Turbo trykk igjen da

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
johi
Innlegg: 512
Registrert: man feb 11, 2013 10:46 pm
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Turbo trykk igjen da

Legg inn av johi » tir apr 22, 2014 7:45 pm

Jeg lader overkant av 1 bar nå og opp til 1,2 på høyt turtall. Har en boost controller og smimsa wastegaten litt. når jeg justerer boost controlleren ned så lader turboen bare saktere opp virker det sånn. så da må jeg shimse ned på på wastegaten .. MEN! skal jo ingen ting før den lader fra 1,2 til 0,6bar. til og med med den minste spaceren jeg rykker ned til så er det ikke noe midt i mellom :P enten lade lite eller mye. og det iriterer meg! noe tips? :evil:
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av lassebb » ons apr 23, 2014 1:29 pm

Hvorfor shimse den opp?
Holder det ikke bare å bruke trykkregulatoren som blør ut litt trykk slik at wastegaten åpner seinere?

Evnt. kjøre uten wastegaten koblet til?
Det gjør jeg på min 12H-T bare følg med på trykk og eksos temp!

Om du opplever at den bygger opp trykk, men over et vist trykk og evnt turtall så mister du trykket igjen?
Da må du ta ut trykk regulatorens aneroid og modifisere denne litt da du nå kjører et trykk utenfor det område den er laget for.


Ser du har posta dette i 60 serie forumet, men regner med du snakker om din 2L-T motor i din 70 serie?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Motorgarasjen
Innlegg: 436
Registrert: tir aug 02, 2005 9:04 am
Sted: Åsenfjord

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av Motorgarasjen » ons apr 23, 2014 2:54 pm

Høres ut som du har montert boostcontrolleren feil.
På trykkslangen som går til wastgaten skal du lage en utblødning,
som gjør at wastgateventilen opfatter turbotrykkert som lavere enn det faktisk er.
Det er størrelsen på denne utblødningen du skal regulere med boostcontrolleren.
Hvis du har satt boostcontrolleren som en struping i serie på trykkslangen,
vil du bare skape en forsenking på hvor raskt wastegaten klarer å regulere ned til det den mener er korrekt trykk.
Håper det var noenlunde forståelig forklart.

Brukeravatar
johi
Innlegg: 512
Registrert: man feb 11, 2013 10:46 pm
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av johi » ons apr 23, 2014 8:02 pm

lassebb skrev:Hvorfor shimse den opp?
Holder det ikke bare å bruke trykkregulatoren som blør ut litt trykk slik at wastegaten åpner seinere?

Evnt. kjøre uten wastegaten koblet til?
Det gjør jeg på min 12H-T bare følg med på trykk og eksos temp!

Om du opplever at den bygger opp trykk, men over et vist trykk og evnt turtall så mister du trykket igjen?
Da må du ta ut trykk regulatorens aneroid og modifisere denne litt da du nå kjører et trykk utenfor det område den er laget for.


Ser du har posta dette i 60 serie forumet, men regner med du snakker om din 2L-T motor i din 70 serie?
Hvordan kjedde dette? hmm ja mener selfølgelig 70 serie 2-lt. vill ha på wg da gidder ikke kjøre uten :P
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

Brukeravatar
johi
Innlegg: 512
Registrert: man feb 11, 2013 10:46 pm
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av johi » ons apr 23, 2014 8:04 pm

Motorgarasjen skrev:Høres ut som du har montert boostcontrolleren feil.
På trykkslangen som går til wastgaten skal du lage en utblødning,
som gjør at wastgateventilen opfatter turbotrykkert som lavere enn det faktisk er.
Det er størrelsen på denne utblødningen du skal regulere med boostcontrolleren.
Hvis du har satt boostcontrolleren som en struping i serie på trykkslangen,
vil du bare skape en forsenking på hvor raskt wastegaten klarer å regulere ned til det den mener er korrekt trykk.
Håper det var noenlunde forståelig forklart.
Hei! jeg har montert den slik, :)
Vedlegg
Bilen da.jpg
Bilen da.jpg (86.63 kiB) Vist 5795 ganger
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av lassebb » ons apr 23, 2014 8:55 pm

Det er feil, du trenger et T stykke.
Skal lage en liten paint tegning til å illustrere hvordan den skal kobles opp :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Brukeravatar
johi
Innlegg: 512
Registrert: man feb 11, 2013 10:46 pm
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av johi » ons apr 23, 2014 9:05 pm

lassebb skrev:Det er feil, du trenger et T stykke.
Skal lage en liten paint tegning til å illustrere hvordan den skal kobles opp :)
trenger ikke ;) jeg har prøvd det t stykke som følger med, da lader den veldig mye! og enda videre :P så det funka ikke.
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av lassebb » ons apr 23, 2014 9:08 pm

På T stykke kan være hva som helst. Billig og enkel løsning er T stykkene biltema selger til spylervæske slanger. Disse passer rett på 5mm vakumslangen din :)

Det trykkregulatoren gjør er å blø ut luft så trykket wastegaten opplever blir mindre.


Se for deg en hageslange.
Lager du hull på den så noe av vannet kommer ut vil trykket i enden bli mindre. Jo større hull du lager jo mindre vil trykket i andre enden bli.

Jo mer du vrir på hjulet til trykk regulatoren jo større blir "hullet" inni regulatoren og jo mer luft (trykk) slipper igjennom istedenfor å gå til wastegaten.

