Side 2 av 2

Lagt inn: tir jan 16, 2007 9:27 am
av Jarle
En ting til, bare sånn for kuriositetens skyld. Det viste seg at på nest bakerste stempel var det ikke samsvar mellom merkingen på veivaksel og veivstake, og det lageret som satt i. -Veivaksel var merket med 2, veivstake med 3. Det skulle tilsi at vi skulle bruke lager nummer 5. Men det som satt i var merket med 4. Jeg hadde bestilt i henhold til merking på aksling og veivstake, og har dermed bare er nummer 5 lager å sette i. Regner med (håper) at det ikke blir noen problemer av det?

Lagt inn: tir jan 16, 2007 11:33 am
av Ola
Ja, får håpe du har rett, beaas!!!

Feil KAN vel oppstå hos Toyota, selv om dem er guruer innen kvalitetssikring...

Blir nok annerledes nå, som produksjonen legges mer og mer ut av Japan. Vil tro Toyotakvaliteten snart faller, og likner andre bilprodusenters. :cry:

Vi kan nok, i etterkant, kunne se uttalelser som: "Bra som en Toyota fra '90-tallet" :)

Takker for svar!

Mvh
Ola

Lagt inn: tir jan 16, 2007 2:09 pm
av tore
Jarle, du får vel sjekke med pasti gauge for sikkerhets skyld. Jeg har en stripe om du trenger.

Lagt inn: tor jan 18, 2007 12:55 pm
av Jarle
Takk for tilbudet om plastigage Tore, men jeg tok meg ikke tid til å vente.
Regnet litt på det, og fant ut at med Mark 5 lageret vil det være max 6my mindre klaring i lageret, i tilfelle de har merket veivstaken feil. Sammenlignet med den klaring som er standard har dette ingen betydning.

Fikk også en som driver med glidelagre på "litt større" dielselmotorer til å se på lagrene. Stripene som man ser, ser fæle ut. Men de reduserer lagerflaten minimalt. De har ingen betydning for hvor lenge lageret vil vare, så lenge skitten er vekke nå. Stripene stammer sannsynligvis fra skitt i motoren fra den var ny.
De små mørke flekkene man kan se, stammer sannsynligvis fra produksjonsfeil i lagrene. Men de er så små at man heller ikke vil få nevneverdig reduksjon i levetid.

All in all, fulstendig bortkastet til og penger. Men, men. Har jo lært litt da.

Re: 1HD-T hovedlager-problemer

Lagt inn: lør mar 30, 2013 5:33 pm
av knut eivind
Tar fram igjen en gammal tråd.. Har nå gått igang med bytting av en bøyd råde på min 1hd-t og skifter da rådelagre samtidig, denne motoren har vært oppe før kan man se på at de har merket rådene med kjørner merker for og finne igjen hvorfor hører hjemme. Regner da medrådelagrene også er byttet, men her er festivalledelsen greit at det blir gjort en gang til. Generelt er de nederste skålene i fin stand mens de øvre er preget av det som i vannverden heter kavitasjon, Nå aner jeg på ingen måte når dette sist ble gjort og om delta ble brukt lagreav den gamle dårlige typen.