Motorhavari

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Motorhavari

Legg inn av Frode Hultgren » ons des 27, 2006 10:23 pm

Etter å ha vært HDJ 80 eier i snart 2 måneder fikk jeg i grunnen en overraskelse. Mistet plutselig motorkraft og en stor røyksky kom ut eksosen. Trodde først det var en blåst topp pakning
Etter å ha plukket av toppen fikk jeg se dette
Bilde

Bilde
Noen som har vært bort i dette før?
Dette er en motor som skal ha gått rundt 30.000 km.
Gode råd mottas
Sist redigert av Frode Hultgren den ons okt 14, 2009 1:11 am, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3618
Registrert: tir mai 25, 2004 10:07 am
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av dracan » ons des 27, 2006 11:02 pm

:shock: :shock: :shock:
Har motor gått 30K? Etter en råtten overhaling da eller?
Teit spørsmål, men du sjekket olje og slikt når du kjøpte?
Håper kontrakten med selger er i din favør.....
Det er jo tydeligvis en byttemotor (så lenge den har gått 30K?)
Hvem byttet? Hvor kom den fra?
Garanti på bytte?


Er den reparerbar? Finnes vel overdimstempel å oppdrive... Og borre opp sylinder er jo ikke såååå dyrt.
Ny topp oxo..... Æsj...

Jeg kondolerer...... :cry:
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Frode Hultgren » tor des 28, 2006 12:15 am

Alt i orden med olje og vann. Reg reima er fin. Virker ikke som at det har kommet noe fra turbo heller. Vifta ser hel og fin ut. Toppen og blokka skal være nytt. Ingen ting som tyder på dårlig arbeid heller.
Tror og håper at selger ordner opp i dette. Han virker som en seriøs kar som har solgt mange av disse.
Foreløpig ser det ut som at sylinderveggene har berget.
Ser ikke akkurat lyst på å kjøpe en ny topp og nye stempel og ringer.
Det kommer seg sikkert fort på 30 lapper.
Men hva er det som kan være årsaken til dette? Det er i grunnen det viktigste å finne ut først

TLC-fan
Innlegg: 1225
Registrert: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av TLC-fan » tor des 28, 2006 12:39 am

Kan ikke si stort om årsaken. Kjøpte en LJ73 for en tid tilbake, som hadde samme feilen. Der var dessverre (eller heldigvis) sylinderveggen gått i tillegg, så det ble motorbytte. Men jeg kjøpte heldigvis bilen med viten om at masinen var trash. Du har vært litt mer uheldig, og jeg håper for din del at selger rydder opp. Dette lukter kostnader....
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

vargemann
Innlegg: 83
Registrert: søn mai 16, 2004 11:26 pm
Sted: 2647 Sør-Fron

Legg inn av vargemann » tor des 28, 2006 1:53 pm

Årsaken kan være flere ting,men for meg ser det ut ifra bilde at det er borte en bit av ventilsete,den har løsnet og kommet imellom ventil og topplokk slik at ventilen har knekt.Dette er ihvertfall noe som har skjedd før på dieselmotorer.En annen ting sitter låseblikkene på ventilen på plass?
Tror kansje firma som sylinderservice kan redde denne toppen for deg
Ser også ut som du har krater på nabosylinder også, i topplokket eller er det bare bildet som lyver.
Mvh Rune

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » tor des 28, 2006 2:40 pm

dette hadde skjedd på en bmw 2,5td motor som satt i min gamle omega også, ventilen der også var liksom bare knekt, toppen kan nok muligens reddes av et litt proft firma, hvis du er fra trondheim så er jo ikke veien så lang til autotrim der tore østhus jobber, han kan topper bedre enn noen andre
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4395
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » tor des 28, 2006 4:12 pm

Vet ikke hvor mange av dere som har vært borti dette tidligere, MEN det er slik at Toyota bygde en motor bygd på 2.4 liter, som hadde en svakehet. Svakheten gikk ut på at ventil-setene løsnet og resulterte i total motorhavari.
Eks: en jeg jobber sammen med hadde en gang, den er i denne klubben nå. Han er bonde og hadde aldri hatt bilen på service. Men han hadde skiftet ojle på bensinstasjonen sin med kvitering. Etter å ha kjørt ca 120 000 km, så smalt det. Han hadde flaks og kom i kontakt med en fra NAF som hadde vært borti dette, og han fikk faktisk ny motor av Toyota Norge. forsøk dette et annet sted, tenker da på merke.
Toyota The Bes there is. :D :D :D
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
Pirkka
Innlegg: 682
Registrert: søn jul 10, 2005 8:47 pm
Sted: Holmestrand

Legg inn av Pirkka » tor des 28, 2006 5:04 pm

Her er noen bilder av 80 motor gåt c.300000km lager feil. Mange av 80 serien har de samme feil+noen motorer har løsnet bit av stempel :cry:
Vedlegg
Aku-Syy%20pieneen%20naputukseen.jpg
Aku-Syy%20pieneen%20naputukseen.jpg (29.86 kiB) Vist 5904 ganger

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » tor des 28, 2006 5:28 pm

Hei Frode,

kjedelig dette. Skulle nesten tro at det var kommet noen fragmenter inn i sylinderen. Som Vargemann sier så ser ikke naboen så frisk ut heller, hvis ikke bildet lyver litt for oss.

