Olje lekkasje fra simmering på kamakslingen

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Svar
etang1

Olje lekkasje fra simmering på kamakslingen

Legg inn av etang1 » tor sep 08, 2016 8:37 pm

Hei
Lurte på om noen her kunne hjelpe meg litt, har akkurat skiftet topp på min LC 1996 mod med 1kzte motoren , jeg kjøpte topp fra milner. Bilen starter og går som normalt men har en olje lekkasje fra summeringen oppe på kamakslingen , slik at det lekker ut på registerreima. I allefall jeg tok det opp byttet simmering og testet men etter å ha kjørt litt begynte det å lekke. Er det noen som har hatt et lignende problem eller vet hva det skyldes?

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Re: Olje lekkasje fra simmering på kamakslingen

Legg inn av saw » tor sep 08, 2016 10:48 pm

Hei og velkommen på forumet!

Skifta topp i fjor på min og hadde problemer med "spisskam", ikke lekasje men u-lyd. Litt dok. mailing osv. så kom det ny del med DHL.

Kan det være at kammen din ikke er helt rund slik at det ikke tetter, feilvare altså? Jeg ville sendt bilder av lekasjen sammen med beskrivelse av problemet å hørt hva Milner tenker om det, om de har fått noen klager/tilbakemeldinger på tilsvarende tidligere. Har du målt den, ser den grei ut?
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

etang1

Legg inn av etang1 » tor sep 08, 2016 11:44 pm

Jo takk, har lest litt her og hørt fra mange at det e dyktige folk her så va på tide å melde seg inn i forumet :D

Kanskje lurt å måle ja, får ta å gjøre det i mårra. Da måle æ den gamle og den nye så finner æ jo fort ut og kanskje ta nån bilda å sende det til dem i milner.
Eventuelt flytte over den gamle kamakslingen vis det vise seg at den som fulgte med den nye toppen har en mindre diameter ?

Brukeravatar
saw

Legg inn av saw » fre sep 09, 2016 8:43 am

etang1 skrev:Eventuelt flytte over den gamle kamakslingen vis det vise seg at den som fulgte med den nye toppen har en mindre diameter ?
Det går ikke da kammen har en annen diameter i lagerskålene på Milner sin kontra original, sånn for å gjøre det vanskelig...
Jeg har liggende både original og en defekt Milner kam og de er identiske der se går gjennom til registeret. Hvis jeg var deg ville jeg sjekka det, samt se etter riper/hakk som kan slippe gjennom olje.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

etang1

Legg inn av etang1 » fre sep 09, 2016 10:31 am

Okei ja da blir det et problem.
Får ta et mål å sjekke , og se etter eventuelle skader, men den er jo helt ny. Jeg har sendt en mail til milner også for å se om de har hørt om det problemet. så får vi se.

Takk for hjelpa :D

Brukeravatar
saw

Legg inn av saw » søn sep 11, 2016 9:32 pm

Håper du finner ut av det snart, supert dersom du tar deg tid til å poste konklusjonen når du har den. Lettere for nestemann som opplever det samme!
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

etang1

Legg inn av etang1 » man sep 12, 2016 5:10 pm

Ser nu nær æ tok ut skruen fra det øverste reim hjulet så lekker det olje ut ifra huølet der skruen skrues inn på kam akslingen :roll:

Brukeravatar
saw

Legg inn av saw » man sep 12, 2016 6:04 pm

etang1 skrev:Ser nu nær æ tok ut skruen fra det øverste reim hjulet så lekker det olje ut ifra huølet der skruen skrues inn på kam akslingen :roll:
Nå er jo kamakslingen hul innvendig med oljesmøring til lagerskålene, 5 stk. På min originale og defekte u-originale måler jeg ca. 38mm inn i den gjenga enden. Den første smørekanal hullet er 50mm inn. Satte trykkluft på ene kanalen i sted og ingen forbindelse fremover. Kan din ha dypere hull mon tro? :roll:
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

etang1

Legg inn av etang1 » man sep 12, 2016 7:10 pm

Har ikke satt trykkluft på men målte også den nye kam akslingen og det var 38mm inn i den gjenga delen. Og selve akslingen var også like tykk som den orginale akslingen.
Prøvde å laste opp bilde av det men fikk ikke til , filen var for stor.

Når du satta lufttrykk på så skrudde du bare inn en luft nippel å blåste litt inn ?

Brukeravatar
saw

Legg inn av saw » man sep 12, 2016 7:18 pm

Nei, brukte bare blåsepistolen, satte den riktignok inn mot en de fem kanalene, små hull, og blokka de andre med tilgjengelige fingre, ikke no blås fremover var konklusjonen.
Hmmm. Litt rådløs jeg nå. Sikker på at det renner ut derfra, ikke bare litt søl? Olje trekker jo noe innmari...