Med denne kunnskapen er det også lett å lage en trykkregulator ut av eks. en kulekobling til vannslanger eller andre gradvis lukke å åpne ventiler som kan holde trykk. Om man ikke gidder å kjøpe en litt for seg gjord løsning :)
Vedlegg
Trykk regulator.png
Trykk regulator.png (9.56 kiB) Vist 5788 ganger
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av lassebb » ons apr 23, 2014 9:12 pm

Da har du kobla T-stykke feil.

Inne i mange av de T-stykkene som følger med sitter det en fjær avlasta ball som stenger den ene veien. Den er der for å ungå å dra inn luft via regulatoren når motoren suger. En dieselturbo suger veldig lite og jeg hadde ikke brudd meg. Er bare for å unngå å få dritt inn i innsuget.
Om du derimot kobler T-stykket feil vei så vil det bli det samme som om du har koblet av wastegaten og du vil lade så mye trykk som dieselmengden du gir motoren tillater.

Prøv å snu den andre veien eller ta den fra hverandre og ta ut fjær og ball!

Jeg bor ikke mer enn 5-10min unna deg, bare å ta turen bort så kan jeg koble den på riktig for deg :)
Evnt. prøve å feilsøke litt :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Brukeravatar
johi
Innlegg: 512
Registrert: man feb 11, 2013 10:46 pm
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av johi » ons apr 23, 2014 10:27 pm

lassebb skrev:Da har du kobla T-stykke feil.

Inne i mange av de T-stykkene som følger med sitter det en fjær avlasta ball som stenger den ene veien. Den er der for å ungå å dra inn luft via regulatoren når motoren suger. En dieselturbo suger veldig lite og jeg hadde ikke brudd meg. Er bare for å unngå å få dritt inn i innsuget.
Om du derimot kobler T-stykket feil vei så vil det bli det samme som om du har koblet av wastegaten og du vil lade så mye trykk som dieselmengden du gir motoren tillater.

Prøv å snu den andre veien eller ta den fra hverandre og ta ut fjær og ball!

Jeg bor ikke mer enn 5-10min unna deg, bare å ta turen bort så kan jeg koble den på riktig for deg :)
Evnt. prøve å feilsøke litt :)
Ja okei :) takk for god info! skal prøve og fikse det imorra, ja vet det t stykke så er det 1 som den skal settes (med pila) du bor på skedsmokorset du og ja :)
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av lassebb » tor apr 24, 2014 4:42 pm

Hjalp det, eller kommer du en tur bortom? :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Brukeravatar
johi
Innlegg: 512
Registrert: man feb 11, 2013 10:46 pm
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av johi » tor apr 24, 2014 7:25 pm

Nei :P lader fortsatt for mye. prøvd alt av metoder nå! trur jeg gir opp, får bare lade 1,2 på max da... sellom jeg vill lade 0,9 :P
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av lassebb » tor apr 24, 2014 8:09 pm

Må ikke gi opp :)

Men 1.2bar er ikke noe farlig, bare pass på temperaturen!

Kjører selv 1.25bar, men det er på standard dieselmengde så blir ikke så varmt :)

Har du prøvd å ta ut den fjærbelasta ballen inne i T-koblinga?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Brukeravatar
johi
Innlegg: 512
Registrert: man feb 11, 2013 10:46 pm
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av johi » tor apr 24, 2014 9:50 pm

[quote="lassebb"]Må ikke gi opp :)

Men 1.2bar er ikke noe farlig, bare pass på temperaturen!

Kjører selv 1.25bar, men det er på standard dieselmengde så blir ikke så varmt :)

Har du prøvd å ta ut den fjærbelasta ballen inne i T-koblinga?[/quot

Må jo justere opp diesel mengde etter turbo trykk da ;) eller så går den magert som ikke er bra, men det T stykke er veldig hard! sånn hvis du tar kompressord pistolen og trer den inni så skal det litt til før det kommer ut på andre siden av T stykke :P skal prøve og ta fjæra ut imorra. vet at den boost controlleren har gått ut av gjengene sine så den er ganske fæl med og vri om + -
kanskje jeg tar turen innom en dag ;) bor jo ike lange stykke unda!
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av lassebb » tor apr 24, 2014 10:13 pm

Bare å stikke innom :)

Men tror du har forveksla bensin motor og diesel motor litt her.
En diesel motor er bra å kjøre magert, da holder den seg kaldere og blir mer effektiv. Kjører du en diesel på alt for rik blanding er det lett å ødelegge den.
På bensin motoren er det helt motsatt! Kjører du den magert skaper det unødvendig varme og du det er mye lettere å ødelegge den. Kjører du en bensin motor rikt derimot har det en kjølende effekt på forbrenninga og sjangsen for å ødelegge den minimeres.

Har du installert en sensor for å overvåke enten forbrenningstemperuten i sylinderen eller eksostemperaturen idet den forlader sylinderen?

Jeg har en trykk regulator her jeg vet fungerer det går ann å teste ut for å utelukke om det er den som er defekt eller ikke :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av lassebb » tor apr 24, 2014 10:15 pm

For å kjøre en diesel turbo magerst mulig, kobler du av wastegaten. Da vil turbotrykket justere seg ned med mindre diesel og opp ved mer diesel. :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Brukeravatar
johi
Innlegg: 512
Registrert: man feb 11, 2013 10:46 pm
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av johi » tor apr 24, 2014 11:19 pm

Mente bensin haha , :)
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Registrert: man okt 24, 2011 10:16 pm
Sted: Skien, Telemarks.

Re: Turbo trykk igjen da

Legg inn av lassebb » fre apr 25, 2014 1:22 am

johi skrev:Mente bensin haha , :)
Hehe, det tenker jeg nok ;)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Svar

Gå tilbake til «Motor 6x»