Registerreim 80

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
nicolasn
Innlegg: 136
Registrert: fre sep 08, 2006 6:19 pm
Sted: Steinkjer

Registerreim 80

Legg inn av nicolasn » tir jun 09, 2009 8:39 pm

Skal skifte reg-reim på 80'n. Bør man skifte vannpumpe samtidig, eller er ikke det nødvendig?

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Frode Hultgren » tir jun 09, 2009 9:14 pm

Det er unødvendig. Registerreima er fort gjort å bytte, og har lite med vannpumpen å gjøre
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 400
Registrert: ons mai 12, 2004 9:36 am
Sted: Tromsø

Legg inn av RogerFo » tir jun 09, 2009 10:12 pm

Teknisk sett er det ingen sammenheng mellom registerreim og vannpumpe. Gjør man jobben på verksted kan de anbefale at man bytter vannpumpe samtidig for å redusere kostnadene med vannpumpebytte hvis den feiler senere. Demonterings- og monteringsjoben er ganske lik. At verkstedet samtidig tjener noen ekstra kroner er en annen sak...

Gjør man jobben selv trenger man ikke å tenke på det, hvis man synes det er greit å skru bil...
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special

Brukeravatar
nicolasn
Innlegg: 136
Registrert: fre sep 08, 2006 6:19 pm
Sted: Steinkjer

Legg inn av nicolasn » tir jun 09, 2009 10:25 pm

ok, takker for svar.

Spurte på pris for reimsett og arbeid på Toyota verksted. Hell bil i Trondheim skulle ha 3800,- ..ikke så avskrekkende. Men Holbergs Auto på Steinkjer skulle ha 5200,- :shock:
Så det er stor prisforskjell mellom Toyota verksteder.

Men det ble til at jeg kjøpte reimsett for 1100,- fra http://www.cylmo.no.

jh4x4
Innlegg: 4
Registrert: søn mar 22, 2009 7:56 am
Sted: bamble

Legg inn av jh4x4 » tir jun 09, 2009 11:15 pm

di tar seg godt betalt da for ti min jobb! reima på 80`n kan du jo nesten bytte i fart!

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Frode Hultgren » ons jun 10, 2009 12:04 am

Tror jeg brukte bortimot en halv time når jeg byttet den.
Så det burde vel bli ei timeslønn på hvertfall 6 lapper :-)
Det er tydelig at det er noen som tjener godt på bileiere
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
nicolasn
Innlegg: 136
Registrert: fre sep 08, 2006 6:19 pm
Sted: Steinkjer

Legg inn av nicolasn » ons jun 10, 2009 11:28 am

Føler man blir regelrett lurt når det er så stor forskjell på Toyota verkstedpriser......synd :(
Noen tips jeg må huske på når jeg skal montere selv? Får hjelp av mekaniker da(ikke toyota).

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » ons jun 10, 2009 2:59 pm

For de som har mulighet, ta med registerreim på landstreffet og bytt den der. Masse kunnkap og hjelp å få til dette.

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Registerreim 80

Legg inn av Toyole » man jul 04, 2011 12:12 am

jh4x4 skrev:di tar seg godt betalt da for ti min jobb! reima på 80`n kan du jo nesten bytte i fart!
Har akkurat færdigstillt vannpumpe, strammehjul og regreimskifte, og det kan deffinitivt ikke gjøres i fart!

Syntes det var mye skruing jeg.
Måtte ut med batteri, kjøleveska, radiatorskjerm m vifta, toppdeksel på motor, div. slanger og rør, mer deksler og kamakseldrev m.m.
Ganske mye rengjøring og pussing som hvertfall tar en halvtime. Flere områder som må ha tetteguffe og da må det være rent først.
Fannt ut at strammefjæra til stammehjulet hadde for mye klaring i henhold til boka, samt at den var ganske tynn i ene festet, da måtte det letes i lageret etter ei anna brukt fjær, for den var jo ikke med blant de nye delene jeg hadde. Fant ok fjær og fikk sammen sullamitten.

Jeg var nok ganske hjelpesløs uten mekanikkerbistand. :P

Bamse starta jo som ingenting skulle ha skjedd. :mrgreen:
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

dpm
Innlegg: 382
Registrert: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Sted: Tromsø

Re:

Legg inn av dpm » fre okt 07, 2011 8:46 am

nicolasn skrev:Føler man blir regelrett lurt når det er så stor forskjell på Toyota verkstedpriser......synd :(
Noen tips jeg må huske på når jeg skal montere selv? Får hjelp av mekaniker da(ikke toyota).
Husk på å ha reimhjulene i RETT posisjon når du legger på reimen!

dpm
Innlegg: 382
Registrert: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Sted: Tromsø

Re: Registerreim 80

Legg inn av dpm » fre okt 07, 2011 8:47 am

Toyole skrev:
jh4x4 skrev:di tar seg godt betalt da for ti min jobb! reima på 80`n kan du jo nesten bytte i fart!
Har akkurat færdigstillt vannpumpe, strammehjul og regreimskifte, og det kan deffinitivt ikke gjøres i fart!

Syntes det var mye skruing jeg.
Måtte ut med batteri, kjøleveska, radiatorskjerm m vifta, toppdeksel på motor, div. slanger og rør, mer deksler og kamakseldrev m.m.
Ganske mye rengjøring og pussing som hvertfall tar en halvtime. Flere områder som må ha tetteguffe og da må det være rent først.
Fannt ut at strammefjæra til stammehjulet hadde for mye klaring i henhold til boka, samt at den var ganske tynn i ene festet, da måtte det letes i lageret etter ei anna brukt fjær, for den var jo ikke med blant de nye delene jeg hadde. Fant ok fjær og fikk sammen sullamitten.

Jeg var nok ganske hjelpesløs uten mekanikkerbistand. :P

Bamse starta jo som ingenting skulle ha skjedd. :mrgreen:
Ifht mange andre biler kan man vel nesten si at reima kan skiftes i fart.. :)

Svar

Gå tilbake til «Motor 8x»