Erfaring med DTK tuning boks?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
TorgeirW
Innlegg: 11
Ble med: ons aug 23, 2006 8:22 am

Erfaring med DTK tuning boks?

Innlegg av TorgeirW »

Vurderer å kjøpe DTK tuningboks fra biltuning.no. Den lover 192 hk og 400 nm for 163 hk motoren. Syns det er verdt å prøve, koster kun 4990 kr og har fornøydgaranti. Noen som har erfaring med denne boksen?
Brukeravatar
KjetilLJ70
Innlegg: 182
Ble med: man sep 11, 2006 5:58 pm
Lokasjon: Palmekysten Kristiansand

Innlegg av KjetilLJ70 »

Har ikke erfaring med tuning boks direkte, men en mapping av bilen og en skreddersydd chip er en bedre løsning. Koster litt mer men lønner seg nok i det lange løp.
Går det ikke med lite fart, finn nytt spor...

Land Cruiser LJ70 1985 mod
Min Garasje
heanda erke
Innlegg: 13
Ble med: tor jan 18, 2007 10:54 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av heanda erke »

Har selv bestilt en slik tuning bla. fordi biltuning kan vise til mange fornøyde kunder. En orgiginal toyotachipping koster 11-12000 og gir 204 hk, altså bare 10 mer enn de 4990 som dieseltuningen koster. Det er mye penger for de siste 10 hk.
Siden jeg er ny landcruisereier, hva menes med mapping?
heanda erke
TLC-fan
Innlegg: 1225
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Toyota gir fortsatt full garanti på motor og drivverk, dersom man bruker TTE-chip'en. Det kan være verdt mellomlegget, og sist men ikke minst, den gir 490Nm på 2006 og nyere LC120. Det er i grunnen momentet som er interessant. Men jeg forstår argumentet rundt prisen.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
KjetilLJ70
Innlegg: 182
Ble med: man sep 11, 2006 5:58 pm
Lokasjon: Palmekysten Kristiansand

Innlegg av KjetilLJ70 »

heanda erke skrev: Siden jeg er ny landcruisereier, hva menes med mapping?
Ved mapping kopler man på en PC på hjernen til motoren, bilen blir så kjørt på "rullende landevei" man finner da ut din motors effekt kurve og moment kurve, ingen motorer er like. Chippen blir så programert slik at motoren yter optimalt under alle forhold, med jevne fine effekt og moment kurver. Drivstoff forbruket går ned, motoren går jevnere, soter mindre og har lavere utslipp

En tuning boks er laget til en motor type.
Resultatet blir ofte at effekt og moment kurven er ujevn med plutselige peeker og dødpunkter. Tuning bokser har også mindre effekt og lavere moment.

Min er erfaring med chip er på en Audi A4 1,8 turbo. Og det jeg har skrevet over er basert dels på egne erfaringer i praksis og det jeg har lest meg frem til. Feel free to chop my head of...
Går det ikke med lite fart, finn nytt spor...

Land Cruiser LJ70 1985 mod
Min Garasje
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

TLC-fan skrev:Toyota gir fortsatt full garanti på motor og drivverk, dersom man bruker TTE-chip'en. Det kan være verdt mellomlegget, og sist men ikke minst, den gir 490Nm på 2006 og nyere LC120. Det er i grunnen momentet som er interessant. Men jeg forstår argumentet rundt prisen.
Helt enig med Fred Magne, jeg ville brukt en TTE, de gir deg en garanti, som kan være verd pengene.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
heanda erke
Innlegg: 13
Ble med: tor jan 18, 2007 10:54 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av heanda erke »

Etter mye frem og tilbake med forsvunnet pakke i posten fikk jeg endelig min boks. Voldte meg endel bry å finne chipen ( mot torpedoveggen) og ikke minst vippe bryteren ut og legge tuningenhetesnledning imellom, så er bilen nå ca 30 HK sprekere. Kjenner nok det, om ikke på aksen , men ihvertfall momentet. Har ikke mål mulige konsekvenser mht til drivstoffforbruket, emn antar at færre gearskift gir mindre forbruk.
Boksen har justeringsmuligheter ( er på nivå 4 av 1-9), men siden den hverken hoster eller harker så lar jeg den være på normalnivå inntil vidre. Venter til sommeren med eventuell oppjustering mot nivå 9.
heanda erke
heanda erke
Innlegg: 13
Ble med: tor jan 18, 2007 10:54 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av heanda erke »

Drivstoffforbruk.
Målte forbruket med stor henger og scoter i påska, nøyaktig 1 l. pr mil.
Måling kun bil på langtur med fart på 100-110, forbruk 0,95. Mindre forskjell enn antatt. Dersom 0,95 på vx 90 med 165 hk er normalt, kan man på den annen side tolke den lille økningen av forbruket med henger som positivt som nettopp momentøkning fra dkt boka bidrar til. :)
heanda erke
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Erfaring med DTK tuning boks?

Innlegg av håvard »

Yo!
Jeg har en sånn chip, men har ikke montert den. Det tenkte jeg å gjøre nå, men biltuning.no nekter å si hvilken plugg jeg skal bruke, da jeg ikke har kjøpt boksen selv, den var det forrige eier som kjøpte. Vanskelige folk. Er det noen som har et bilde, evt. beskrivelse om hvilken plugg jeg skal koble denne boksen inn på?

