Bytte av termostat på LC 1997, automatgir, diesel - KZJ95

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
olenymoen

Bytte av termostat på LC 1997, automatgir, diesel - KZJ95

Legg inn av olenymoen » man jan 28, 2019 9:08 pm

Hei

Jeg har nettopp byttet termostat på min kjære LC, og siden det var en lett traumatisk opplevelse for den glade mekkeamatør jeg er så beskriver jeg jobben her. Som jeg har lest her, det er litt småkluss med det, særlig på en bil med automatgir.

Termostaten sitter i et hus/rør under/bak dynamoen. Den er festet med tre bolter. Røret til oljepinnen er festet til huset, og rørene til oljekjøling av automatkassen er festet nede på "hus/røret".

For å ha noen mulighet til å komme til, og det er plagsomt trangt, så må luftfilter og høyre batteri fjernes.

Oppskrift:
  • Ha ny termostat med ny pakning klar.
  • Ha ca. 6 liter kjøleveske klar.
  • Sett balje eller lignende under bilen. Det vil renne ut ca, 6 liter kjøleveske.
  • Ta ut luftfilter, hele huset og slangen til luftinntaket på motoren.
  • Ta bort høyre batteri og platen under.
  • Skru ut bolten som holder rørene til oljekjøling automatkassen. Den sitter langt nede.
  • Skru ut bolten bak/under oljerørenr som fester stammen på termostathuset. Den er fryktelig vanskelig, synes jeg, å nå, og jeg gav nesten opp. Oljerørene må presses opp hvis du bruker en koppnøkkel (nr. 10) med kort forlenger. Muligens enklere med mer avansert redskap. Etter at jeg gav opp, og før jeg fortsatte, så brukte jeg litt tid på å se etter verktøy på nettet. ;-)
  • Skru ut de to boltene som fester termostathuset.
  • Lirk huset løst, vent til kjølevesken har rent ut, ta ut den defekte termostaten.
  • Sett inn ny termostat og skru alt sammen igjen.
Så langt ser alt ut til å virke. Motoren blir raskt varm. Jeg synes Webastoen virker mye bedre - mindre vann å varme opp?

Siden jeg likevel var nede i motorrommet så peilet jeg oljen på girkassen. Den var ca en cm under "Cold"-markeringen. Kan dette gjøre at kassen skifter opp litt sent - etter min smak?
Uansett må jeg vel fylle på. Holder det med "vanlig" automatolje?

mvh
Ole

Salmon
Sted: Vesterålen

Re: Bytte av termostat på LC 1997, automatgir, diesel - KZJ95

Legg inn av Salmon » man feb 04, 2019 1:07 pm

Ser du har Webasto. Hvor og hvordan har du koblet slangene samt det elektriske til vifta?
Har en Eber som jeg skal koble. Der er det inn og ut som vannet skal på. Tenkte å koble den til vifta på trinn 2 men
er litt usikker på hvor jeg skal koble den inn.

olenymoen

Re: Bytte av termostat på LC 1997, automatgir, diesel - KZJ95

Legg inn av olenymoen » man feb 04, 2019 11:08 pm

Jeg må innrømme at jeg ikke har noen idé om hvordan Webastoen er koblet. Jeg hadde bilen to ganger på verksted før de fikk den til å virke. Første gang hos noen om ikke var god på Webasto, men som klarte å overbevise meg om at det var dynamoen som ladet for dårlig. Jeg kunne enda mindre om bil da så jeg lot meg lure. Neste gang var det på et mer spesialisert verksted. De plukket den ut og hadde service på den, men var ikke veldig nøye på midlertidig sammenkobling av slangene. Det er imponerende hvor mye vann som renner ut, og hvor mye som er i systemet.
Etter det har den imidlertid fungert flott, og etter at jeg byttet batteriene så har jeg begynt å bruke den flittig.
Og som sagt, etter at jeg byttet termostaten så fungerer den enda mye bedre. Det er vel mindre vann å varme opp.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg.

PS! Er det noen som kan fortelle meg hvilken automatolje jeg bør bruke på min 97-modell. Det er overraskende vanskelig for meg å finne svar på det på nettet, hvilket ofte betyr at det er så innlysende at ingen gidder skrive det.
Men når jeg var innom Biltema så ville de ikke si hva jeg burde kjøpe, det tok de ikke sjansen på.
Sikkert lurt nok, men ikke hjelpsomt.
Biltema på Jessheim har imidlertid så god milkshake at jeg tilgir dem det meste.

Svar

Gå tilbake til «Motor 9x»