TURBO JUSTERING HDJ80

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
bent-nik
Sted: ARENDAL

TURBO JUSTERING HDJ80

Legg inn av bent-nik » tor sep 22, 2005 12:29 pm

ER DET MYE ARBEID Å JUSTERE TURBO OG JUSTERE DISEL
MENGDE PÅ EN HDJ80
bent-nik

Brukeravatar
rikard
Sted: Melhus, Trøndelag

Legg inn av rikard » tor sep 22, 2005 2:41 pm

Brukeravatar
kay arne
Sted: kongsvinger

Legg inn av kay arne » tor sep 22, 2005 4:49 pm

leteste er om du ringer til gik eller flissundet motor og kjøper en turbotryk justerer, diselpumpen justerer du sånn det står i linken.
skal du ha turbotryk over 1,1 så må du sette på grovere eksos anlegg

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » tor sep 22, 2005 9:06 pm

Det begynner å bli en stund siden jeg skrev det på den linken. Kjørte i ca 80 t med slik det var da. Så dro jeg opp til Kongsberg og snakket med Tore som før har jobbet på GIK turbo. Dette var ifjor høst. Fikk han til å montere den ventilen som skal til for selv å kunne justere trykk. Kjørte ei stund på 1,0 før jeg begynte å balle med dieselpumpe osv igjen. Men det er en annen historie.

Betalte ca 3500 for den montering samt KN filter, rensesats og litt justering av pumpe.

Vet man hva man gjør så kan man legge inn skiver mellomwastegaten på turboen, slik jeg gjorde først når jeg fikk den opp fra 0,7 til 0,85. 1,5 mm med skiver og justering av pumpe. Noe som er gratis og tar under en halvtime. Da har du fort 20-30 hk vil jeg tro. Litt avhengig av hvordan motoren er i utgangspunktet.

Men jeg vil anbefale og bytte eksos først. Det ble merbart bare det, minst 10hk til etter du har gjort det første og raskere respons på turboen. Så trenger den mer luft!!! Med en bra effektiv intercooler og montering så vil det bli bra etterhvert. Bilen min har gått over 100 t med intercooler og har ikke hatt noe problemer etter at en slange spratt av rett etter montering!

Men har bilen gått litt så bør du garantert bytte dysespisser! 5000 kr der også om du ikke handler hos toyota. Da blir det 10 lapper. Kjøpte samme denso dysa gjennom et diesel elektro firma, men det beste hadde vært å kjøpt de direkte fra Jahre diesel her i Oslo! Har hørt om noen som har kjpt dyser fra Yanmar båtmotoren som er mye lik den motoren som sitter i bilen. Bare 310 hk og 720 nm... Og 2,2 i trykk. Får nok litt bedre kjøling i sjøen! Så kan man bytte innmaten i turboen (eller bytte hele), bytte kammen og ta den fra sugedieselen (HZJ).

En som har gjort dette har ihvertfall 265 hk på motoren. Det trengs nok for å dra rundt på 38"...

Bjørn Erik

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » tor sep 22, 2005 9:08 pm

Forresten? Er det dun som kjøpte Hans Ole sin?

Bjørn Erik

bent-nik
Sted: ARENDAL

Legg inn av bent-nik » tor sep 22, 2005 9:39 pm

NEI, JEG HAR IMORTER FRA TYSKLAND.
bent-nik

Svar

Gå tilbake til «Motor 8x»