Innstilling av tenningen, innsprøytningstidspunktet

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1332
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Innstilling av tenningen, innsprøytningstidspunktet

Legg inn av beaas » tir sep 13, 2005 10:20 pm

Jeg har rotet endel med diesel pumpa ++ på bilen i sommeren. Har tilslutt blitt ganske så bra. Jeg har ikke spesiellt peiling på det, men når man justerer tenningen så referer noen til grader og andre til mm. Dvs at ift standard så kan man justere tenningen 3-4 grader på 80'n uten å få tenningsbank. Så sier noen andre at pumpa skal stå på 1,35 mm orginalt. Hva blir da tallet om man justerer 3 grader?

Noen som har peiling på dette her?

Bilen min gikk ikke bra når pumpa var stilt inn på standard tenning. Har justert den og nå går den rimelig bra. Billig også. Under 0,9 med 35" dekk fra Oslo til Bergen samt litt småkjøring med fullpakket feriebil (men ferietrafikken går ikke fort... og regnet ut fra 12% misvisning på trippteller)

Bjørn Erik

bonsaii
Innlegg: 18
Registrert: fre nov 26, 2004 10:40 am
Sted: Lommedalen

Legg inn av bonsaii » tor sep 22, 2005 2:29 pm

Dette er enten, eller.. Når det snakkes om millimeter er det trykkstempelets vandring
i rotasjonspumpen det siktes til.
Dette måles med måleur inn på stempelet i bakkant av pumpa.
Snakkes det om grader benyttes en "tenningslampe" med en føler
festet til dieselrøret til sylinder nr. 1. (Giveren føler ekspansjonen, eller trykkfallet inne røret,
når dysen åpner for innsprøytning.)

Toyota har en SST som monteres mellom pumpen og måleuret.
Jeg foretrekker denne innstillingen, da den gjøres statisk,
i motsetning til "lampe-metoden" som gjøres når motoren går..

Sammenhengen mellom stempelets vandring og grader førinnsprøytning
vet jeg ikke, men kan sikkert finne ut av det om du fortsatt lurer..

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1901
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » tor sep 22, 2005 2:48 pm

Jeg er og interessert i å lære mer om justering av tenningstidspunkt og om hvordan dette påvirker motoren.

Har registrert at 3B motoren jeg har i BJ75 har annet lydbilde enn i 3B på andre BJ42, samt på B i min BJ40. Lurer på om dette kan ha noe med tenningstidspunkt å gjøre? Ryker hverken svart eller hvitt.

Kan det være lurt å justere tenningstidspunkt forskjellig fra originalt ved montering av turbo?

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1332
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » tor sep 22, 2005 9:14 pm

Ja jeg lurer.. Om det er mulighet å finne ut hvor mange grader det tilsvarer å justere pumpen fra 1,35 til 1,60. Det som erger meg er at jeg ikke vet hva den stod på før jeg begynte å balle med dette her. Den kunne garantert ikke ha stått på hva Toyota mener var det den skulle stå på, altså 1,35.

Om ikke det er uvinhet der også da? Eller evt en feilinnstilling. Bilen har ihvertfall aldri gått så dårlig som etter første gang den var inne tiljustering etter dette ballet mitt. Ikke bare at den gikk dårlig, men vanvittig med røyk og ujevnt tomgang ved oppstart.

Nå tenner den omtrent før jeg får vridd om nøkkelen og går dønn jevnt uten spesielt mye røyk. Har sett standard biler som ryker adskillig mer ihvertfall.

Bjørn Erik

bonsaii
Innlegg: 18
Registrert: fre nov 26, 2004 10:40 am
Sted: Lommedalen

Legg inn av bonsaii » fre sep 23, 2005 10:35 am

Ok, Bjørn Erik;
hvilken motor har du? Skal se hva jeg kan
finne ut om pumpeinnstillingen. Jeg mener at alle dieselpumper
har en grunninnstilling som er merket mellom blokka og pumpa.
Setter man den riktig går motoren på fabrikkinnstilling. Når Toyota
splitter en motor benyttes denne grunninnstillingen,
og i noen tilfeller finjusteres pumpa med måleur etterpå.
Det er ikke alltid nødvendig. Når det er sagt skal jeg ikke påstå at alle
Toyotamekanikere har full kontroll på dette, så det kan være at
merkeverkstedet har tabbet seg ut. Gamlegutta kan det.. ;)

Vegard;
har du rekke- eller stempelpumpe? 3B-motoren kom med begge.
Når vi snakker om ettermontering av turbo (ref. link under 70-serie/Motor)
har vi glemt at dieselpumpen også må tilpasses.
Originalpumpene har en forstillingsinnretning (membran som påvirkes av trykket/undertrykket
i innsugningsmaifolden)
som trekker frem innsprøytningtidspunktet på lave omdreiningstall,
slik at motoren får mer suppe, som gir mer avgass til skovelhjulet i turbinen. Dette er for å få
kortere forsinkelse på effekten til turboen.
Kan vi bare ettermontere turboen uten å gjøre noe annet
med pumpa enn å ettergi litt på mengedeskruen, som jeg lese på en
annen diskusjon..?
Synes det høres litt jalla ut....

Snakkes!

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1901
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » fre sep 23, 2005 10:49 am

Vegard;
har du rekke- eller stempelpumpe? 3B-motoren kom med begge.
Når vi snakker om ettermontering av turbo (ref. link under 70-serie/Motor)
har vi glemt at dieselpumpen også må tilpasses.
Originalpumpene har en forstillingsinnretning (membran som påvirkes av trykket/undertrykket
i innsugningsmaifolden)
som trekker frem innsprøytningtidspunktet på lave omdreiningstall,
slik at motoren får mer suppe, som gir mer avgass til skovelhjulet i turbinen. Dette er for å få
kortere forsinkelse på effekten til turboen.
Kan vi bare ettermontere turboen uten å gjøre noe annet
med pumpa enn å ettergi litt på mengedeskruen, som jeg lese på en
annen diskusjon..?
Synes det høres litt jalla ut....
Hei, har rekkepumpe.

Tror nok mange bare justerer mengden. Men ideelt må en jo kun øke mengden når det er overtrykk. Til det må vi vel ha en slags "boost compensator"???

Men ferdige turbo-kits til bla 3B kommer uten boost compensator. De kan kjøpes i tillegg (for en formue).

Mulig jeg begynner så smått å tilpasse turbo neste uke.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1332
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » fre sep 23, 2005 11:54 am

Jeg har en 4,2 liter, 12 ventiler og den versjonen med orginalt 160 hk. Ble levert på HDJ 80 på 93 og 94 års modeller. Fra 90-92 hadde den 167 hk og litt andre innstillinger på pumpe/dyser. Ble endret til 93 pga avgasskrav. I 95 kom 24 ventileren og ganske mye ble forandret i motorommet.

Bjørn Erik

Svar

Gå tilbake til «Motor 8x»