40/70 hybrid noen som har prøvd?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
KjetilLJ70
Sted: Palmekysten Kristiansand

40/70 hybrid noen som har prøvd?

Legg inn av KjetilLJ70 » fre jul 06, 2007 10:57 am

Drømme bilen en gang er en 40 men det hadde vært tøfft og bygge en med 40 karosseri på 70 understell , er det noen som har prøvd det? Mulig og få godkjent?

Fordelen slik jeg ser det er at 70 har skruefjærer og dermed bedre kjøre komfort, men nå har jeg ikke prøvd en 40 da.
Går det ikke med lite fart, finn nytt spor...

Land Cruiser LJ70 1985 mod
Min Garasje

Brukeravatar
rikard
Sted: Melhus, Trøndelag

Legg inn av rikard » fre jul 06, 2007 11:28 am

Hvorfor finne opp kruttet på nytt?

:lol:

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Ole Kristian
Sted: Nord Odal
Kontakt:

!

Legg inn av Ole Kristian » fre jul 06, 2007 12:29 pm

Oi!! Den var tøff! Fåes den som pickup???

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » fre jul 06, 2007 1:24 pm

Hvis man gidder så tror jeg man kan få like "gode" kjøreegenskaper med 40 som LJ70 (ikke at de er så gode).

40'ene er levert med jævlig stive fjører fordi de aldri ble levert med stabstag. Tar man ut noen blad i hver fjør, hiver på stabstag og kanskje et lite pannhardstag så tror jeg mye er gjort. Aksler osv. er jo sterkere på 40 serien, så å bytte ut det mot LJ70 ville være dumt. (pannhardstaget vil nok tulle litt med fleksingen, men)

60 serien har jo bladfjører, og de kan jo bli meget gode å kjøre. På så grove og store biler som dette, så er det mye man kan gjøre med kjøreegenskapene før man hiver på spiraler.

Det største problemet er akselavstanden, og den får man ikke gjort så mye med..

Brukeravatar
Frode S
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » fre jul 06, 2007 3:06 pm

Ah, PX10'en...

Dette er virkelig et smykke. Synd at ikke flere ble laget, gjerne med rattet på "rett"side.
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » tir jul 17, 2007 12:12 am

Mener du at man kan ta ut blader f.eks. bak på min pickup??
Den har nemlig 9 blader mener jeg, og den er råstiv.
Har tenkt litt på dette skjønner du. Tenkte mest på å kjøpe nye fjærer jeg, men om du mener man kan fjerne noen blad, så ser jeg lysere på det.
Vet ikke hvordan Steinar og Henning som har en slik bil med skilter ser på dette?
Har dere kommentarer til dette?
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
håvard

Legg inn av håvard » tir jul 17, 2007 12:15 am

Det er helt legitimt og vanlig å fjerne blad fra bladpakkene. F.eks. OME skiller/skilte på HeavyDuty og Light på hvor mange blad det er i pakka.

MEN, skal du laste mucho mucho betongas i planet så må du jo tenke deg om :) Poenget er at med stabstag så trenger man ikke så stive fjører I SVINGER som uten stabstag. Når det gjelder totallast så er det bare fjører som teller.

Brukeravatar
Dag Einar
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » tir jul 17, 2007 12:25 am

Men på min sitter det fra tidligere stab-stag også......, så da kan jeg altså fjerne noen blader jeg da altså. Som f.eks. på Hiluxen, for der er det ikke like mange, men du verden hva den tåler allikevel. :D
Vedlegg
CIMG0344.JPG
CIMG0344.JPG (40.88 kiB) Vist 11172 ganger
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Brukeravatar
håvard

Legg inn av håvard » tir jul 17, 2007 12:39 am

Ja det er bare å prøve det. Men som sagt så blir lasteevnen noe nedsatt. Det å sammenligne antall blad med andre produsenter eller modelle er ikke noe poeng.

MEN

Den spiralfjøra du har der, skal den være der??????? Det ser ut som himkok. Fjern den så er vel mye gjort tenker jeg :)

rogerbrekke

Legg inn av rogerbrekke » tir jul 17, 2007 1:16 am

[quote="håvard"]Det er helt legitimt og vanlig å fjerne blad fra bladpakkene. F.eks. OME skiller/skilte på HeavyDuty og Light på hvor mange blad det er i pakka.

MEN, skal du laste mucho mucho betongas i planet så må du jo tenke deg om :) Poenget er at med stabstag så trenger man ikke så stive fjører I SVINGER som uten stabstag. Når det gjelder totallast så er det bare fjører som

Det er en godkjenning på fjærene . der står det hvor mange fjæreblader det skal være.
når det gelder Ome HeavyDuty og Ligt er det feil.
Men HeavyDuty og medium så er det riktig, de kan endres med å legge til eller fjærne et blad.
fjærner du blader risikerer du my større sjanse for brudd,
kjøp riktige fjærer til deres bruk og behov.
rabater er en ting riktig priser er det som teller, :idea:
skulle jeg kjøpt en helt ukrant fjærsett til bilen min , burde det være 30% biligere ,en tilsvarende fjærer som kvaliteten er utprøvd på ex OME

Brukeravatar
håvard

Legg inn av håvard » tir jul 17, 2007 1:23 am

Det er en godkjenning på dekkstørrelser også, men det er vel ikke slik vi opererer- er det det så kjøp en Toyota Carina :)

Jeg svarte bare på om det gikk an å ta ut fjører. Det er ganske vanlig å gjøre det, så det er bare å kjøre på. Noen godkjenning er vel ikke noe å tenkte på når det er snakk om originalfjørene.

