Hei.
Har hatt sur eksos fra bilen en stund, er nesten så ille at jeg ikke kan la den stå og gå på gårdsplassen da den stinker ned hel området.
Ved vanlig kjøring er alt normalt, ved hardt pådrag ryker den endel. Han jeg kjøpte bilen av sa pumpen var justert litt opp, ikke mye. Har K&N luftfilter, som jeg rengjør ofte. Bilen nærmer seg 300000 på telleren.
Jeg lurer på om det kan være dysene som begynner og bli dårlige?
Noen med andre tanker? Evt. samme erfaring?
Fikk pris for overhaling av dysene på 600 pr stk.
Øistein
80 94mod "sur eksos"
Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol
Re: 80 94mod "sur eksos"
Det er av flere anbefalt å bytte dysene på 1HD-t på hver 150 000 km. Så om det er gjort en gang på din så er det vel antagelig på tide på nytt... Men de færreste gjør det vel så tidlig. Jeg byttet på min på 200 000 og det var på høy tid da, selv om jeg ikke merket noe på oppstart, gange, muligens litt på forbruk (ble ihvertfall noe lavere etterpå men gjorde samtidig et par andre ting også).
Om lukta blir bedre, tja, kanskje litt. Du kan sjekke timing også mens du er igang. Ofte så endres den noe ved alder/slitasje.
600 kr pr dyse var ikke ille, trodde det skulle være dyrere idag, men kanskje bare jobben og ikke nye spisser? Vil tro du bør bytte spissene også, jeg ble anbefalt det på min - han så ikke noe vits i å overhale de gamle, ville ikke bli særlig bra (var ikke planlagt, før jobben ble begynt regnet han med han kunne overhale de uten å bytte spisser). Mange snakker om at disse tostegsdysene tar litt tid å sette opp ift vanlige dyser, de var klar over at det var tostegsdyser? Leste nylig på lcool at de der nede i Australia som har disse innom endel oftere en man har mulighet i Norge så bruker en erfaren dieselmekaniker 1 time på å sette opp seks dyser til HZJ motoren, mens til 1HD går det en minst en halvtime pr stk. I Norge er det vel få igjen med noe erfaring på dette området. Jeg betalte 4500 kr i 2005 for overhaling av dysene med nye spisser, og han som gjorde det er pensjonist for lenge siden.
Om lukta blir bedre, tja, kanskje litt. Du kan sjekke timing også mens du er igang. Ofte så endres den noe ved alder/slitasje.
600 kr pr dyse var ikke ille, trodde det skulle være dyrere idag, men kanskje bare jobben og ikke nye spisser? Vil tro du bør bytte spissene også, jeg ble anbefalt det på min - han så ikke noe vits i å overhale de gamle, ville ikke bli særlig bra (var ikke planlagt, før jobben ble begynt regnet han med han kunne overhale de uten å bytte spisser). Mange snakker om at disse tostegsdysene tar litt tid å sette opp ift vanlige dyser, de var klar over at det var tostegsdyser? Leste nylig på lcool at de der nede i Australia som har disse innom endel oftere en man har mulighet i Norge så bruker en erfaren dieselmekaniker 1 time på å sette opp seks dyser til HZJ motoren, mens til 1HD går det en minst en halvtime pr stk. I Norge er det vel få igjen med noe erfaring på dette området. Jeg betalte 4500 kr i 2005 for overhaling av dysene med nye spisser, og han som gjorde det er pensjonist for lenge siden.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1318
- Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Sted: Siggerud.
- Kontakt:
Re: 80 94mod "sur eksos"
Mulig Minge universalservice tar disse. De har veldig godt rykte.
http://www.minges.no
69 82 78 78
Kroksundveien 40
1860 Trøgstad
http://www.minges.no
69 82 78 78
Kroksundveien 40
1860 Trøgstad
Kjell.
HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.
2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.
http://www.expeditionkompaniet.no
HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.
2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: 80 94mod "sur eksos"
A/S Sørensen og Balchen skal kunne fixe 80 dyser, Bamse ble ihvertfall bedre! Det koster litt ja, 6-7 tusen..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f
Re: 80 94mod "sur eksos"
Jeg fant nye Denso dyser på ebay for litt over 6000, så jeg tenkte det var greit å bare kjøre på med nye. Mener S&B skulle ha litt over 5000 for å overhale. Lukter fortsatt sur eksos, men det ble litt mindre kakling og forbruket sank litt
Re: 80 94mod "sur eksos"
Har samme problem, mistenker dieselpumpe og lavt interntrykk. Har også vibrasjoner ved lett pådrag.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720