Oljelekkasje på turbo - hvor mye er normalt?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: Oljelekkasje på turbo - hvor mye er normalt?

Innlegg av Vegard »

Litt oljelekkasje er normalt på CT26. Oljefilm i innsuget er vanlig. At det renner ned på framakslingen høres drøyt ut. Er slangeklemmene stramme nok?

Tikkelyd i 80 er også normalt, det finnes uendelig med frustrerte forumpostere på nett. Høres ut som om det sitter en nisse på innsiden av bunnpanna og tapper en mynt mot blekket. Forklaringene er varierende, ingen konklusjon er tatt. Javnt over regnes dette som ufarlig.

En bør forsikre seg om at lyden ikke kan knyttes til rådene. Dersom rådelagrene dine ikke er byttet, er anbefalingen å gjøre det snarest uansett. Grei jobb for hjemmemekker, men en må være renslig. For å finne hvilke originale lager som skal brukes, må bånnpanna ned og merking leses av. Mange velger uoriginale lager, ACL, og disse kommer i kun en standardstørrelse. Jeg kjøpte slike, men brukte dem ikke da jeg ikke var fornøyd med klaringene de ga.
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: Oljelekkasje på turbo - hvor mye er normalt?

Innlegg av Vegard »

Har tatt 20-30 klikk på forspennet på min egen og beaas 80 nå, samt satt push-rod profilen i gunstigste posisjon og max off-boost i maksimale posisjon. I tillegg har vi skrudd inn mengdeskruen 1/2 omdreining. Begge bilene har EGT-måler, og vi får begge litt for høye temperaturer ved maks pådrag i turtall fra ca 2500 og oppover, men det tror jeg skyldes mengdeskruen i og med at vi er forbi moderate turbotrykknivåer i de situasjonene. Turbotrykket er forresten satt til ca 0.95 bar.

Dersom turboen din har tatt kvelden, så vet du jo hvor det finnes en reserve :) Forøvrig er det bare å stikke innom for litt pumpeprat, bare morro det!

Jeg tenkte på slangeklemmene som sitter på innsugsslangen, altså den gummien som forbinder turboen med innsugsrøret. Glemte den på min en gang, og da seg det noe olje nedover turboen.
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: Oljelekkasje på turbo - hvor mye er normalt?

Innlegg av Vegard »

Som du sier vil for høyt trykk føre til at pushroden reduserer dieselmengden. Jeg har ikke merket noe til det med med de turbotrykkene jeg har kjørt på. (kortvarig maks 1.25 bar under jusetering)

Det er knot å komme til waste gaten for shimsing. Jeg monterte trykkregulator, den koster lite på ebay Tar man vekk luftfilterboksen er det en grei jobb å komme til for montering.

Du må av med eksosmanifold for å borre og gjenge til EGT-sensor du da. Går greit det også, har gjort det samme nå.
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: Oljelekkasje på turbo - hvor mye er normalt?

Innlegg av Vegard »

Har ikke sett så mange turboer, men de jeg har sett ser ikke slik ut. Unntaket er som nevnt min da jeg hadde glemt å stramme slangeklemmen på utblåset fra kompressorhuset.

EGT-sensoren kan settes etter turbo, men da vil du ikke vite hva temperaturen er. Det påstas at fallet over turbinen kan være mer enn 100 grader, og at dette ikke nødvendigvis er konstant. Skal du vite hva som foregår (og det er jo poenget med EGT-måler) så bør den settes før turbo.

Spray alt som skal løsnes noen dager i forveien, og spray igjen når du skal ha det av. Jeg har ikke hatt problemer med at bolter knekker eller sitter fast. Ta bort luftfilterboks og rør til turboen, se om du kommer til de vanskeligst tilgjengelige boltene først.

Noen borrer og gjenger i manifolden uten å ta den av. De bruker da fett på bor og gjengetapp slik at mest mulig av spon fester seg der og ikke forsvinner ned i manifolden. Har ikke lest at noen har fått problemer etterpå, det vil i så fall være turboen som får svi.
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Oljelekkasje på turbo - hvor mye er normalt?

Innlegg av jørgen »

Ikke bare du som har tenkt i de baner. I teorien er det greit men du blir fort tom for luft, det går mye luft.

Til slutt et halvdumt spørsmål om turbotrykk. Jeg tror jeg skjønner konseptet med justering av wastegaten (dvs. trykket som wastegaten åpner ved), men gjør dere dette ved prøving og feiling? Er jo ikke lett å komme til wastegate actuatoren når turboen sitter på bilen. Jeg fikk en ide om at jeg heller kunne ta av turboen og koble actuatoren til en gassflaske med regulator, og at jeg da lett kunne justere til den åpner ved passende trykk. Burde dette kunne gå an, eller er jeg helt på jordet?[/quote]
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Brukeravatar
kavaleristen
Innlegg: 269
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Re: Oljelekkasje på turbo - hvor mye er normalt?

Innlegg av kavaleristen »

http://www.viperperformance.co.uk/ skulle hatt en sånn sjappe i nærområdet.
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Svar

Tilbake til «Motor 8x»