Sprukken topp??

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
redhawk
Sted: Finnsnes

Sprukken topp??

Legg inn av redhawk » man aug 17, 2015 12:45 am

Hei

Vet det finnes flere emner angående dette men tar sjangsen på og opprette et nytt.
Det kan se ut som toppen er gåen på min og :cry: det ryker hvit røyk ved oppstart(https://dl.dropboxusercontent.com/u/888 ... .58.43.mp4 ) samt at den bruker vann. Kan ikke finne noen lekkasjer og olje både på motor og gir ser ok ut så da gjennstår vel bare sprukken topp.
Så må vel begynne å titte litt rundt hva en overhaling kommer på :? Så hvor for man tak i topp til en fornuftig penge? Dere som har byttet topp har dere byttet komplett topp med kam og ventiler eller har dere flyttet disse over fra den gamle? Bilen er rullet 350' og er nylig innkjøpt så spørsmålet er og om radiatoren bør byttes. Jeg aner ikke om den er byttet. Har sett litt på nettet og di fleste som selges er ca.26mm mens original er rundt 40mm om jeg har forstått det rett? Så hvor får man "rett" radiator til en fornuftig penge?
Har og tenkt litt på om det kan være lurt å bytte vannpumpe og dyser i samme slengen? Hva er "normal" levetid på disse og er dette noe som dere byttet samtidig?

Har laget en liten liste over deler jeg tror jeg "trenger", så hvis dere kan supplere / trekke fra samt komme med tips om hvor jeg bør handle disse så blir di vel tatt i mot :D

Deler:
- Topp komplett m/ ventiler og kam
- toppakning og bolter
- toppdeksel og eksospakning
- vannpumpe
- Dyser
- Radiator
Pumpereim tenkte jeg å la et verksted få bytte

Brukeravatar
ole_kristian
Sted: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Sprukken topp??

Legg inn av ole_kristian » man aug 17, 2015 8:39 am

redhawk skrev:Hei

Vet det finnes flere emner angående dette men tar sjangsen på og opprette et nytt.
Det kan se ut som toppen er gåen på min og :cry: det ryker hvit røyk ved oppstart(https://www.dropbox.com/sh/cidx7tacbk48 ... B8ZYa?dl=0 ) samt at den bruker vann. Kan ikke finne noen lekkasjer og olje både på motor og gir ser ok ut så da gjennstår vel bare sprukken topp.
Så må vel begynne å titte litt rundt hva en overhaling kommer på :? Så hvor for man tak i topp til en fornuftig penge? Dere som har byttet topp har dere byttet komplett topp med kam og ventiler eller har dere flyttet disse over fra den gamle? Bilen er rullet 350' og er nylig innkjøpt så spørsmålet er og om radiatoren bør byttes. Jeg aner ikke om den er byttet. Har sett litt på nettet og di fleste som selges er ca.26mm mens original er rundt 40mm om jeg har forstått det rett? Så hvor får man "rett" radiator til en fornuftig penge?
Har og tenkt litt på om det kan være lurt å bytte vannpumpe og dyser i samme slengen? Hva er "normal" levetid på disse og er dette noe som dere byttet samtidig?

Har laget en liten liste over deler jeg tror jeg "trenger", så hvis dere kan supplere / trekke fra samt komme med tips om hvor jeg bør handle disse så blir di vel tatt i mot :D

Deler:
- Topp komplett m/ ventiler og kam
- toppakning og bolter
- toppdeksel og eksospakning
- vannpumpe
- Dyser
- Radiator
Pumpereim tenkte jeg å la et verksted få bytte
Nå har endelig Milner offroad fått topper på lager igjen, og dette er nok det beste kjøpet.
http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/ ... built-up-1
Kan sikkert kjøpe vannpumpe og andre servicedeler her også, men jeg kjøpte mine på Toyota.
Jeg kjøpte også topplokksbolter, reg.reim og strammehjul på Toyota.
Radiator i riktig størrelse har jeg kjøpt hos Andersen radiatorservice i Oslo.
http://www.andersenbilradiator.com/index.html
Jeg satte i en brukt topp fra et hoggeri, og lot bare de dysene som satt i den sitte på når jeg monterte. De hadde uansett gått betraktelig mindre enn toppen min som sprakk.
Toppdeksel trenger du ikke bytte, det bare flytter du over.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46 og '97 Land Cruiser KZJ95 stv
Har nå: '07 Lexus RXh400 og '80 Land Cruiser HJ45 pu.

Menn uten pickup - er direkte stygt!

redhawk
Sted: Finnsnes

Legg inn av redhawk » tor jun 09, 2016 12:59 am

Hei

Det er vel på tide jeg bytter den toppen og resten av delen...alt ble kjøpt på milner for leeeenge siden men endte opp på boden istede :oops:
Så til spørsmålet...hva er tiltrekkings prosedyren på topp boltene? Og hvordan skal register reimen monteres? Noen som har tegninger på dette å som vil dele? Eventuelt link. :)

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Legg inn av saw » tor jun 09, 2016 10:25 am

redhawk skrev:Hei

Det er vel på tide jeg bytter den toppen og resten av delen...alt ble kjøpt på milner for leeeenge siden men endte opp på boden istede :oops:
Så til spørsmålet...hva er tiltrekkings prosedyren på topp boltene? Og hvordan skal register reimen monteres? Noen som har tegninger på dette å som vil dele? Eventuelt link. :)
Hei på deg!

Tiltrekkingsprosedyre på toppen, ved kjapt internett søk:

http://www.slideserve.com/neva/toyota-1 ... e-sequence

Husk det utføres i fire steg, samme mønster hver gang, er beskrevet, viktig... Og selvsagt å suge ut alt av veske søl fra topplokkbolt hullene i blokka, hvis ikke må du ha ny blokk også!

Reg reima er det bare å følge merkene på reimhjula oppe og nede så er det i boks, kjapt internett søk:

http://www.moranbahweather.com/toyota/l ... 4_0152.pdf

Reima er kanskje det minst utfordrende ved hele operasjonen, så jeg håper du vet hva du begir du ut på, hvis ikke bør du ikke sette i gang men sette det bort, eventuelt få med deg en som har gjort noe tilsvarende før, med hell... for det er forholdsvis stor fallhøyde her altså.

Hvis det er "Learning by doing" du skal til med så ta deg god tid og lykke til! :D
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

alx
Sted: Særp

Legg inn av alx » tor jun 09, 2016 12:55 pm

Jeg kjøpte AMC topp fra Tyskland kom på rundt 10000,- for komplett topp,bolter og pakning. Radiator 40mm(ikke kjøp den 26mm core fra milner) fra Oslo Radiator service3500, resten fra Milner
termostat, slanger, vannpumpe, regreim osv

AMC.es er nettsida til toppen, ikke kina topp. dette er kvalitet. til bare noen tusen mere.

omhelle

Legg inn av omhelle » ons okt 05, 2016 7:47 pm

Hei,

låner denne tråden litt, byner å se samme symptomer på min LC90, og er da redd for at jeg må bytte topp.

Ser at milneroffroad har tomt på lager, og det er lenge til neste levering.. så det er desverre uaktuelt, ser AMC er nevnt her, har noen en link til leverandør at det?

Er det eventuelt andre gode forslag til topp for en grei sum?

Og et lite tilleggsspørsmål, lønner det seg å bytte dyser samtidig, eller er det bare å fortsette med de gamle?

Svar

Gå tilbake til «Motor 9x»