Anskaffelse av LC
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Anskaffelse av LC
Hei. Ny her.
Har et spørsmål til dere som kan dette. Jeg skal gå til anskaffelse av en LC som jeg skal ha lenge, til bruk som dagligbil og alt annet egentlig. Derfor ønsker jeg meg et eksemplar av den skuddsikre varianten. Type de som går 700 000km i Afrika. Hva bruker de der nede?
Det er så mye modeller der ute. Fått med meg forskjellen på Light duty og Heavy duty serien, men mine utrente øyne ser få av de mest hardføre modellene til salgs i Norge.
Beklager på forhånd hvis det er et skikkelig grønt spm. Fant ingen soleklare tråder med forklaringer.
Har et spørsmål til dere som kan dette. Jeg skal gå til anskaffelse av en LC som jeg skal ha lenge, til bruk som dagligbil og alt annet egentlig. Derfor ønsker jeg meg et eksemplar av den skuddsikre varianten. Type de som går 700 000km i Afrika. Hva bruker de der nede?
Det er så mye modeller der ute. Fått med meg forskjellen på Light duty og Heavy duty serien, men mine utrente øyne ser få av de mest hardføre modellene til salgs i Norge.
Beklager på forhånd hvis det er et skikkelig grønt spm. Fant ingen soleklare tråder med forklaringer.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Anskaffelse av LC
Mange meninger her, men heavy duty seriene er 40 -60- 70 - 80- 100 - 200 seriene.
Disse holder seg godt i pris, forutsatt at de har blitt tatt godt vare på. Og det er ofte det som er problemet med å finne et bra eksemplar til salgs, folk selger sjelden disse bilene hvis de er i god stand. I så tilfelle er prisen høy. 40 og 60 serien er «gode gammeldagse biler» med stive akslinger og bladfjærer. Grovt drivverk, og store 9,5’ differ. Ganske uslitelige, og lite problemer. Men er du ute etter komfort er ikke dette noe. Det er for entusiaster som er lei av sensor og datafeil. Så har du 70 serien, som kommer både i light og heavy serie. Heavy serien er omtrent som 40 og seksti, mens lightutgaven har spiralfjærer og 8’ differ. Men fortsatt stive aksler. Og ellers mer en solid nok. Når 80 serien kom begynte dette å bli en ganske moderne bil. Fortsatt stiv aksel, men med mer komfort og et akseptabelt lydnivå. Dette er vel den siste virkelige LandCruiseren, men som sagt - her er det mange meninger. 100 serien er et hakk over 80 serien i komfort og motorytelse, fortsatt med 9,5’ bakaksel, men foran er det en stakkarslig 7’5’ diff og uavhengig hjuloppheng. Bedre veiegenskaper, men langt unna i holdbarhet hvis du tenker Afrikaveier. Men mer enn bra nok til vanlig kjøring og litt grove turer innimellom.
Så det er bare smak og behag som avgjør hvilke av disse modellene du vil satse på.
Disse holder seg godt i pris, forutsatt at de har blitt tatt godt vare på. Og det er ofte det som er problemet med å finne et bra eksemplar til salgs, folk selger sjelden disse bilene hvis de er i god stand. I så tilfelle er prisen høy. 40 og 60 serien er «gode gammeldagse biler» med stive akslinger og bladfjærer. Grovt drivverk, og store 9,5’ differ. Ganske uslitelige, og lite problemer. Men er du ute etter komfort er ikke dette noe. Det er for entusiaster som er lei av sensor og datafeil. Så har du 70 serien, som kommer både i light og heavy serie. Heavy serien er omtrent som 40 og seksti, mens lightutgaven har spiralfjærer og 8’ differ. Men fortsatt stive aksler. Og ellers mer en solid nok. Når 80 serien kom begynte dette å bli en ganske moderne bil. Fortsatt stiv aksel, men med mer komfort og et akseptabelt lydnivå. Dette er vel den siste virkelige LandCruiseren, men som sagt - her er det mange meninger. 100 serien er et hakk over 80 serien i komfort og motorytelse, fortsatt med 9,5’ bakaksel, men foran er det en stakkarslig 7’5’ diff og uavhengig hjuloppheng. Bedre veiegenskaper, men langt unna i holdbarhet hvis du tenker Afrikaveier. Men mer enn bra nok til vanlig kjøring og litt grove turer innimellom.
