10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvinner

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
baa
Innlegg: 461
Registrert: tir jan 05, 2010 2:18 pm
Sted: Trondheim

10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvinner

Legg inn av baa » fre nov 01, 2013 7:46 pm

Hei alle sammen!
noen som har fått med seg dette??! 10 års avgiftsfri statusendring av kjøretøy vil nå bortfalle fra 1 januar 2014! Det vil nå gå 30 år før man kan statusendre kjøretøy uten avgift :evil: :evil:
Blir enda mer oppgitt over at både NAF og de andre syns dette er helt OK, bortsett fra advokatforeningen som sier imot departementet.

http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=no

Siden Norge fikk påpakning fra EU om at dagens forskjellsbehandling av bruktimporterte biler kontra de som var førstegangsregistrert i Norge, var i strid med EØS-reglene, har noen tydeligvis jobbet hardt for å finne ut hvordan de skal klare å kreve inn penger for disse bilene også. Konklusjonen blir da som følger, at man FJERNER hele muligheten til å statusendre kjøretøy avgiftsfritt etter 10 år slik at de utenlandske ikke blir forskjellsbehandlet. Og selvfølgelig er det miljøargumentet som blir brukt! Nå er vel det mest miljøvennlige å holde liv i eldre biler fremfor å stimulere til en høy produksjon av nye biler. Det er i alle fall min påstand.

sitat fra høringsnotatet:

"5.2.4 Bortfall av adgangen til avgiftsfri statusendring etter 10 år
Dersom dagens regelverk endres slik at alle motorvogner kan statusendres avgiftsfritt 10 ar etter første gangs registrering uavhengig av om denne fant sted i Norge eller i utlandet, ville dette i seg selv likebehandle bruktimporterte motorvogner med motorvogner som ble registrert i Norge som nye.

Ulempen med en slik tilnærming vil imidlertid være at den kan utgjøre en stimulans til avgiftsmessige tilpasninger, for eksempel ved a gjøre det økonomisk gunstig a importere 10 år gamle kjøretøy fra utlandet, registrere disse i Norge som varebil klasse 2, for kort lid senere a statusendre disse til personbil.

Det er også et moment at mange av de kjøretøy som importeres som brukt og registreres som varebil klasse 2 er eldre biler med påfølgende høyt drivstofforbruk/utslipp som det fra et miljøperspektiv vil være lite ønskelig a oppmuntre til økt bruktimport av.

En annen problemstilling er at dagens 10-års regel i kombinasjon med en ny felles bruksfradragstabell med økende bruksfradragssats helt frem til 30-ars alder, vil forårsake dårlig symmetri og sammenheng i avgiftssystemet.

Direktoratet vurderer det således slik at det ville vært hensiktsmessig å fase ut 10-års regelen. På denne måten vil en motvirke spekulasjon/avgiftstilpasning samtidig med at en kan behandle bruktimporterte og "norske" kjøretøy likt i forhold til utgangspunkt for beregning av bruksfradrag ved statusendring."

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3618
Registrert: tir mai 25, 2004 10:07 am
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av dracan » man nov 04, 2013 9:21 am

Se der ja!
Kommer snikende inn på en fjøl.....
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

svennis
Innlegg: 134
Registrert: ons des 09, 2009 7:39 am
Sted: Arendal

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av svennis » man nov 04, 2013 1:31 pm

Desverre ikke sjokkerende, kl 2 har jo vært forholdsvis gunstig for de av oss som kunne klare oss med 2 seter. Tenker på fra myndighetenes side, med kun 20% av personbilavgiften så har det vært billig med store 2 setere. Har selv spekulert i dette.

Problemet er at de har hatt som mål å uansett kreve inn like mange kroner fra oss bilister uansett hva de finner på av "endringer". Totalen til slutt = flå bilister :evil: Spørsmålet er bare hvordan og hvor fort.....

Får vi se om ny regjering tar noe tak i dette med avgifter på bil i løpet av de neste 4 åra
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)

junkern
Innlegg: 145
Registrert: tor mar 25, 2004 3:50 pm

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av junkern » tir nov 05, 2013 2:30 pm

Noen som har fått med seg om dette vil ha tilbakevirkende kraft også? Dvs. at en bør vurdere å sette inn bakseter før nyttår hvis man har en varebil i dag?

Brukeravatar
baa
Innlegg: 461
Registrert: tir jan 05, 2010 2:18 pm
Sted: Trondheim

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av baa » tir nov 05, 2013 5:18 pm

om du leser høringsutkastet, så står det at dette ikke vil ha tilbakevirkende kraft i henhold til grunnlovsparagraf § 97. "Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft."

Så alle norske og bruktimporterte biler registert som varebil i Norge før 31 desember i år, vil gå under de gamle reglene. og kan sette inn seter gratis om 10 år, eller følge reduksjonen i bruksendringsavgiften.

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av Luring » tir nov 05, 2013 10:20 pm

Sikker på dette?
Det er vel dato for statusendring som gjelder, ikkje dato når bilen var førstegangsregistrert?
Olav

Brukeravatar
krekar
Innlegg: 278
Registrert: lør aug 11, 2007 7:00 pm
Sted: berkåk

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av krekar » ons nov 06, 2013 12:31 am

i følge norsk lov er det ingen lov som kan ha tilbakevirkende kraft. det er forbudt.

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av Luring » ons nov 06, 2013 8:40 am

Ein utbredt myte dessverre og ikkje heilt korrekt.
Når gjelder stafferett og handlingstidspunktet er før ny lov vart innført og der ny lov er til ugunst er det vel bortimot 100% korrekt.
Men det kommer til andre saker er det mange eksempel på at lover er innført med tilbakevirkende kraft (bl.a. lov om mva og våpenloven).

Men det er nok ikkje saka her; kva avgift ein skal betale kjem ann på reglanene den dagen avgifta forfell til betaling, tilsvarende som for årsavgift og omregistreringsavgift som endres etter lov/forskriftsendring stort sett kvart år. Slik eg oppfattar det er det tilsvarende med engangsavgift ved statusendring på kjøretøy.

Men eg ser her i høringsnotatet at de ikkje har tatt stilling til § 97 i Grunnloven (om tilbakevirkende kraft), det er hensynet til forutsigbarhet i anskaffelse av kjøretøy som er avgjerande for å innføre ein to spors system. Det er jo bra.
Olav

bolt
Innlegg: 56
Registrert: søn okt 02, 2011 9:16 pm
Sted: Sandefjord

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av bolt » fre nov 08, 2013 6:00 pm

Betyr dette at bruktprisene vil holde seg bedre, og om man tenker at man skal ha seg en 150 om et par år så kanskje man burde handle allerede nå? :roll:
LC 120 GX 05

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av Luring » fre nov 08, 2013 6:36 pm

Trur nok prisene på personbiler vil bli høgere framover ja da kostnad med å omregistere fra varebil til personbil blir høgare enn i dag.
Olav

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av sunde » lør nov 09, 2013 1:18 pm

Etter som eg forsto.Så vil bilens pris dette betydelig mer dem to første årene for bakseter.deretter vil det gjevne seg ut på resterende 28 år.Det vil si det kan lønne seg og kjøpe bilen ny som 2 ster,og montere bak seter etter 2 år... dette ble eg fortalt på toyota.så vil avgiftene bli endret lit i forhold til hver enkelt bil,med udslip kw osv..
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

ringhusEB
Innlegg: 4
Registrert: lør jun 09, 2012 11:55 pm

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av ringhusEB » søn nov 10, 2013 11:04 pm

Her kan du se noen av de foreslåtte endringene i bruksfradraget, i prosent og etter alderen på bilen:
Over 6 måneder: fra 11 til 12 prosent
Over 7 måneder: fra 12 til 14 prosent
Over 8 måneder: fra 13 til 15 prosent
Over 9 måneder: fra 14 til 16 prosent
Over 10 måneder: fra 15 til 17 prosent
Over 11 måneder: fra 16 til 18 prosent
Over 1 år: fra 17 til 19 prosent
Over 1 år og 2 måneder: fra 19 til 20 prosent
Over 1 år og 6 måneder: fra 23 til 22 prosent
Over 1 år og 8 måneder: fra 25 til 23 prosent
Over 1 år og 10 måneder: fra 27 til 24 prosent
Over 2 år: fra 30 til 26 prosent
Over 2 år og 6 måneder: fra 33 til 30 prosent
Over 3 år: fra 36 til 33 prosent
Over 3 år og 6 måneder: fra 39 til 37 prosent
Over 4 år: fra 42 til 40 prosent
Over 4 år og 6 måneder: fra 42 til 44 prosent
Over 5 år: fra 45 til 47 prosent
Over 8 år: fra 59 til 69 prosent
Over 10 år: fra 67 til 78 prosent
Over 15 år: fra 80 til 88 prosent
Over 20 år: fra 80 til 91 prosent

revi
Innlegg: 61
Registrert: ons apr 11, 2012 10:32 pm
Sted: Buskerud

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av revi » man nov 11, 2013 5:10 pm