Det er en 2001, 90 D4D
Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Re: Erfaring med DTK tuning boks?

Innlegg av sunde »

Brukte slik boks,i den lcen jeg hadde.Solgte bilen med den,og ny kjøper har vert og stilt på den.Det ente med motor i nødmodus og motor stoppet. skal dere bruke den boksen,la den stå hvor den står er min erfaring med dette.

Har kjørt bilen med DTK og TTE.Det kan ikke på noen måte sammenligne di to.TTE var langt over,når det kom til merkbar NM og drag i bilen er min erfaring.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Erfaring med DTK tuning boks?

Innlegg av håvard »

Er det ingen av dere som vet hvilken kontakt DTK chipen skal kobles inn på? Jeg har funnet en kontakt jeg trodde det var, den går inn mot torpedoveggen, den er et helvete å få ut (har ikke klart det enda), men det virker som om den har 6 ledere, mens DTK chipen kun har 3 ledere.
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3623
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med DTK tuning boks?

Innlegg av dracan »

Se om du finner en plugg i nærheten av dieselpumpa.
På min lux sitter den langt foran på høyre side av motor. Sett forfra.

Se rød ring jeg har tegnet inn. Sitter bak under her.
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (67.08 KiB) Vist 13623 ganger
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Re: Erfaring med DTK tuning boks?

Innlegg av sunde »

Var på samme plass,som bilde over på min lc 120 mener jeg og huske :? Sikkert andre som kan bekrefte elle avkrefte det da..
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Erfaring med DTK tuning boks?

Innlegg av håvard »

Fant den. Det var ikke på samme sted som på bildet, ganske motsatt faktisk :)

Funker greit den chippen, men motoren går i nødmodus når jeg mater på årntli.. (den står på 4 av 8 )
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3623
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med DTK tuning boks?

Innlegg av dracan »

Jepp!
Vi har jo ikke samme motor da..... :-)
Jeg har min på 4 og den går ikke i nødmodus.
Prøv på 3 da.
Jeg gikk ned på forbruk fra 0,8 til 0,7 på normal kjøring.
Så boksen tjener jeg nok inn etter noen 100 mil vil jeg tro :-)
Merket ikke så mye på drag i bilen, men forbruk og moment er ikke å forakte.
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Brukeravatar
dizzy
Innlegg: 9
Ble med: ons mar 07, 2012 11:01 pm
Lokasjon: Porsgrunn

Re: Erfaring med DTK tuning boks?

Innlegg av dizzy »

Installerte DTK-boks i bilen i dag (2012 LC 150)
Dette er en boksen med styring fra Iphone.
Fikk ikke koblet til DTK Box Manager appen med min Iphone 6 Plus. Den fant DTK-boksen på nettverket, men appen nektet å koble til.
Testet med Ipod Touch og da virket det på en måte. Boksen sto (ifg. appen) på setting 3. Virket som bilen ble marginalt sprekere, men etter at jeg endret til setting 4 gikk bilen i sikkerhetsmodus. Klarte etterhvert å få boksen tilbake til setting 3, men bilen ville ikke ut av sikkerhetsmodus. Måtte koble vekk hele skiten for at bilen skulle virke normalt igjen.
Virker som en ustabil løsning å bruke Wifi for å koble til Iphone. Android bruker Bluetooth så vidt jeg vet.
Og at det skulle så lite endring i oppsettet til for å kødde det til med bilen slik at man må fysisk koble ifra opplegget etterpå er ikke så veldig praktisk :-/
Det hjelper ikke som det står i manualen bare å stoppe bilen og ta ut nøkkelen. Har nøkkelløs bil og appen virker bare når den vil sjøl...

Plugget inn igjen boksen jeg hadde fra bestchip.no inntil videre, for den har ikke laget noe krøll for meg. Den er stilt opp et par hakk ( manuellt) og virker like godt.
Om boksen fra DTK skal inn i bilen igjen, avhenger av om DTK har et godt svar på problemene.
LC 150 AT37
LA1BNA
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Erfaring med DTK tuning boks?

Innlegg av superhansen »

Jeg har den forrige versjonen fra DTK der man manuelt endrer stegene via bryter inni boksen.Har den stående på 3 og har merkbart bedre drag i bilen.Har prøvd den på 4 også uten trøbbel med at bilen går i nødmodus.
120 GX 08 mod.
Brukeravatar
Tykjestian
Innlegg: 52
Ble med: tor jun 03, 2010 8:31 am
Lokasjon: Ankenes

Re: Erfaring med DTK tuning boks?

Innlegg av Tykjestian »

Jeg har samme bil å chip som deg Superhansen å min chip står på 6,var lite forskjell på 3 og 4.vi har testet dette både på Hilux (171Hk) og LC (173Hk) å de virker fint i steg 6, men i steg 7 går de i nødmodus.
04 LC 100
03 Hilux AT35
08 LC 120 AT37
07 Hilux 3.0 AT37
01 Hilux 2.4 AT35

Stian
Svar

Tilbake til «Motor 9x»