Krymp bildet og last det opp, litt enklere hvis man "ser" det selv.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

etang1

Legg inn av etang1 » tir sep 27, 2016 11:36 pm

En liten oppdatering for dem som er interessert.
Kjøpte da ny topp hos milner, komplett med ventiler og kamaksling. Bilen starta , æ syns det va nokka som ikke stemte men den gikk jo greit, nu skal det sies at æ ikke har mye erfaring med å skru på bil det her e et stort prosjekt for meg, selv om nu i ettertid skjønne æ kor enkelt det e. Nok om det, nu har æ lært.
Bilen starta hvertfall og gikk etter at jeg hadde byttet topp, men æ oppdaga en lekkasje, Æ trudde først det var fra simmeringen rundt kamakslingen og bytta den, det fortsatte å lekke selv om æ gjorde det. Æ huska når æ tok av bolten til det øvre reimhjulet at det kom ut olje der , men æ tenkte nu at oljen presse seg inn overalt. Æ tok opp alt igjen og da holdt æ kameraet klar når det rendte ut olje fra kamakslingen, som man kan se på bildet under. Æ sendte bildan til Milner og dem beklaga og sendte meg en ny kamaksling.

Problemet nu e jo det at når æ skal sette inn den nye kamakslingen syns æ den passa så dårlig så æ nølte, orka ikke feste den så sammenligna æ den med den som hadde stått på. Som man kan se på bildan under, på den gamle kamakslingen e det jo ikke nokka løft, den e jo nesten rund. Æ målte da begge to, dem har lik diameter der kor dem skal ligge i lagerskålan. Dem e også like lang, den eneste forskjellen e løftet. For artighetskyld målte æ også den orginale kamakslingen for å sammenligne den med den æ fikk tilsendt på reklamasjon og dem e også identisk, merk målte ikke over der kor dem skal ligge i lagerskålan, men selve kamman e lik.

Nu har æ sendt melding til Milner igjen med bildan av kamakslingan for å se hva dem sier, men tvile på at dem har nå svar.

Så æ sitt med problemet nu om æ skal montere den nye kamakslingen eller ikke. Når æ sett inn kamakslingen får æ entra alle skruan men den ligg ikke ordentlig ned i lagerskålan, men med tanke på at den har lik diameter som den gamle så må den jo passe :roll: Skal vente på svar fra milner, men æ trur æ blir å prøve å skru den fast litt og se om den sklir ned når æ stramme den fast.

Som sagt har ikke mye erfaring for alt æ vet skal det være sånn at man må stramme boltan for at den skal gli ordentlig ned i lagerskålan. Har forsikra meg om at æ sett den rett ned selvfølgelig , det e ikke så vanskelig å gjøre feil.

Må beklage for dem som ikke like at æ skriv på dialetkt , ser nu æ kunne skrevet på bokmål men men :lol:
Vedlegg
14331000_10154588642865283_898386258_n.jpg
14331000_10154588642865283_898386258_n.jpg (63.15 kiB) Vist 3374 ganger
14287714_10154588643645283_470195197_n.jpg
14287714_10154588643645283_470195197_n.jpg (53.94 kiB) Vist 3374 ganger
14356061_10154588643195283_574026383_n.jpg
14356061_10154588643195283_574026383_n.jpg (54.83 kiB) Vist 3374 ganger
14513642_10209692700026655_1963889419_o.jpg
Til venstre, kamaksling som fulgte med den nye toppen. Til høyre den kamakslingen som jeg fikk på reklamasjon.
14513642_10209692700026655_1963889419_o.jpg (160.71 kiB) Vist 3374 ganger
14456688_10209692698586619_696684138_o.jpg
Fra venstre Orginal kamaksling som satt på den sprukne toppen, i midten kamaksling som fulgte med den nye toppen, til høyre ny kamaksling som jeg fikk på reklamasjon.
14456688_10209692698586619_696684138_o.jpg (201.31 kiB) Vist 3374 ganger

Brukeravatar
saw

Legg inn av saw » ons sep 28, 2016 8:27 am

Hvis jeg fikk "spisskam", så har du fått "rundkam" :shock: Den nye jeg fikk fra milner engang i tiden var også identisk med original mtp. alt untatt der den ligger i lagerskålene.

Hvis du er sikker på at den ligger identisk med tidligere så er det bare å skru den ned, motstanden kommer av ventilfjærene som skal litt sammen, skifta på min og da roterte jeg det med reg. reima på til jeg fant det punktet der ventilfjærene gir minst motstand før jeg skifta kam. Men fortsatt var det litt motstand pga. kam/ventilfjær.

Uten at jeg er bilmekaniker så regner jeg med at oljelekkasjen din skyldes feil trykk som følge av manglende ventilløftere på kammen.
Angående milner så pleier de å sende nytt ved feil, de gir ingen tips eller råd, egen erfart, antar det skyldes manglende kompetanse noe som ikke er helt uvanlig på delepusher nivå.

Skriver jeg klønete eller du lurer på noe, ring!

Lykke til!
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

etang1

Legg inn av etang1 » ons sep 28, 2016 9:52 am

Ja regne også med dem ikke har nå tips , e sannsynligvis ikke mekanikera. Men det æ lure på kordan det går an å få nokka som e så slitt som skal være nytt. Overhale dem gamle dela å selg dem som ny ?

Ska nu prøve å skru den ned, så får æ se :)

etang1

Legg inn av etang1 » man okt 03, 2016 9:58 pm

Skrudde på og det funket som bare det, kjente igjen bilen, altså at den gikk normalt. Men det gikk ikke lenge selvfølgelig gikk det galt.

Jeg har kjørt nu 150km , så begynte bilen å bli rar , ventil tikking og så kom det litt olje ut fra kamakslingen. Så jeg tok av topplokket for å sjekke kamakslingen, selvfølgelig , kammene var helt slitt som den jeg byttet. Altså på 150 km så var kammen utslitt. Fikk nu svar på at det du"SAW" skrev , at siden ikke ventilene åpner nok blir det ikke nokk trykk til å tette inne i kamakslingen siden det begynte å lekke litt også.
Jeg vet ikke om det er noe som gjør at den slites , er ventilene for stram? Det er ihvertfall noe som er galt og som ikke jeg har skyld i.
Jeg sendte bildene på Mail til Milner(igjen) så får jeg se hva dem sier. Det positive er at den orginale kam asklingen har lik diameter som den uoriginale der den skal ligge i lagerskålene.

Har hvertfall gjor meg en tanke, det er å bruke noen tusen ekstra å kjøpe orginalt neste gang.

Brukeravatar
saw

Legg inn av saw » man okt 03, 2016 10:42 pm

:shock:

Hvis du løfter opp ventil stemplene så kan du se fjæra og ventilstanga, se om du ser noe rart der. For noe annet enn fjærer som ikke komprimeres kan vel ikke dette være? Hvis du er usikker så kan du plukke forsiktig på den defekte først. Du kan også tørne rundt og fysisk presse ventilen ned, altså legge press på stempelet å se om de komprimerer likt eller om noen krever usannsynlig styrke å få sammen, men husk på at stempelet i motoren ikke ligger på topp og sperrer da for da klarer du nok ikke å komprimere fjæra. Kan være lurt å sjekke dette før du putter inn original kam dersom den passer, kjipt å slite ut den også...
En ting til, syns det ser ut som om det er annenhver kam som er slitt, altså bare innsug hvis kamen ligger sånn som jeg tror,stemmer det?
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

etang1

Legg inn av etang1 » ons okt 12, 2016 4:12 pm

Hei

Satt på orginale ventil løftene og original kamakslingen for å prøve, milner har sendt nye løftene og kamakslingen og påstår at denne gangen skal jeg få rett aksling. De nye ventil løfterene som fulgte med den nye toppen var også helt utslitt når jeg så på dem.

Jeg startet den med de orginale løfterene og kamakslingen. Det er fortsatt en ekkel tikke lyd, men er usikker på om det kommer fra ventilene eller ikke. Jeg skal måle oljetrykket for å sjekke om det er normalt, også skal jeg prøve å starte bilen med topplokket av. Da ser jeg hvordan smøringen ser ut. Jeg presset også på ventilene og fant ikke noe unormalt som jeg kunne se eller føle, så nå er jeg i tenke boksen og må prøve meg fram, begynner å lure på om det er noe galt med toppen også siden dette skjer.

Skal komme med oppdatering når jeg finner ut mer.

Brukeravatar
saw

Legg inn av saw » ons okt 12, 2016 8:00 pm

etang1 skrev:De nye ventil løfterene som fulgte med den nye toppen var også helt utslitt når jeg så på dem.

Jeg startet den med de orginale løfterene og kamakslingen. Det er fortsatt en ekkel tikke lyd, men er usikker på om det kommer fra ventilene eller ikke. Jeg skal måle oljetrykket for å sjekke om det er normalt, også skal jeg prøve å starte bilen med topplokket av. Da ser jeg hvordan smøringen ser ut. Jeg presset også på ventilene og fant ikke noe unormalt som jeg kunne se eller føle.
Når du skriver de nye ventilløfterne som fulgte med den nye toppen var også helt utslitt når jeg så på dem, hva tenker du da på? Har du fått enda mer fra milner?

Dersom du har en litt ekkel tikkelyd kan det komme fra mellomrom mellom løfterne på kammen og skålene på ventil stemplene. De kommer i flere forskjellige tykkelser og kan skiftes etter slitasje, skal visstnok sjekkes på en eller annen flere hundretusen km. intervall men gjøres visstnok sjelden da dette ikke er et problem.
Jeg starta også uten topplokk, det tok noen sekunder før skikkelig smøring kom men da sto det en liten "dusj" over alt så vær obs! Uansett det var først da jeg fikk tikkelyd på min, det skyldtes feil avstand mellom kam og ventil stempel (i mangel av riktigere uttrykk) samt spiss eller manglende radius på tuppen av den ene løfteren på kammen.

Kan det være feil på herdingen av kammene fra Milner? Har de begynt å selge overhala topper i stedenfor kopier? Har de opplevd noe tilsvarende før?

Det blir ikke for trangt for stemplene til ventilene når toppen blir varm slik at det blir problematisk å få de ned, derav den enorme slitasjen på kammen? (EDIT) Eller rett og slett manglende smøring her som igjen resulterer i enorm slitasje? Det kan du jo kanskje se når du starter med topplokket av. Du er sikker på at det ikke er noe som sperrer i oljekanaler, at toppakningen din er riktig montert osv?

Hmmm, håper iallefall det snart ordner seg for deg. Fortsetter du å stå på så kommer du nok til bunns i det til slutt!
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

etang1

Legg inn av etang1 » fre okt 21, 2016 12:54 pm

Hei
Ja alt som fulgte med toppen car jo nye ventiler og og kam når jeg bestilte toppen. Jeg har bare fått ettersendt ny kam pga de ble slitt ut , men etter den andre kammen ble slitt ut så var ventil løfterne også slitt ut eller shimmene som du nevner som ligger på toppen av ventil løfterne.
Jeg byttet som sagt til orginal kam og de orginale ventil løfterne. Bilen startet men den samme lyden fra motoren kom , en slags griv tikke lyd. Jeg hadde noen litt mer bil kyndig enn meg til å høre , de mente lyden ikke kommer fra kammen , men kanskje fra veiva og kryssbolt lagrene. De mente alt det sponet fra kam akslingen kan ha forårsaket det , men de kunne jo ikke være helt sikker.

Toppakningen er montert helt rett slik som den gamle var montert , de var også helt identisk og det var orginal topp pakning fra toyota.

Nå står jeg litt på vent , mye meninger om hva det kan være. Neste er jo å kanskje ta ut hele motoren for å se på kryssbolt lagerene. Vurderer også å fære til et verksted å få dem til å høre på det.

Det milner sa om kamakslingene var bare at de beklaget , det var deres feil og sendte ny med en gang. De svarte ikke på om det hadde vært et problem for dem.

Brukeravatar
saw

Legg inn av saw » søn okt 23, 2016 4:45 pm

Hmmm. Kan ikke skjønne annet enn at kammen slites ut pga. manglende smøring. Utslitte kammer på biler som har gått langt skyldes ofte manglende oljeskift/lange intervaller altså dårlig smøring/kjøling (olja smører og kjøler) i dette tilfellet er jo slitasjen enorm, to kammer på få kilometer...
I mitt hode så er eneste naturlige forklaring på dette at det ikke kommer olje dit det skal, kan jo sees i sammenheng med at den pipler ut gjennom simmering i fronten av kammakselen... altså tar andre veier... Jeg ville tatt av topplokket og sett at smøringa setter igang som den skal. Kan det være at det har blitt blokkert noen olje passasjer i forbindelse med topp-byttet? Noen utfresinger i den nye toppen som ikke er som de skal?

Hvis du har tilgang på termokamera og en annen nitti går det jo an å "se" om du ser temperatur forskjeller på det to, din bør være vesentlig varmere i topplokket dersom manglende smøring er tilfelle.

Eventuelle følgeskader i resten av motoren med tanke på mengden spon iløpet av kort tid skal ikke jeg uttale meg om for det kan jeg alt for lite om.

At Milner ikke svarer skyldes nok at de ikke har erfart dette før ei heller har kompetanse på området. Velger å tro at dersom de hadde vært ute for dette før så hadde de svart deg på det.

Understreker at jeg ikke er mekaniker så dette er bare mine "to cent", kan godt hende jeg er på bærtur. Håper uansett det ordner seg snart, kjip sak.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

Svar

Gå tilbake til «Motor 9x»