Ok feil at det ikke var HD og LD, men HD og MD, poenget er at fjørprodusentene selv opererer på samme måten, så det er ikke noe galt i å fjerne f.eks. et blad i en f.eks. 7 blads pakke. Null stress.

rogerbrekke

feil

Legg inn av rogerbrekke » tir jul 17, 2007 1:49 am

samme gjelder med orgenal fjærer, samme godkjeningen :D
så denne garantien må stå for din regning.
hva man kan gjøre er en ting , hva som er tilat er noe annet,
noen få fjærpakker er mulige å endre med godkjenning fra levrandør.
de aller fleste er det ikke.
skal du fjerne noen fjærblader, er det like viktig hvem av fjærbladene du fjærner. :roll:

Brukeravatar
håvard

Legg inn av håvard » tir jul 17, 2007 1:57 am

Jaja godkjenning..... Les topicen her- er ikke en mutter i en slik ombygning som blir godkjent uten å krangel med BT.

Det er vanlig å først fjerne den andre fjøra (nest lengste) med mindre den har no veldig custom bøying. Det er vel som med alt annet en del teorier på hva som er best, men det er ihvertfall vanlig med den andre. OME har jo litt custom bøy på det andre bladet i pakka, så mulig de har andre "regler", det vet kanskje du Roger?

Brukeravatar
rikard
Sted: Melhus, Trøndelag

Legg inn av rikard » tir jul 17, 2007 10:02 am

håvard skrev:Det er vanlig å først fjerne den andre fjøra (nest lengste) med mindre den har no veldig custom bøying. Det er vel som med alt annet en del teorier på hva som er best, men det er ihvertfall vanlig med den andre. OME har jo litt custom bøy på det andre bladet i pakka, så mulig de har andre "regler", det vet kanskje du Roger?
På OME-pakken til 60 er det en military wrap på andre fjærblad (sikkerhetsbøy i tilfelle fjær 1 knekker). Jeg har tatt bort blad nr tre på min medium pakke bak. merker at den er noe mykere, men ikke veldig mye. Pass på at en ikke fjerner flere blad etter hverandre. Da vil risiko for brudd øke.

rogerbrekke

medium ?

Legg inn av rogerbrekke » tir jul 17, 2007 11:54 am

Du er sikker på det er en medium pakke du har :?: tel fjærinleg,
problemet med 60 er jo at den blir for myk i fronten.
Soft versjon anbefalles ikke til veg bruk. men du får vel muligens en mellomting her da.
resultatet på sikt blir antaglig vis att de ikke bærer bilen. om det er en medium pakke.

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Kontakt:

Legg inn av knixen » tir jul 17, 2007 2:21 pm

Du kan jo vurdere parabolic suspension fjær sett slikt som jeg gjør, skal mest sannsynlig ha 100mm (4") hevesettet fra de på min 40. Det settet har 2 blar i utgangspunktet, men du kan sette inn en ekstra hvis du skal laste den tungt. Det er jo også tuv på det settet, så du kan gjøre det med god samvittighet. Såvidt jeg har skjønt så hever det ikke fullt ut det de lover heller og det er jo egentlig ganske bra (i mine øyne).

Vi er noen som skal legge inn en ordre i løpet av høsten/vintern...
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
håvard

Legg inn av håvard » tir jul 17, 2007 2:37 pm

Kult Knixen, men bare forsikre deg 100% om at det blir nok heving. Vet at 70 og 60 settet hever svært lite.

Før hadde de ikke TUV på 40 serien, men det har de kanskje fått nå?

Uuuuups denne tråden sklei litt ut.. :)

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Kontakt:

Legg inn av knixen » tir jul 17, 2007 3:49 pm

håvard skrev:Kult Knixen, men bare forsikre deg 100% om at det blir nok heving. Vet at 70 og 60 settet hever svært lite.

Før hadde de ikke TUV på 40 serien, men det har de kanskje fått nå?

Uuuuups denne tråden sklei litt ut.. :)
Knixen=Knut :)

Er ikke fryktelig opptatt av hevingen i skrivende stund, men antar jo at det er mer enn det andre settet. De har tuv på det iflg nettsiden deres... ;)

http://parabolicsuspension.com/toyota/lc40.htm

Her ligger det info.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
Dag Einar
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » tor okt 18, 2007 10:40 pm

Håvard kan du si meg om fjærene foran på min 45 skal være som foran på Hilux`n ??
Foran på 45`n så er nemlig fjærene litt vel flate.
Nå har jeg en litt tyngre jernklædd foran enn det du har da men... :D
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

rogerbrekke

tysker

Legg inn av rogerbrekke » tor okt 18, 2007 11:57 pm

traff en tysker i sommer med rikktig god erfaring med disse bilene, og er kjent i Tysklad for det, han sa det var bare OME som var brukbart på disse bilene.
ingen andre holt mål på sikt,
Du kan ta kontakt med han på denne ,mailen. han vet hva han snakker om.
www.toyotapetra@aal.com

håper det er riktig.
danske 4x4clubben sa at det han ikke viste om disse bilene ,var helt unøvendig å vite.
faglig kompetanse er gull det.

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 4x»