Jeg hadde sett meg om etter en brukt topp, så kan du sjekke hva den kommer på vs. reparasjon.
Om dette er en senhøstes 1992- 94 har jeg et nytt stempel stempel liggende.

Stein

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Legg inn av håvard » tor des 28, 2006 6:02 pm

Glødeplugger fra Biltema som løsner og detter ned i sylinder?

Brukeravatar
stian f
Innlegg: 481
Registrert: ons mai 12, 2004 3:02 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av stian f » tor des 28, 2006 6:31 pm

håvard skrev:Glødeplugger fra Biltema som løsner og detter ned i sylinder?
Er ikke glødeplugger på 1HD-T/1HD-FT/1HD-FTE. Men det var den første tanken som slo meg også:)

//stian f

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Legg inn av håvard » tor des 28, 2006 8:04 pm

Ahh. ok har ikke greie på disse nye tingene jeg :)

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Frode Hultgren » tor des 28, 2006 8:56 pm

Stempelet på naboen har også fått det ja. Det ligger spon i enda en.
Hvis det er slik at det er løse ventil seter i toppen så ligger nok forklaringen der.
Har vondt for å se for meg at toppen kan berges, med tanke på de skadene den har fått. Diesel dysa har også fått en så kraftig kakk at festet til dysa er revet av toppen.
Etter å ha snakket med selger så har jeg forstått det slik at han skal ordne med ny motor.
Har problemer med å godta at motoren som er så godt som ny ryker etter at jeg har kjørt den 200 mil.
Skal plukke ut stemplene i morgen, så jeg får sett skikkelig på sylinderveggene og rådelagrene

vargemann
Innlegg: 83
Registrert: søn mai 16, 2004 11:26 pm
Sted: 2647 Sør-Fron

Legg inn av vargemann » tor des 28, 2006 9:42 pm

Tydelig at det har løsnet noe på innsugsiden i og med at det er flere sylidrer som har fått skade,skjekk trykksiden på turboen din.
Mvh Rune

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » fre des 29, 2006 12:48 am

Du burde kunne finne fragmentene i stempeltoppen, de blir jo ikke bare borte.

Min 1HD-T motor har glødeplugger, så din har helt sikkert også. Tviler vel på at det er glødeplugger som er årsaken.

Håper det ordner seg med ny motor til deg. Skal du ut med stemplet, så bør du sjekke råden om den er blitt bøyd også.

Det hadde vært veldig spennende å få vite hva som er årsaken til motorhavariet.

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Frode Hultgren » fre des 29, 2006 1:00 am

Det er neppe noe tvil om at min motor har glødeplugger :D
Det er masse fragmenter i toppen på stemplene i enern og toern.
Den har tydeligvis fått smellen på toern.
Foreløpig ser det ut til at det er ventil setet som har løsnet. Vifta på turboen er hvertfall fin.
Men samtidlig så er det vanskelig å skjønne hvordan det er kommet spon inn i enern og treern.

Hvis selger ikke er så seriøs som han virker så er jeg på utkikk etter en motor. Så hvis noen vet om en god motor til en fornuftig pris så vil jeg gjerne vite det.

Får bare håpe at jeg slipper rettsak mot selger. Det kan ta tid :(

Brukeravatar
stian f
Innlegg: 481
Registrert: ons mai 12, 2004 3:02 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av stian f » fre des 29, 2006 1:05 am

shoe skrev:Min 1HD-T motor har glødeplugger, så din har helt sikkert også. Tviler vel på at det er glødeplugger som er årsaken.
Hmm, jeg sjekket EPCen, og dere hadde selvfølgelig rett :) Er bare 1HD-FT og 1HD-FTE som ikke har glødeplugger (de har en form for glødeskjerm) :oops: :oops:

//stian f

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Frode Hultgren » fre des 29, 2006 5:28 am

Da har jeg tatt ut stemplene på de 3 første cylindrene.
Det var ikke akkurat oppløftende det heller.
Små hakk i veggene til cylinder 2.
Rådelagrene så heller ikke noe særlig bra ut med tanke på hvor lite motoren har gått etter overhaling.
Dog så vises det at motoren har nylig vært honet. Hone stripene vises fortsatt godt.
Mye tyder på dårlig smøring(lavt oljetrykk)
I bunnpanna fant jeg også mye snacks. Små og tildels store metall biter.
Må vel i grunnen regne med det. Men det som ikke bør være der er rester etter en Simmer ring. Gummirester og en fjær.
Her er det noen som har gjort raskt arbeid
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Frode Hultgren den man okt 12, 2009 11:40 pm, redigert 1 gang totalt.

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Frode Hultgren » fre des 29, 2006 12:34 pm

Nå ser det ut til at ting skal ordne seg.
Selger skal skaffe meg en ny brukt motor.
Dette er vistnok en motor som har gått i underkant av 200k og som det er byttet rådelager på.
Han som har hatt motoren skal ha byttet både motor og karosseri til en 96-97 modell.
Så da virker det som at det fortsatt finnes seriøse bilpushere.
Så da er det bare å vente på at han får tak i motoren og får sendt den til Trondheim. Da ordner forhåpentligvis ting seg.
Oppdateringer kommer

Svar

Gå tilbake til «Motor 8x»