Hallais!
Har lyst på en mid-life upgrade på 80en. Det inkluderer bla rundbaut fjærer/dempere. Vurderer dermed heving, og det bør man jo få godkjent med riktige papirer.
Problemet er at jeg også har en australsk intercooler som nok ikke har TUV-papirer. I tillegg er originalturbo byttet med Gturbo.
Spørsmålet er da:
- Finnes det TUV-godkjente coolere til 80?
- Og er det sjans å få bilen gjennom godkjenning med Gturbo montert?
- Eksosen er også så rustet at jeg har tenkt å få Svendsen etc til å legge opp nytt løp med 2,5" eller 3" hele veien. Vil dette kunne bli godkjent eller må det være originalt??
Takker for svar
/t
TUV-godkjent cooler/div til 80?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
TUV-godkjent cooler/div til 80?
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Re: TUV-godkjent cooler/div til 80?
hei
hevingen er vel det eneste du må ha tuv godkjenning på. Jeg fikk det da jeg kjøpte på bg nord. Gikk gjennom den gangen. bytteturbo og uorginal intercooler er vel ikke noe problem tror jeg. Tenker at det bare har påvirkning på effekt og at det ikke er noe avgift på det med gamle biler over en viss tid. Mulig at de synes bremsene må stå i stil, men det er vel noe med gamle biler og effektøkning. Tror det er ok om det ikke er vesentlig øking av hk. Men det er sikkert et pluss om bremsene er tipp topp. Tror du bekymrer deg litt unødig nå.
Jørgen
hevingen er vel det eneste du må ha tuv godkjenning på. Jeg fikk det da jeg kjøpte på bg nord. Gikk gjennom den gangen. bytteturbo og uorginal intercooler er vel ikke noe problem tror jeg. Tenker at det bare har påvirkning på effekt og at det ikke er noe avgift på det med gamle biler over en viss tid. Mulig at de synes bremsene må stå i stil, men det er vel noe med gamle biler og effektøkning. Tror det er ok om det ikke er vesentlig øking av hk. Men det er sikkert et pluss om bremsene er tipp topp. Tror du bekymrer deg litt unødig nå.
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
- kavaleristen
- Innlegg: 269
- Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
- Lokasjon: Sogndal
Re: TUV-godkjent cooler/div til 80?
Takk for svar! Det var da en lettelse!
Jeg har tidligere ringt sentralt til styresmaktene for å høre om hva jeg skulle ha med av papirer etc for godkjenningstime. Da ble det sagt at jeg måtte ha tuv-papirer på cooleren. Viktig at det var deler som var godkjent for bruk på bil etc. Og har og kjørt med hjemmemekka eksosanlegg som også gikk rett ut på PKK. Cooleren ble bemerket den og såklart, men begge førte jo til en farlig effektøkning. Hvordan defineres isåfall hva som er et lovlig uoriginalt eksosanlegg?
Mener jeg leste på forumet her om en med 80-cruiser som ble stoppet i kontroll og måtte ta av hele intercooleren.
Litt kjipt å sette på hevesett, gjøre forstillingskontroll, også måtte rive ut hele cooleren for å få bilen igjennom.
Jeg har tidligere ringt sentralt til styresmaktene for å høre om hva jeg skulle ha med av papirer etc for godkjenningstime. Da ble det sagt at jeg måtte ha tuv-papirer på cooleren. Viktig at det var deler som var godkjent for bruk på bil etc. Og har og kjørt med hjemmemekka eksosanlegg som også gikk rett ut på PKK. Cooleren ble bemerket den og såklart, men begge førte jo til en farlig effektøkning. Hvordan defineres isåfall hva som er et lovlig uoriginalt eksosanlegg?
Mener jeg leste på forumet her om en med 80-cruiser som ble stoppet i kontroll og måtte ta av hele intercooleren.
Litt kjipt å sette på hevesett, gjøre forstillingskontroll, også måtte rive ut hele cooleren for å få bilen igjennom.
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Re: TUV-godkjent cooler/div til 80?
Det var nylig en som ble stoppet i kontroll og måtte ta av intercooler. Det er den første jeg har hørt om noengang. Og TUV på en intercoooler har jeg aldri hørt om. Uansett så gjør jo ikke selve intercooleren noe effektmessig, det er ihvertfall svært lite så skjønner ikke helt hvorfor man skal henge seg opp i det.
