100, 2000 mod

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

100, 2000 mod

Legg inn av StianHdj80 » søn sep 18, 2016 11:25 am

Får opp feilkode P1420 , vel å merke hos et uavhengig verksted, ikke Toyota. De var ikke helt sikre men mente det var MAF sensor?
De pleier da aldri gå i stykker eller?
På 05 en jeg hadde sto MAF sensor lett tilgjengelig på røyr ut fra luftfilter boks. Hvor sitter den på 2000 mod, er det i det hele tatt samme på de to?
Fordi om feilkode kommer opp til tider så merkes ingenting på bilen
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1611
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: 100, 2000 mod

Legg inn av frode » søn sep 18, 2016 1:25 pm

P1420 er vel toyotas nr 33, dvs stengespjeldet på inntaket. På de med 4 trinns auto er det vacumstyrt, mens de med 5-tr aut har elektrisk stepper.
Se vedlagte pdf.
DTC-33.pdf
(73.91 kiB) Lastet ned 87 ganger
dtc-list_Pre-2002-8.pdf
(44.4 kiB) Lastet ned 70 ganger
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: 100, 2000 mod

Legg inn av StianHdj80 » man sep 19, 2016 12:15 am

Vacum på min med manuell da.
Kan den renses??
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1611
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: 100, 2000 mod

Legg inn av frode » man sep 19, 2016 11:57 pm

Den kan sikkert renses, men er det problemet? Det vanligste er vel manglende vakum pga hull i slangen, manglende slange, el.l. Og så kan det jo være styringa, den der lille ventilen som skal ha litt strøm.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: 100, 2000 mod

Legg inn av ksi100 » tir sep 20, 2016 8:13 am

frode skrev:P1420 er vel toyotas nr 33, dvs stengespjeldet på inntaket. På de med 4 trinns auto er det vacumstyrt, mens de med 5-tr aut har elektrisk stepper.
Med stengespjeld, mener du disse som sitter rett før blokka:
007.jpg
007.jpg (93.25 kiB) Vist 4201 ganger
Eller mener du spjeldet som sitter sammen med det elektriske varmeelementet før EGR-ventilen?

Kan det være at spjeldene som vist i bildet ikke beveger seg tilstrekkelig og dermed gir feilkode? I såfall er det en rens som må til.

Men først kan man sjekke alle vakuumslangene.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: 100, 2000 mod

Legg inn av StianHdj80 » tir sep 20, 2016 11:15 pm

frode skrev:Den kan sikkert renses, men er det problemet? Det vanligste er vel manglende vakum pga hull i slangen, manglende slange, el.l. Og så kan det jo være styringa, den der lille ventilen som skal ha litt strøm.
ok får sjekke litt. Er ikke hver gang lampa lyser, hvis jeg nuller lampa kan det gå 4-5 starter før ho lyser igjen. Merker som sagt ikke no på effekt
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1611
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: 100, 2000 mod

Legg inn av frode » ons sep 21, 2016 10:12 pm

Nei, ja, det som sitter ved varmeelementet ja. Butterfly valve.
Du vil ikke merke noe som helst på noe som helst hvis det ikke virker, i følge de fleste jeg har hørt på.
Det stenger når du stopper motoren, og skal visst gi sikrere stopping ved veldig varm motor. Og, ikke minst, hvis det er mye olje i innsuget, f.eks fra slitt turbo. Da kan motoren fortsette i det uendelige, til motoroljen er brukt opp.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: 100, 2000 mod

Legg inn av StianHdj80 » ons sep 21, 2016 10:18 pm

Ja riktig. Hadde vært godt å få slukka feilkode lampa
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Svar

Gå tilbake til «Motor 10x»