forsjeller på 2l 89+ og 2lt fra før 89

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

forsjeller på 2l 89+ og 2lt fra før 89

Legg inn av knut eivind » søn nov 06, 2011 7:49 pm

hva er forsjellene unntatt selve toppen? og hva er egentlig forsjellen med toppen?

Det jeg lurer på er og ta en gammal 2lt fra skogsbilen min og sette inn i hiluxen som har en slapp 2l fra 95. men hvis det er mulig tenkte jeg og beholde 95 modell toppen men bruke bunndelen fra den gamle 2lt da jeg mistenker den for og være sterkere og har dieselpumpe som er for td og har oljetilførsel og retur fra før, men passer da toppene om hverandre?
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: forsjeller på 2l 89+ og 2lt fra før 89

Legg inn av lcvidar » søn nov 06, 2011 8:28 pm

Har hørt rykter om at olje- og/eller vannkanaler ikke er plassert helt likt, og at det byr på problemer.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'14 BMW 520xdat LCI (xTaxi)
'12 Prius Plus (xTaxi) selges
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS (Selges)
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Re: forsjeller på 2l 89+ og 2lt fra før 89

Legg inn av knut eivind » søn nov 06, 2011 8:39 pm

ja da blir det fort litt værre, spørs om jeg ikke bare gjør det enkelt i stedet da ja.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: forsjeller på 2l 89+ og 2lt fra før 89

Legg inn av håvard » man nov 07, 2011 11:51 pm

Hmmm. er det ikke forskjellig borring på de motorene a? Mener den nyere har større borring og mindre slaglengde, men jeg skal ikke garantere det.

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Re: forsjeller på 2l 89+ og 2lt fra før 89

Legg inn av knut eivind » tir nov 08, 2011 7:31 pm

de viser seg tilsynelatende og være totalt forsjellige da ja, i tilegg har jeg hørt via andre at veiva er 2mm tjukkere også på den gamle. virker ikke som noen ting er likt igrunn. har altid fått intrykk av at det er toppen som er forsjellig men virker kansje som det ikke finnes noen fellesnevnere her
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Motorgarasjen
Innlegg: 438
Registrert: tir aug 02, 2005 9:04 am
Sted: Åsenfjord

Re: forsjeller på 2l 89+ og 2lt fra før 89

Legg inn av Motorgarasjen » tir nov 08, 2011 8:30 pm

De er like i slag og boring.
Forskjell i utforming i grenssnitt mellom topp og blokk.
Lengre råder på 2L-2, dette medfører stempel med kryssbolthull lengre oppe.
Rådelagerdiameter og kryssboltdiameter er større på turboversjoner enn uten.
Dog like på 2L-T som 2L-2T, og like på 2L som 2L-2.
Man kan eksmpelvis bruke råder og stempel fra 2L-2 i motor fra 2L.
Og man kan bruke veiv fra 2L i 2L-2 motor eller motsatt,
hvis man bytter oljepumpedrevet (krympet fast på veiva) ,
og har svinghjul med rett innfesting.
2L har 6 eller 8 hull, mens 2L-2 har 8.

arn_hat
Innlegg: 73
Registrert: lør okt 21, 2006 1:41 pm
Sted: Longyearbyen. Svalbard

Re: forsjeller på 2l 89+ og 2lt fra før 89

Legg inn av arn_hat » tir nov 15, 2011 1:28 am

Ikkje at dette er direkte tema...
Eg har høggd ein '90 lj73. Ska ha motor frå den over i min lj73 '88. Ser at svinghjul på '90'n har fleire boltar enn på '88'n. Litt skjit sidan det svinghjulet var best... Nokon som veit om det er fleire ulikhetar på desse motorane/bilane?
Αрнстэйн!

2005 Landcruiser 100

Svar

Gå tilbake til «Motor 7x»