Utkobling av EGR på 1HD-FT

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 400
Registrert: ons mai 12, 2004 9:36 am
Sted: Tromsø

Utkobling av EGR på 1HD-FT

Legg inn av RogerFo » fre des 23, 2005 9:57 am

1HD-FT motoren har EGR (Exhaust Gas Recirculation). Jeg synes motoren drar ujevnt mellom 1400 og 1600 rpm med middels/lite belastning og har en teori... om at EGR åpner og lukker ofte. Dette merkes godt på bilen.

Kan og bør jeg koble ut EGR?
Hvordan? Plugge igjen vakumslangene til ventilen?
Vil jeg merke bedre ytelse?

http://www.autoshop101.com/forms/h61.pdf inneholder en beskrivelse av systemet for bensinmotorer, aktuelt likevel.
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special

Brukeravatar
tore
Innlegg: 297
Registrert: ons mai 12, 2004 10:21 pm
Sted: Oslo

Legg inn av tore » fre des 23, 2005 7:57 pm

Hei Roger

Jeg har samme ujevnhet som deg, ved noe høyere turtall. Går godt igjen fra 2000 rpm. Jeg leste et sted at man kunne koble sammen vakumslangene ved klokkene og ved vakumstyringen (uten at jeg ennå vet hvor det er). Jeg ser at flere har koblet systemet ut og forteller om bedre ytelse. Det digge med slik den er nå er at den faktisk aldri aldri ryker. Jeg har vendt meg til lytene og kan leve med det. Helt til jeg får prøvd en som går riktig godt :lol:


Tror det var her et sted:

http://www.tlocuk.co.uk/forums/
Tore

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1330
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » tor des 29, 2005 12:30 pm

Jeg mener at i Australia ble disse bilene levert uten dette. Mulig det kan være noe å hente ved å kikke på spesifikasjonene for disse bilene. Siden jeg har en enkel 12V så har jeg aldri lett noe etter det.

Jeg vet ihvertfall at jeg hadde ikke klart å levd med hvordan bilene deres responderer på gassen før 2000 o/min. Og det må vel nesten være flaut å ha en 10 år gammel diesel bil som aldri kommer opp mot en ny cdi-merce i røykutvikling....???

Bjørn Erik

Brukeravatar
tore
Innlegg: 297
Registrert: ons mai 12, 2004 10:21 pm
Sted: Oslo

Legg inn av tore » tor jan 12, 2006 11:44 pm

Ang utkopling, her er det noen som mener det ikke fungerer å demontere EGR. Men det er andre fikse ting som kan gjøressom feks intercoolere, med OEM sådan.

Det at bilen går ujevnt på noen turtall er i tråd med egr på bensinbiler i USA når vakumventilene går tregt. Skiftes/fikses disse er det mulig dette blir borte.

http://www.birfield.com/modules.php?nam ... 00176.html
Tore

Svar

Gå tilbake til «Motor 8x»