Havari på "idle-up"-pumpe

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
keng
Sted: Trondheim

Havari på "idle-up"-pumpe

Legg inn av keng » tor feb 25, 2016 1:27 pm

Min '01 D4D LC 90 (253 000 km) har i følge mitt lokale Toyota-verksted fått havari på følgende pumpe tilknyttet "idle-up"-systemet:
- Heater assembly, Viscous w/ magnet clutch (Toyota delenummer 87120-35030). Andre steder omtalt som "Heater and blower unit".

Denne "pumpa" sitter øverst på venstre side i fremkant av motor når man står foran bilen og ser ned i motorrommet. Den er drevet av viftereima. Se forøvrig vedlagt bilde av delen.
Ikke 100 % sikker på funksjonen til denne pumpa, men vil tro den sørger for hurtigere oppvarming av motor ved å sirkulere kjølevannet på en annen måte enn ved varm motor eller noe sånn. Det sitter en viskose-clutch på den som sikkert kopler fra denne pumpa når motoren har oppnådd normalt temp. Som sikkert de fleste har fått med seg, så koplet "idle-up" funksjonen automatisk ut når motoren har normal driftstemp.

Problemet ble oppdaget for noen dager siden da det plutselig begynte å lukte brent inne i bilen etter en kort kjøretur og motor stod på tomgang. Etter er par minutter kom det røyk opp av panseret. Stoppet bilen og sjekket motorrommet, men var ikke så lett å identifisere hvor det kom fra. Etter en stund tok jeg sjansen på å starte bilen igjen. Det gikk bra, men det kom en rar lyd fra drivhjulet på pumpen nevnt ovenfor. Kjørte derfor bilen til verkstedet for sjekk.

Toyota konstaterte etter en sjekk at det var havari på denne pumpa og pris for å bytte den ville bli 18 - 20 000 kr. 16 000 kun i delepris for pumpa.
Som en midlertidig reparasjon for å få bilen kjørbar igjen ble det satt på en kortere viftereim slik at denne pumpa ikke er tilkoplet lenger.
Når jeg nå trykker inn "idle-up"-knappen så øker fortsatt turtallet på motoren, men pumpa hjelper vel da ikke til hurtigere oppvarming av motor.

Så er da spørsmålet, er det noen som har opplevd samme problem / feil? I så fall, hvordan ble det løst?
Hvor skadelig er det for motoren å startes opp i kaldt vær når "idle-up" systemet er ute av drift?

Har søkt en del rundt på nettet, men har ikke funnet denne delen til salgs noen plass ennå. Så satser på at det går an å få tak i den brukt eller at pumpa kan repareres.

På forhånd takk for svar.
Vedlegg
87120-35030.PNG
87120-35030.PNG (30.84 kiB) Vist 2831 ganger
87120-35030_bilde.PNG
87120-35030_bilde.PNG (567.01 kiB) Vist 2831 ganger
´01 Land Cruiser 90 D4D

Brukeravatar
n t
Sted: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge
Kontakt:

Re: Havari på "idle-up"-pumpe

Legg inn av n t » tor feb 25, 2016 9:45 pm

Regner med du ikke vil få andre problemer enn at den ikke blir fullt så lett å få varm i kulda.
Sjekk denne linken: https://www.amayama.com/en/search?regio ... 7120-35030
Det burde være mulighet for å spare noen lapper der, selv med moms og frakt.
EDIT: Fant denne også: https://partsouq.com/en/search/search?q=87120-35030

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg inn av frode » fre feb 26, 2016 12:22 am

Den kan du fint klare deg uten. Motorvarmer eller webasto/eber er viktigere.
Det du har sirklet på tegningen er Viscous Heater, som gjør om mekanisk energi til varme som tas opp av kjølevæsken. Den gir ca 1,5 kW varme tilført så lenge kjølevannstemperaturen er lavere enn driftsvarm og pådraget er lavere enn en viss prosent (slik at den ikke tar motoreffekt når du gir full gass). Formålet med å ha den er at en dieselmotor på tomgang klarer ikke å holde seg driftsvarm hvis det er svært kaldt ute, noe som ikke er så bra. Men, hvis du ikke har bruk for tomgangskjøring i svært lav temperatur så klarer du deg godt uten denne. 1,5 kw er uansett ikke mye i forhold til de 10 - 30 kW motoren tilfører ved vanlig kjøring på flat vei.
Og idle-up funksjonen virker jo, og det gir jo en god del ekstra varme på tomgang, og også bedre lading.

Hvis du ikke har Webasto, bør du heller bruke pengene der. Den funker enten motoren går eller ikke, og gir 5 kW, og det er mye bedre for motoren å være varm før den starter.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » fre feb 26, 2016 7:38 am

Om du lika väl vill ha en så har jag. Sänd en PM i så fall.

Brukeravatar
keng
Sted: Trondheim

Legg inn av keng » fre feb 26, 2016 12:51 pm

Takker for gode innspill. Jeg klarte å spore opp Denso-delenummeret på denne pumpa (Denso 418100-0013). Viser seg at den brukes på en del andre dieselmotorer også, så fant en brukt pumpe i tilsynelatende god stand til salgs på ebay til en rimelig penge. Så får vi se om den fungerer som foreskrevet.

@jonwib: Jeg tar kontakt dersom den brukte pumpa jeg allerede har bestilt skulle slå seg vrang.
´01 Land Cruiser 90 D4D

Brukeravatar
febrilsk
Sted: Ski

Legg inn av febrilsk » ons mar 09, 2016 6:34 pm

Min viskosevarmer begynnte å hyle og ble værre og værre. Pris fra Toyota var 17.000.- + montering. Fant en brukt en fra en LC 200 på Finn til 1500.- i fjor. Enkel jobb å bytte selv (med et spett for å få av og på reima).
2001 D4D LC90 50th Anniversary.

Svar

Gå tilbake til «Motor 9x»