4,2 diesel, jager på turtallet
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
4,2 diesel, jager på turtallet
motor jager på turtallet. både ved tomgang, og under kjøring.
En hører at det "gis på" litt,
hva kan dette skyldes?
En hører at det "gis på" litt,
hva kan dette skyldes?
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
Falsk luft?
dårlig kontakt til en sensor eller ECU?
feil i IP?
korrosjon på ECU/plugger (dss lekkasje på frontrute)?
Mao: ikke peil.
dårlig kontakt til en sensor eller ECU?
feil i IP?
korrosjon på ECU/plugger (dss lekkasje på frontrute)?
Mao: ikke peil.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
kan det ganske enkelt være "power heater" knappen
det er vel kanskje litt for enkelt til å være sant... men men - vinteren er jo her
det er vel kanskje litt for enkelt til å være sant... men men - vinteren er jo her
Land Cruiser HDJ100 4.2l 2002 AHC, 7 seter, 250.000km.
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
hvordan vil denne påvirke da?
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
Vet ikke hvordan det er på slike steinalder maskiner, men på min teknologiske bil, så virker det slik at man trykker inn en knapp når det er kaldt ute, og så ruser motoren opp litt, slik at motoren blir fortere varm.
På min 90 så er det en dings som går på et reimhjul og denne har en magnet greie som kopler inn når tempen er lavere en så og så.
Denne dingsen er en friskjonsdings som utvikler varme og varmer opp vannet i motoren.
Visnok har noen lastebiler dette systemet og det er er etter hva jeg har hørt et veldig godt system.
Skjønte du noe av dette er du god
På min 90 så er det en dings som går på et reimhjul og denne har en magnet greie som kopler inn når tempen er lavere en så og så.
Denne dingsen er en friskjonsdings som utvikler varme og varmer opp vannet i motoren.
Visnok har noen lastebiler dette systemet og det er er etter hva jeg har hørt et veldig godt system.
Skjønte du noe av dette er du god
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
Glem den. Friksjonsvarmeren gir ikke noe jaging under kjøring. Den øker turtallet bare ved stillstand, fra 600 til 12-1300, inntil den blir varm. Når man kjører, med lite gasspådrag, kan man merke bare en liten belastning når man skrur den på. Men den skrur seg ikke av og på automatisk så man merker det under kjøring.
Jeg så på en 100 til salgs på Tjøme for 3,5 år siden. Den jaget ørliten grann på tomgang. Fant ikke ut hva det var, så jeg sto over den.
Jeg så på en 100 til salgs på Tjøme for 3,5 år siden. Den jaget ørliten grann på tomgang. Fant ikke ut hva det var, så jeg sto over den.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
Er det ikke et potmeter på gasspedalen som styrer gasspådraget elektronisk? Mener å ha hørt at dette kan skape litt krøll.
Jarle
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
dette er da en periodisk feil.
jager ikke alltid
jager ikke alltid
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
la faktisk merke til at power heater knappen kan lage jaging på turtallet..
slo av den, og da sluttet den å jage..
om det ikke er noe som tilsier dette, så var det iallefall et veldig sammentreff.
dette gjelder jo ikke under kjøring i fart, da den jager her, er ikke power heater på
slo av den, og da sluttet den å jage..
om det ikke er noe som tilsier dette, så var det iallefall et veldig sammentreff.
dette gjelder jo ikke under kjøring i fart, da den jager her, er ikke power heater på
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
vi fikk tips om ventil for gjenbruk av eksos.
denne ble dekket til./tettet
motor slutter å jage, og har mer kraft. også når den er kald.
denne ble dekket til./tettet
motor slutter å jage, og har mer kraft. også når den er kald.
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
Har du et bilde/tegning/oppskrift som viser hvordan dette kan gjøres?kinke skrev:vi fikk tips om ventil for gjenbruk av eksos.
denne ble dekket til./tettet
motor slutter å jage, og har mer kraft. også når den er kald.
