Da har jeg blokkert min. Det var ikke noen svar å finne på forumet, så da prøvde jeg meg frem.
Har kjørt 1 dag etter blokkering. Jeg borret ikke 7-8 mm hull i plata, da det ikke ser ut som om om 163hk bryr seg om det (gir ingen feilkoder).
163 hk kan man altså blende 100%
Det var en grei jobb, men fjerna et batteri og løsnet servoolje-reservoaret for å gjøre det enklere å skru.
Vedlagt er dimensjoner på plata du må lage i f.ek.s 1.5-2mm stål, alu eller rustfritt. Det skal selvsagt ikke være et stort hull i midten, det er bare for å illustrere.
Blokkere EGR Land Cruiser Prado 90 1KD-FTV 163hk + Hvordan bruke Tunap 989-500
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Blokkere EGR Land Cruiser Prado 90 1KD-FTV 163hk + Hvordan bruke Tunap 989-500
- Vedlagte filer
-
- V2 EGR Blank PPrado 90 1KD.png (47.93 KiB) Vist 6882 ganger
Re: Blokkere EGR Land Cruiser Prado 90 1KD-FTV 163hk + Hvordan bruke Tunap 989-500
Tunap 989-500 (for dieselfilter).
- Det fulgte ikke med noen instruksjoner på produktet, og jeg fant heller ikke noe på produsentens hjemmeside.
- Jeg forhørte meg med folk (av alle typer) hvordan de har brukt sin Tunap, og blanda det med det jeg synes høres logisk ut.
Jeg gjorde følgende: (koblet det utenom dieseltanken)
- Kjøpte nytt originalt Toyota dieselfilter
- Fyllte Tunap i filteret og monterte det.
- Kappa en Aas pilsner boks i to, hvor jeg kobla returslangen og suge/tur slangen oppi. Måtte også fylle oppi litt diesel, da det ikke er nok Tunap for å få dette sirkulert.
- Kjørte bilen i 2-4 minutter på tomgang.
- Ventet til dagen etter
- Kobla til tanken igjen, og lot den variere noe i turtall, men ikke over 2000 RPM. Dette gjorde jeg i 20 minutter
Hvorfor kjøre utenom tanken? Jo fordi returen på disse bilene er ganske kraftig. Lar du dette rusle i 5 min, så er det ikke en dråpe Tunap igjen i filteret, det har blitt spytta ned dieseltanken.
Det går sikkert fint å gjøre det uten å koble seg utom tanken, men det må være enormt mer effektivt slik jeg (og en del andre) gjør det.
Resultat:
Jeg gjorde dette føre var (hadde ikke noe særlig kakling), men luggingen jeg hadde før ble helt borte. Jeg trodde jeg måtte bytte SCV ventiler, men den gang ei, det var dåsene, og de ble fiksa med Tunap.
- Det fulgte ikke med noen instruksjoner på produktet, og jeg fant heller ikke noe på produsentens hjemmeside.
- Jeg forhørte meg med folk (av alle typer) hvordan de har brukt sin Tunap, og blanda det med det jeg synes høres logisk ut.
Jeg gjorde følgende: (koblet det utenom dieseltanken)
- Kjøpte nytt originalt Toyota dieselfilter
- Fyllte Tunap i filteret og monterte det.
- Kappa en Aas pilsner boks i to, hvor jeg kobla returslangen og suge/tur slangen oppi. Måtte også fylle oppi litt diesel, da det ikke er nok Tunap for å få dette sirkulert.
- Kjørte bilen i 2-4 minutter på tomgang.
- Ventet til dagen etter
- Kobla til tanken igjen, og lot den variere noe i turtall, men ikke over 2000 RPM. Dette gjorde jeg i 20 minutter
Hvorfor kjøre utenom tanken? Jo fordi returen på disse bilene er ganske kraftig. Lar du dette rusle i 5 min, så er det ikke en dråpe Tunap igjen i filteret, det har blitt spytta ned dieseltanken.
Det går sikkert fint å gjøre det uten å koble seg utom tanken, men det må være enormt mer effektivt slik jeg (og en del andre) gjør det.
Resultat:
Jeg gjorde dette føre var (hadde ikke noe særlig kakling), men luggingen jeg hadde før ble helt borte. Jeg trodde jeg måtte bytte SCV ventiler, men den gang ei, det var dåsene, og de ble fiksa med Tunap.