En sak er hva som skjer fra og med evt vedtak, men hva med de bilene som er registrert som vare og som tidligere ble omfattet av 10 års regelen? Noen som vet noe konkret om dette? Har selv en som begynner å nærme seg 10 år, og skulle denne bli omfattet av nye regler så må man jo nesten få ut finger'n og få den omregistrert nå før nyttår...
05 120 VX

Brukeravatar
baa
Innlegg: 461
Registrert: tir jan 05, 2010 2:18 pm
Sted: Trondheim

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av baa » man nov 11, 2013 5:18 pm

De som allerede er eller blir registert som varebil før 1 januar 2014 i Norge, vil ikke bli omfattet av de nye reglene. De vil gå under de gamle reglene med avgiftsfri ombygging etter 10 år, så du kan bare ha fingeren trygt plassert enda en stund.... :mrgreen:

Brukeravatar
n t
Innlegg: 478
Registrert: ons jun 25, 2008 10:38 pm
Sted: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge
Kontakt:

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvi

Legg inn av n t » man nov 11, 2013 6:25 pm

baa skrev:De som allerede er eller blir registert som varebil før 1 januar 2014 i Norge, vil ikke bli omfattet av de nye reglene. De vil gå under de gamle reglene med avgiftsfri ombygging etter 10 år, så du kan bare ha fingeren trygt plassert enda en stund.... :mrgreen:
Unnskyld, men jeg kan bare ikke la være... Dette må være dagens beste! Lo så jeg grein!!! :mrgreen:

Brukeravatar
lj73jon
Innlegg: 1557
Registrert: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Sted: Os / Bergen

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvinner

Legg inn av lj73jon » lør nov 19, 2016 9:50 am

Er det riktig at man nå kan sette inn bakseter i bruktimportert bil 10 år etter dato for første gangs registrering (i utlandet) og at man kan se bort fra dato for første gang registering i Norge? På biler som er importert før de nye reglene for varebil trådte i kraft?

baardlie
Innlegg: 736
Registrert: fre nov 12, 2004 8:58 pm
Sted: buskerud

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvinner

Legg inn av baardlie » søn nov 20, 2016 6:16 am

Sånn jeg har forstått det gjelder 10års regelen de som er importert FØR 1.1.2014 . Importerer du bil etter denne dato gjelder 30årsregel . Så det er nå lite gunstig å ta inn halvgamle biler å registrere de som varebil .
Bård Tlf.97618988-HDJ100-2005

Brukeravatar
lj73jon
Innlegg: 1557
Registrert: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Sted: Os / Bergen

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvinner

Legg inn av lj73jon » søn nov 20, 2016 9:12 am

Ja, men på de som allerede er importert før de nye reglene trådte i kraft så kan man altså sette inn bakseter uten kostnad 10 år etter første gang registrering, uavhengig om det var i Norge eller i utlandet? I så fall gjør det jo mange bruktimporterte biler mer attraktive. Men så er utvalget desto dårligere etter regelendringen...

baardlie
Innlegg: 736
Registrert: fre nov 12, 2004 8:58 pm
Sted: buskerud

Re: 10års regelen for statusendring av kjøretøygruppe forsvinner

Legg inn av baardlie » søn nov 20, 2016 2:16 pm

lj73jon skrev:Ja, men på de som allerede er importert før de nye reglene trådte i kraft så kan man altså sette inn bakseter uten kostnad 10 år etter første gang registrering, uavhengig om det var i Norge eller i utlandet? I så fall gjør det jo mange bruktimporterte biler mer attraktive. Men så er utvalget desto dårligere etter regelendringen...
Før 1.1.2014 var det 10 år fra den ble registrert i Norge , uavhengig av alder vet ikke om det er blitt forandring på det
Bård Tlf.97618988-HDJ100-2005

Svar

Gå tilbake til «Generelt»