2008 8:09 pm

Hva med å prøve en med turbo først... så hvis det ikke blir kraftig nok så blir vel ikke 60'n vanskeligere å selge pga. turbo!
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Haugens 80
Innlegg: 1131
Registrert: tir okt 14, 2008 11:37 pm
Sted: Bø I Telemark

Legg inn av Haugens 80 » fre okt 24, 2008 10:13 pm

Som 80 fører må eg jo nesten si att du må prøve 80 me henger bak :D så er de nåkk ikkje lenge før de står ny bil i tunet :lol: kjører ofte me henger me bil på slep og de er bare og gi gass og de drar av gårde :lol:
Me fart går alt..

Otto-Racing
Innlegg: 160
Registrert: fre okt 26, 2007 1:49 am
Sted: Bønes
Kontakt:

Legg inn av Otto-Racing » lør okt 25, 2008 4:20 am

Hvordan er det med å få mer futt utav en 80??? Klarer man det uten at det måtte koste en arm og en legg???
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.
Don't wish it were easier, wish you were better.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6275

Brukeravatar
Haugens 80
Innlegg: 1131
Registrert: tir okt 14, 2008 11:37 pm
Sted: Bø I Telemark

Legg inn av Haugens 80 » lør okt 25, 2008 12:11 pm

Hei på min 80 er de satt inn ett k/n filter frå turbo power på kongsberg. og har justert pommpa og lader 0,9 bar og den går bra er riktig nåkk 24ventilers da :D men den gammle går like så gått. og ska du ha meir krefter blir de ic og eksos som blir de neste :D prøver foresten og få te ic på min men har liten plass desverre :cry:
Me fart går alt..

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » lør okt 25, 2008 4:55 pm

Vil vel påstå at 60 med turbo/ic er hakket friskere enn en orginal 80
Jeg har hatt begge, og drar mye henger....

Brukeravatar
Haugens 80
Innlegg: 1131
Registrert: tir okt 14, 2008 11:37 pm
Sted: Bø I Telemark

Legg inn av Haugens 80 » lør okt 25, 2008 8:33 pm

Ja men viss de e orginal bil me prater om så går 80en ikkje bedre enn den må. men 60en må jo modifiseres en hel del for og få den te og gå som en 80 da men :lol: har også hatt både 60 og 61.
Me fart går alt..

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » lør okt 25, 2008 10:46 pm

Det er jo igrunn gratis å hente ut noe mer krefter av en orginal 80. Bare å shimse oppwastegate på turboen (bør kjøpe turbotrykksmåler, fås ihvertfall fra 188 kr) til feks 0,85 i trykk (orginalt trykk på min var 0,7 og det tilsvarte 1,5 mm opp til 0,85) og justere på pumpe, halv omdreining til 3/4 omdreining på mengde alt ettersom motoren er stilt orginalt. Og man kan også justere innsprøytningstidspunkt og ved behov den skruen på toppen av pumpen som regulerer dieselmengde før turbotrykk.

Motorene er ikke like (ikke sikkert det er 167/160/170 hk som oppgitt), pga at fabrikkinnstillingene har slått ut forskjellig, slitasje mm. Men med det over vil jeg tro man fort har en 20-30 hk ekstra og merbar endring i dreiemoment.

Men en 80 motor trenger overhaling av dyser om ikke det nylig er gjort!

Skal man gå videre så bør man endre på eksos (det beste er vel kanskje å begynne der) og intercooler. Trenger nodøvendigvis ikke bli så dyrt det heller, kommer alt an på hva man gjør selv. Så kan man justere pumpe og trykk mer.

Motorgarasjen
Innlegg: 436
Registrert: tir aug 02, 2005 9:04 am
Sted: Åsenfjord

60 vs 80 som trekkdyr.

Legg inn av Motorgarasjen » lør okt 25, 2008 11:31 pm

Du kan få bra skyv i en 60 også, men det vil kansje deg koste mer i drivstoff,
hvis du skal få denne opp i like stor trekkkraft, som en lett justert 80.
80`n har nok i utgangspunktet en mer effektiv forbrenning, enn det den eldre 60`n har.
Dette gir seg fort utslag i drivstoff-forbruk hvis du skal bruke de extra kreftene du henter ut .
Dette er fra min erfaring med andre biler enn 60, men dog.
Eks, jeg måtte trimme 80`n flere hakk for å holde følge med forrige trekkvogna,
en totalt oppjustert Patrol 3.3 TD, men med 80`n så halverte jeg nesten forbruket ved trekking av tung last. :)

Men 60`n har helt klart et mye større kraft potensiale enn det Toyota leverte dem med.
Da er de så late , at det skulle være påbudt med ettermontering av turbo på alle sammen,
untatt eksemplar som skal tas vare på for historisk bevaring. (:oops: ,den ble kansje litt drøy )
Antar at den er konstruert for å tåle full belastning i tøffere (varmere) strøk,
og med vesentlig dårligere drivstoff enn det vi er vant med, uten å bli overbelastet.

Til sist en advarsel: ikke prøvekjør en 80, hvis du ikke har tenkt å handle.
Det er så lett å få ha-begjær. :wink:

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » søn okt 26, 2008 12:09 am

jeg handla med 60 for og kjøre henger med, en 80 er jo min drøm men den blir for dyr, man bygger opp en sprek 60 og fyller utrolige mengder diesel og enda langt under prisen av en 80, i tilegg er 60 snart vetran og billig og eie, vinner jeg i lotto blir det en 80 på meg
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Otto-Racing
Innlegg: 160
Registrert: fre okt 26, 2007 1:49 am
Sted: Bønes
Kontakt:

Legg inn av Otto-Racing » søn okt 26, 2008 12:09 am

Drivstofforbuket er ikke det som bryr meg aller mest...
Den bruker mye, så om det blir liiitt til har ikke så veldig mye å si... (Man skal ikke grine over spilt melk :P )

Men dersom jeg får 60'en til å bli e god trekk-bil over fjellet er det ingen tvil i om at jeg beholder den...
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.
Don't wish it were easier, wish you were better.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6275

Otto-Racing
Innlegg: 160
Registrert: fre okt 26, 2007 1:49 am
Sted: Bønes
Kontakt:

Legg inn av Otto-Racing » søn okt 26, 2008 12:10 am

Vinner jeg i lotto blir det en 100 eller V8 på meg:p
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.
Don't wish it were easier, wish you were better.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6275

Svar

Gå tilbake til «Generelt»