Så det er bare smak og behag som avgjør hvilke av disse modellene du vil satse på.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Anskaffelse av LC
Hei, og takk for svar!
Lest et par skildringer på nettet, og det sies at det for det meste er 80 og 100 serie biler som går i Afrika.
Så 90 serien er ikke heavy duty altså. Er jo den det klart er mest til salgs av. Tror det står mellom import av en 70 veteran, eller å kjøpe en 90 her i Norge. Hva ville dere gjort?
Er jo mulig å vente og håpe det dukker opp noe på finn også.
Lest et par skildringer på nettet, og det sies at det for det meste er 80 og 100 serie biler som går i Afrika.
Så 90 serien er ikke heavy duty altså. Er jo den det klart er mest til salgs av. Tror det står mellom import av en 70 veteran, eller å kjøpe en 90 her i Norge. Hva ville dere gjort?
Er jo mulig å vente og håpe det dukker opp noe på finn også.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Anskaffelse av LC
Er nok ikke 100-serien som det går mye av i Afrika, men 105, som er den militære varianten av hundren. Dette er en 80 med hundrekarosseri, med minimalt elektronikk, ikke turbo, ikke airbager osv. Stiv foraksel. Meget solid bra bil, som det dessverre ikke er mulig å få registrert i Norge. Finnes bare en sivil registrert her. Går mange av disse i Afrika, men vanlig hundre finnes nesten ikke.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Anskaffelse av LC
Hei ja takk begge deler , men nå er nok jeg en smule inhabil...menging skrev: ↑tir jul 03, 2018 11:35 pm Hei, og takk for svar!
Lest et par skildringer på nettet, og det sies at det for det meste er 80 og 100 serie biler som går i Afrika.
Så 90 serien er ikke heavy duty altså. Er jo den det klart er mest til salgs av. Tror det står mellom import av en 70 veteran, eller å kjøpe en 90 her i Norge. Hva ville dere gjort?
Er jo mulig å vente og håpe det dukker opp noe på finn også.
Skal du importere en J7 serie veteran som bruksbil må du nok regne med en del småtterier så det kommer nok an på hvor gøy du syns det er og hvor mye tid du har til rådighet sammen med bilen uten å kjøre den. En velholdt nitti er nok vesentlig enklere å komme over, rimeligere blir det nok også, i alle fall i innkjøp, men også her er det en del som bør utbedres / du bør være obs på at er utbedret underveis av tidligere eier(e).
Så budsjett, vedlikeholdsbudsjett og eget kompetansenivå har nok litt å si for hva i alle fall jeg ville anbefalt deg å gjøre.
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- ole_kristian
- Innlegg: 1044
- Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
- Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
- Kontakt:
Re: Anskaffelse av LC
Hei.menging skrev: ↑tir jul 03, 2018 11:35 pm Hei, og takk for svar!
Lest et par skildringer på nettet, og det sies at det for det meste er 80 og 100 serie biler som går i Afrika.
Så 90 serien er ikke heavy duty altså. Er jo den det klart er mest til salgs av. Tror det står mellom import av en 70 veteran, eller å kjøpe en 90 her i Norge. Hva ville dere gjort?
Er jo mulig å vente og håpe det dukker opp noe på finn også.
Jeg har hatt Landcruiser 90 - og da nærmere bestemt KZJ95 som er 3 liter turbodiesel på 125 hester, og lang versjon med 5 dører.
Min var i tillegg en VX utgave, og da er det skjermutbyggere og annen pynteplastikk, automatgir, skinnseter og noe mer utstyr som standard.
Jeg brukte min som daily driver og pendlerbil - og en periode med mye kjøring over lengre avstander i jobb gjorde at jeg solgte Landcruiseren min til fordel for en Lexus RX400h, og det er forsåvidt en kjempeflott bil det altså, selv om den nærmer seg utbytting mot en nyere person bil den også.
