4l motor i fra hj60 i lj70

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
Brukeravatar
Piggen
Innlegg: 24
Registrert: fre okt 17, 2008 10:54 pm
Sted: Hordaland

4l motor i fra hj60 i lj70

Legg inn av Piggen » tor aug 13, 2009 5:58 pm

E de noen som har prøvd å putte ein 2H motor i fra hj60 i ein lj70

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » lør aug 22, 2009 1:50 pm

Tror ikke det er verd forsøket.2H har 105 hk, og er en stor og tung...og ikke mins lang rekkesekser.Du vil få formidabel tyngde foran.Dette er ment på en Heavy Duty Cruiser. Lj70 er en light duty Cruiser, og har beskaffenhet i forhold til det.
En lit annen turbo enn ct20...en intercooler og litt større eksos gjør nok underverker i stedet vil jeg tro.
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » lør aug 22, 2009 2:50 pm

litt enig med eivind jeg, men du verden så moro om noen hadde hatt 2h i en lj70. til opplysning er 2h med 5trinnskasse ca 170cm lang.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
Ronny123
Innlegg: 298
Registrert: tir mai 13, 2008 10:40 pm
Sted: Horten

Legg inn av Ronny123 » lør aug 22, 2009 4:29 pm

skal du ha i 6er er det vel like greit å gå for en 4.2 fra en 80 eller beste er jo fra 100 da ;)
Husker ikke hvilken type det var, men er en 7x som er levert med de motorene originalt, så det er jo plass...

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3619
Registrert: tir mai 25, 2004 10:07 am
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av dracan » lør aug 22, 2009 4:42 pm

Det er nok ikke det. De 7x som er levert med 4,2l har lengre ramme og panser. De heter BJ og ikke LJ som våre.
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

Brukeravatar
Ronny123
Innlegg: 298
Registrert: tir mai 13, 2008 10:40 pm
Sted: Horten

Legg inn av Ronny123 » lør aug 22, 2009 5:21 pm

BJ er jo 4er.. Må i såfall være en HDJ7 ett eller annet.
Fant en snål en på new zealand med 5cyl diesel. 1PZ. 3.5L på 104 hk uten turbo.
Denne har kort panser så vidt jeg kan se?
HDJ motoren vil vel bli litt i største laget, men bør gå nedi? hehe
Vedlegg
101774166_full.jpg
101774166_full.jpg (39.1 kiB) Vist 2098 ganger
101774161_full.jpg
101774161_full.jpg (52.8 kiB) Vist 2098 ganger

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » søn aug 23, 2009 12:08 am

de finnes med både 4,5 og 6syl og med v8 i moderne tider. lj er den vi kjenner til i norge og som dracan sier er den veldig kort.

finnes pzj7x. bj7x hdj7x(eller om den heter hzj) forsjellene kan sees ved blad vs spiralfjører og de er lengre fra hjulbua foran og bak til døra samt noe annerledes framskjermer som ser ut til og smalne mer inn foran. sikker mye mer forsjeller også men det er de enkleste for og skille de fra hverandre
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » søn aug 23, 2009 11:31 am

Ronny123 skrev:BJ er jo 4er.. Må i såfall være en HDJ7 ett eller annet.
Fant en snål en på new zealand med 5cyl diesel. 1PZ. 3.5L på 104 hk uten turbo.
Denne har kort panser så vidt jeg kan se?
HDJ motoren vil vel bli litt i største laget, men bør gå nedi? hehe
Dette er samme ramme og karrosseri som BJ70. Din er en LJ70...
LJ70 "rammen" kom med 2L og 2LT motorer..
BJ/PZJ/HJ/HZJ osv er bygget på en annen ramme...

Letteste måten og se forskjellen på karrosseriene er og studere sideblink/parklysene framme... På LJ sitter disse sammen med grillen, mens på HD sitter de på utsiden..
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6471

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Innlegg: 2219
Registrert: tor jan 05, 2006 9:59 am
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av knixen » søn aug 23, 2009 9:12 pm

Jeg ville montert noe mer moderne jeg da... 1KZT-E feks... evt en VW diesel
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 954
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Legg inn av Roall » søn aug 23, 2009 10:24 pm

knixen skrev:Jeg ville montert noe mer moderne jeg da... 1KZT-E feks... evt en VW diesel
Men for svarte da mann, man blander da ikke et VAG produkt inn i en LC :!: Det finnes mye stygg sykdom i de, og smitter det over så er garantert resten av bilen gått i oppløsning innen kort tid :evil:

Tror faktisk at et esel til å trekke bilen er en bedre løsning med tanke på driftsikkerhet :wink:


Rammene til HZJ og LJ er faktisk ikke så ulike, det er de samme langsgående bjelkene og bakre del. Litt forskjell i fremre del av ramma med bla. annen plassering av fremste karroserifester til forskjermer. Samme bredde mellom rammevanger men litt forskjellig plassering av tverrbjelker/rør pga. spiralfjæring kontra blad.

Skulle i grunnen være grei skuring bytte ut bladfjærene ved å flytte spiralfjærer og lenkearmer fra en KZJ/LJ over på en BJ/HZJ :idea:

Panseret på HZJ/BJ er vel ca 20cm lengre enn på LJ

Det enkleste er vel å ta en 3B motor og kasse fra en BJ7X med tilhørende motor og traversfester og sveise over, da de passer på ramma. Er du heldig så stemmer også mellomakslinger. Husk 12V på bil, og 24V på motor + evt følere i girkassa.

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Innlegg: 2219
Registrert: tor jan 05, 2006 9:59 am
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av knixen » søn aug 23, 2009 10:40 pm

ville kanskje foretrukket en 13BT da...
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4514
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » man aug 24, 2009 6:25 am

Eller hva med en 3B???
Iflg Helge 67 en motor som imponerte ham stort i forhold til en lat rekke sekser som H1 f.eks.
Dag Einar 900 63 808
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX(solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » man aug 24, 2009 10:28 am

Toyota 3B er en 4 sylindret motor med 3,4l slagvolum. 13BT er samme motoren (nesten!) men med turbo. 3B har vel avgitt effekt på 90 hk. Husker ikke effekt på 13BT....
3B har vel litt kvikkere respons enn den store rekkesekseren.

....og som Roall sier...24v på motor og 12v i bil!
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
willys overland
Innlegg: 890
Registrert: fre jul 01, 2005 3:11 pm
Sted: Jessheim

Legg inn av willys overland » man aug 24, 2009 2:25 pm

Alt går hvis en bare vil nok!
Om det er praktisk er en annen sak.
Legger ved et bilde av en av motorkonverteringene jeg har vært med på. 620 Cid V8/ 946 hk i en 1980 Ford Pinto.
Vedlegg
Pinto spring nats 09 005.jpg
Pinto spring nats 09 005.jpg (42.88 kiB) Vist 1864 ganger
Sist redigert av willys overland den man aug 24, 2009 5:54 pm, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no

Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3219
Registrert: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » man aug 24, 2009 5:30 pm

HOLY MAKKARONY! drøyt prosjekt! ser føreren over toppen eller?

Brukeravatar
willys overland
Innlegg: 890
Registrert: fre jul 01, 2005 3:11 pm
Sted: Jessheim

Legg inn av willys overland » man aug 24, 2009 5:54 pm

Såvidt! hehe

Men han kjører stort sett rett frem.
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » man aug 24, 2009 6:20 pm

Hehe...."Please mind the pedestrian" :lol:

Hadde vær morro å kjørt den doningen inn på Biltilsynet for EU godkjenning....Et fint emne for skjult kamera det....
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Svar

Gå tilbake til «Motor 7x»