Kan være interessert i å gjøre det samme.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
Du har blokkert egr, det er gode ting. Ingen feilmeldinger?kinke skrev:vi fikk tips om ventil for gjenbruk av eksos.
denne ble dekket til./tettet
motor slutter å jage, og har mer kraft. også når den er kald.
Min 80 ble også helt annen når jeg fjørnet dette. Motoren gikk jevnt som en motor skal gå, ikke noe lugging/fjusking ved lett/moderat gasspådrag.
Det er bare å sette på plate i mellom, evt bare å fjærne saken og sette på blindlokk og en god mulighet til å montere EGT føler i eksosdelen!
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
Tro dette innlegget skulle vært her, ser ut til å passe best her ihvertfall, klippet fra en annen tråd hvor det samme står:
Katalysatoren fjernet, men resten av eksosen er orginal? Jeg vet ikke hvor mye den katalysatoren bremser. På min HDJ 80 er det ettermontert for lavere "årsavgift" i Tyskland. Han land cruiseren fyren/forhandleren jeg kjøpte bilen av mente det utgjorde noe på forbruket. Når jeg nå leser på cumminsforum.com angående min Ram så sier de at katalysatoren har mindre å si, at DPF og NOX filtrene er adskillig mer kraft og forbuks krevende. Det finnes eksosdeler som kun kutter DPF og NOX. Når så folk har byttet til en eksosdel som kutter katalysator også (men beholder eller alt) så er det ikke merkbar forskjell. Så jeg vet ikke, kanskje forskjellig fra produsent til produsent.
Bytter du ut hele eksosen med 3" og har på ei 3" gjennomstrømningspotte så vil du få litt raskere respons i motoren. Turboen spoler opp litt raskere. Men ikke veldig stor effektforskjell. Kanskje større effektforskjell om motoren allerede er tunet.
Dette skulle vel vært skrevet i den andre tråden eller?kinke skrev:Pappa fikk tips selv om å sjekke EGR-ventil, så det ble gjort.
Den er tettet, slik at den ikke gjenbruker noe exhaust
Helt annen oppførsel på motoren, og motorkraft. til det bedre
har forøvrig lest her at den går gjennom EU kontroll uten å sette dette midlertidig tilbake og.
i tillegg var visstnok katalysator og fjernet, i det tilfellet.. Hm.. tr om man skulle ordne seg et mellomstykke..
må jo være litt kraft som går bort i katta..?
kan legge ut bilder av den ventilen, jeg så det var en som var interessert.
Katalysatoren fjernet, men resten av eksosen er orginal? Jeg vet ikke hvor mye den katalysatoren bremser. På min HDJ 80 er det ettermontert for lavere "årsavgift" i Tyskland. Han land cruiseren fyren/forhandleren jeg kjøpte bilen av mente det utgjorde noe på forbruket. Når jeg nå leser på cumminsforum.com angående min Ram så sier de at katalysatoren har mindre å si, at DPF og NOX filtrene er adskillig mer kraft og forbuks krevende. Det finnes eksosdeler som kun kutter DPF og NOX. Når så folk har byttet til en eksosdel som kutter katalysator også (men beholder eller alt) så er det ikke merkbar forskjell. Så jeg vet ikke, kanskje forskjellig fra produsent til produsent.
Bytter du ut hele eksosen med 3" og har på ei 3" gjennomstrømningspotte så vil du få litt raskere respons i motoren. Turboen spoler opp litt raskere. Men ikke veldig stor effektforskjell. Kanskje større effektforskjell om motoren allerede er tunet.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: 4,2 diesel, jager på turtallet
bilde av EGR
- Vedlagte filer
-
- EGR ventil midt på
Plate satt imellom flenser, blokket - 20130208_124044.jpg (177.24 KiB) Vist 10174 ganger
- EGR ventil midt på
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327