Men jeg angrer allikevel som en hund på at jeg solgte Landcruiseren min, og jeg kommer til å kjøpe en eldre Landcruiser som bil nr 2 igjen bare jeg får spart opp litt midler til det. Jeg driver å kikker både 60, 70, 80, 90 og 100 serie Landcruiser - og blant disse kan det nok være 90 som er mest hensiktsessig å ha for min del, da jeg mener det er en litt undervurdert bil i Landcruisersammenheng.
Men om det blir en 90 til, så tror jeg det blir en uten pynteplastikk og med manuelt gir, og gjerne en '99 modell eller senere.
Dette fordi at KZ-TE motoren (3 liter 125hk) opp til 1998 har en svakhet i toppen som gjør at det kan oppstå sprekkdannelser. D4D motoren på 163 hester som kom i 2001 er også skuddsikker. Så lenge den sitter i en 90 ihvertfall - for etter 2004 har jo den en ganske omfattende dyseproblematikk, men da var jo 90 erstattet av 120 allerede.
Og en ting til om ikke det blir passet på å bytte radiator år om annet på de med automatkasse - så foreligger det også en viss risiko for blanding av kjølevæske og automatolje, som oftest med girkassebytte og dure reparasjoner som følger.
Sjekk også både ramme og bakakselinnfestinger for rust.
La det likevel være klart - at både 60, 80 og 100 landcruisere har betydelig mer pondus, med sin størrelse og voksne dieselsekser. Men de er ofte betraktelig dyrere - selv om du kan finne slike biler som er annonsert billig også, men da blir det nok veldig mye jobb med de.
Min favoritt er derfor 90.
Og for ordens skyld - jeg har også en HJ45 pekkøpp - og det er ganske grovgjorte greier, så de kan nok oppleves litt tungkjørte i det daglige, men tøffere biler finnes ikke
Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Anskaffelse av LC
Hvis det er en 90 du vurderer, så prøv en åtti eller hundre før du bestemmer deg. Store forskjeller på disse bilene. Når det gjelder innvendig plass til pasasjerer og bagasje. Hundren er nesten 15 cm bredere innvendig. Motorene og gange, følelsen når du kjører, avfjæring. Og så er det betenkelig at alle rustproblemene som er på nittien med bakaksler og oppheng ikke eksisterer på hundren. Tydeligvis stor forskjell på stålkvaliteten selv om de er fra samme produksjonsår. Kvalitet....
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Anskaffelse av LC
Takk til alle.
Synd at 105 ikke kan registreres i Norge da. Er det pga utslippskrav?
Heller nok mest mot en 90 ja, mye pga av enklere å finne. Ligger noen 80 ute på finn men de er jo gått opp mot 500.000.
Og 100 er vanskelig å skaffe også, og mye dyrere.
Regner jo med at en 90 med god servicehistorikk og rust-tilstand, samt at den har D4D motoren som Ole Kristian nevnte, så snakker vi seig bil som varer lenge og tåler mye? Har de ikke stive aksler på 90?
Jeg er en habil mekker og gjør alt selv. Så en gammel 70 traktor må det bli som prosjekt med tiden.
Synd at 105 ikke kan registreres i Norge da. Er det pga utslippskrav?
Heller nok mest mot en 90 ja, mye pga av enklere å finne. Ligger noen 80 ute på finn men de er jo gått opp mot 500.000.
Og 100 er vanskelig å skaffe også, og mye dyrere.
Regner jo med at en 90 med god servicehistorikk og rust-tilstand, samt at den har D4D motoren som Ole Kristian nevnte, så snakker vi seig bil som varer lenge og tåler mye? Har de ikke stive aksler på 90?
Jeg er en habil mekker og gjør alt selv. Så en gammel 70 traktor må det bli som prosjekt med tiden.
Re: Anskaffelse av LC
Etter mye research og samtaler med folk så er jeg egentlig blitt litt overbevist at 90 serien ikke er det mest optimale mtp. mine kriterier for LC. Så kjøp av 80 serie tilstrebes.