Når det gjelder eksos så skal vel ikke det være noe problem så lenge det ikke støyer for mye. Vedkommende som ble stoppet med intercooleren hadde også 3" eksos men han fikk ikke noe merknad på det. Tror det er veldig avhengig av hvem man møter på.
Når det gjelder Gturbo så er det en vanlig CT26 og sånn sett original hus ihvertfall. Skal vel mye til om du blir stoppet for det når alt er like skittent som resten av bilen. Bare pass på at bilen ikke er voldsomt oppjustert og svartrøyken står.
Det er ihvertfall mine tanker. Men klart, en kombinasjon av tingene over, mye turbosus, eksos og IC vil vel de fleste få mistanker om noe, kan sikkert være lettere å skrive noen merknader da. Kanskje er det store dekk osv også.
Når det gjelder fjærer så er jo det ganske enkelt å få godkjent. Vil du heve 2-3" eller vil du bare ha litt stivere fjær og noe høyde? Jeg gikk for OME 861/862 på den jeg har nå etter at jeg hadde standard ca 2" heving på forrige 80. 861/862 ga 2 cm høyde ift de gamle originale fjærene. Jeg har noe skuffesystem baki som veier noen kilo så la på 1 cm skive på bakfjæra slik at den ble 2-2,5 cm høyere bak en foran, målt fra nav til skjermkant (da blir den i water og ikke sigen når jeg putter i helge/feriebagasjen). Jeg kjøpte koni dempere og er igrunn fornøyd med hvordan bilen kjører. Er ihvertfall mer fornøyd med koni enn OME dempere. OME dempere virker noe "harsh" og har hørt om flere som kjapt får lekasjer på de. Kjører man sakte over feks små fartsdumpere så virker koni mykere, også mykere en nye orginale. Men kjører man hardere over de samme dumper så faller de ikke sammen/bunner slik som nye orginale gjør.
Men skal man ha det godkjent så må man kjøpe et OME sett, OME har TUV. Hadde vært spennende å prøvd Icon, Slee sine dempere eller noe annet, men koster såpass at jeg gikk for det trygge. Hadde koni justerbare på min forrige også.
Når det gjelder eksos så skal vel ikke det være noe problem så lenge det ikke støyer for mye. Vedkommende som ble stoppet med intercooleren hadde også 3" eksos men han fikk ikke noe merknad på det. Tror det er veldig avhengig av hvem man møter på.
Når det gjelder Gturbo så er det en vanlig CT26 og sånn sett original hus ihvertfall. Skal vel mye til om du blir stoppet for det når alt er like skittent som resten av bilen. Bare pass på at bilen ikke er voldsomt oppjustert og svartrøyken står.
Det er ihvertfall mine tanker. Men klart, en kombinasjon av tingene over, mye turbosus, eksos og IC vil vel de fleste få mistanker om noe, kan sikkert være lettere å skrive noen merknader da. Kanskje er det store dekk osv også.
Når det gjelder fjærer så er jo det ganske enkelt å få godkjent. Vil du heve 2-3" eller vil du bare ha litt stivere fjær og noe høyde? Jeg gikk for OME 861/862 på den jeg har nå etter at jeg hadde standard ca 2" heving på forrige 80. 861/862 ga 2 cm høyde ift de gamle originale fjærene. Jeg har noe skuffesystem baki som veier noen kilo så la på 1 cm skive på bakfjæra slik at den ble 2-2,5 cm høyere bak en foran, målt fra nav til skjermkant (da blir den i water og ikke sigen når jeg putter i helge/feriebagasjen). Jeg kjøpte koni dempere og er igrunn fornøyd med hvordan bilen kjører. Er ihvertfall mer fornøyd med koni enn OME dempere. OME dempere virker noe "harsh" og har hørt om flere som kjapt får lekasjer på de. Kjører man sakte over feks små fartsdumpere så virker koni mykere, også mykere en nye orginale. Men kjører man hardere over de samme dumper så faller de ikke sammen/bunner slik som nye orginale gjør.
Men skal man ha det godkjent så må man kjøpe et OME sett, OME har TUV. Hadde vært spennende å prøvd Icon, Slee sine dempere eller noe annet, men koster såpass at jeg gikk for det trygge. Hadde koni justerbare på min forrige også.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX