Økende turbotrykk på 2LT

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
Arne
Sted: Tromsø

Økende turbotrykk på 2LT

Legg inn av Arne » tor okt 22, 2009 5:57 pm

Heisann

Har i det siste opplevd at turbotrykket på lj70en min har blitt høyere og høyere...
Har normalt maks 0,4 i turbotrykk, men nå kan jeg få helt opp i maks 0,7!! :shock:
Og når jeg passerer ca 0,65 lyser rødlampa på turboen...

Hva kan dette fenomenet skyldes?
Tyder det på at turboen er i ferd med å ta kveld??

Er helt grønn når det kommer til motor og lignende, så alle råd og tips tas i mot med takk!!

ballemann
Sted: Jonsvatne

Re: Økende turbotrykk på 2LT

Legg inn av ballemann » tor okt 22, 2009 7:19 pm

peser den litt ekstra også? er sikkert en lekasje noen plass, sjekk slengeklemmer og hull :)

Arne

Legg inn av Arne » tor okt 22, 2009 7:30 pm

ballemann skrev:peser den litt ekstra også? er sikkert en lekasje noen plass, sjekk slengeklemmer og hull :)
Den hyler å står i ja! Høres av og til litt ut som en ambulanse i det fjerne, har flere ganger tatt meg selv i å se i speilet etter ambulansen!! :? :?
Når jeg hadde frieksos rett etter turboen hørtes det spesielt godt.

Hvor kan det være lekkasje da?
Noen spesielle slanger jeg må se etter?

ballemann

Legg inn av ballemann » tor okt 22, 2009 7:49 pm

mest sannsynlig mellom turbo og innsug, den slangen som ligger over motoren :)

Arne

Legg inn av Arne » fre okt 23, 2009 4:47 pm

Nå har jeg sett over alle slangene ifbm turboen, å såvidt jeg kan se så er det ingen lekkasjer...
Hadde av den slangen/røret som går over motoren, å den så fin og tett ut den, men litt olje var d inni den...

Brukeravatar
Toy_Roller
Sted: Ålesund

Legg inn av Toy_Roller » fre okt 23, 2009 5:05 pm

hvor er føleren for det røde og grønne lyset?

mitt lyser rødt ganske ofte når jeg tenker meg om..

men her er den nok defekt føler.. nekter å tro at den får for mye trykk hehehe :mrgreen:
:)

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Kontakt:

Legg inn av knixen » fre okt 23, 2009 10:25 pm

Toy_Roller skrev:hvor er føleren for det røde og grønne lyset?

mitt lyser rødt ganske ofte når jeg tenker meg om..

men her er den nok defekt føler.. nekter å tro at den får for mye trykk hehehe :mrgreen:
den reagerer kun på trykk, og ikke noe annet.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
knut eivind
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » fre okt 23, 2009 11:22 pm

sjekk wstegaten din, det er den som skal holde trykket nede på et bestemt nivå uansett, det går en slange fra selve kompressorhuset og inn på den "klokka" som styrer wastegaten, hvis den er sprekt/lekk eller har falt av vil du få et økende turbotrykk, hvis det er lekkasje mellom turbo og innsug vil trykket ditt synke og ikke øke.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

ballemann

Legg inn av ballemann » lør okt 24, 2009 1:47 am

ja fankern, stemmer det, min datt av en liten snartur, å da ble det sinnsyk lyd, men den gikk som et dass, sånn var det :(

Arne

Legg inn av Arne » lør okt 24, 2009 10:19 pm

knut e skrev:sjekk wstegaten din, det er den som skal holde trykket nede på et bestemt nivå uansett, det går en slange fra selve kompressorhuset og inn på den "klokka" som styrer wastegaten, hvis den er sprekt/lekk eller har falt av vil du få et økende turbotrykk, hvis det er lekkasje mellom turbo og innsug vil trykket ditt synke og ikke øke.
Takk, skal sjekke det imorgen!

Arne

Legg inn av Arne » søn okt 25, 2009 8:47 pm

Har sjekket slangen til wastegaten, å det er nok ikke lekkasje på den heller...dessverre.. :(
Hva kan det da være?

Brukeravatar
knut eivind
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » søn okt 25, 2009 9:33 pm

Det skal nevnes at det er helt sikkert mange som vet mye mer om dette enn meg, men det hørtes litt rart ut, men det jeg tenker på da må være at wastegaten har på et for meg ubegripelig vis kilt seg fast eller noe, så hvis du tar av staget fra selve armen som åpner wastegaten og kjenner etter om den flytter på seg, kansje også prøve og kjøre trykkluft via en luftfyller inn på klokka og se om den da skyver opp wastegaten, og på evt hvilket trykk det skjer.

en annen ting som slår meg er om noen (les unger eller spøkefulle kolleger evt.) kan ha stramma staget inn til wastegaten din.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » søn okt 25, 2009 11:18 pm

Tror knut e kan ha et poeng her. Hvis wastegate spjeldet ditt ikke åpner som det skal og slipper ut overtrykk ved et gitt turbotrykk (som er wastegate sin hovedoppgave), så vil du få økt turbotrykk.
Etter hva jeg har sett og hørt virker intern wastegate noe ustabilt. Den enten lukker ikke som den skal eller åpner som den skal. En ekstern WG er nok mye mer pålitelig...
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

rs37x37
Sted: elverum

Legg inn av rs37x37 » søn des 06, 2009 5:37 pm

hei jeg har hatt det same problemet. det er vakumklokka ved turboen som ikke jør den joben den skal. min lada 1.8psi på ca 3000 omd og 1psi på 2000omd.jeg ga f, og kjørte son i 3 år monterte icol skrude opp disel mengden ca en runde max moment på ca2200omd ps..pass på temperatur i lange moter og ved fullt pådrag overe lengere tid hilsen,rs :)

cossie_no
Sted: Nordreisa

Legg inn av cossie_no » søn des 13, 2009 8:59 pm

motoren tåler fint 1.1 bar;) min lader på det den klarer når jeg trør på.. forrige eier eller en annen før ham hadde rett og slett kappet av wastegateslangen, surret i hop noe gummi så det gikk akkurat inni slangene og koplet i hop slangene med det, dermed ble slangen blindet av, og wastegaten står vel sånn ca i nullstilling hele tiden.. vet ikke hvor sunt det er, men men..

Svar

Gå tilbake til «Motor 7x»