Trenger gode råd: Ny glødeplugg eller ny motor?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
utpaatur
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Trenger gode råd: Ny glødeplugg eller ny motor?

Legg inn av utpaatur » fre mar 15, 2013 12:44 am

Først takk for alle tilbakemeldinger og interresse for hvordan det går med fremdriften. Det er veldig trivelig!

Et lite kamera hadde jo virkelig vært noe, ja. Det skal jeg sjekke ut som neste steg, men her kommer noen ord om hva vi har gjort.

For knappe 2 uker siden ble det endelig litt fremgang. Det naturlige første skritt var å få bilen vekk fra gata. Jeg prøvde å skru litt ute i snøhaugen på gatehjørnet, men den slags arbeidsforhold er jo bedre egnet til å få mannen frustrert enn til å få bilen reparert.

Så min gode venn Tom stilte med bil og vi leiet en henger. Etter at det har stått biler parkert tett bak omtrent hver eneste dag hadde skjebnen bestemt seg for å smile til oss og når vi trengte det som mest bestemte bilen bak seg for å dra ut på tur. Dermed var det lett å få bilen opp på hengeren. Bra start!
P1020695.JPG
P1020695.JPG (33.79 kiB) Vist 6330 ganger
Deretter bar det avgårde og vips sto bilen godt parkert på en tørr og fin låve. Neste morgen sto vi opp og på vei over tuner ble det klart at strålende solskinn flotte skiforhold krevet noe annet av oss. Skitur, vafler, skitur, vafler, skitur.

Søndagen satte vi derimot i gang. Ut med glødeplugg og ut med dyse. På dette punktet måtte det forskes litt og en av de gamle glødepluggene ble utsatt for litt vold.
P1020716.JPG
P1020716.JPG (23.41 kiB) Vist 6330 ganger
Av dette fikk vi bekreftet at glødedelen av pluggen er ikke magnetisk. Skallet rundt gjør at den heller ikke er veldig lett å knuse selv om den er lettere å deformere. Kjerne er også fast og det virker veldig rimelig at man sende strøm inn midten, gjennom det porøse mellomlaget og til kappa, og at det er det porøse mellomlaget som har passe høy motstand og blir varmt. Noen som vet?

Så var det å sette i gang å fiske etter glødepluggbiten. En passelig fleksible ledningsstump med innmaten fjernet gjorde jobben som sugerør. Montert på et hypermoderne støvsugerhode så det ut som noe de bruker på kirurgen på Ullevål. Kirurgen sees under iført felleskjøpets antrekk.
P1020714.JPG
P1020714.JPG (34.92 kiB) Vist 6330 ganger
Dessverre fikk vi ikke opp noe vesentlig med kirurgstøvsugeren vår, selv etter en god del forsøk. Det virker ikke lett å få til uansett, men det kan jo også hende at delen sitter fast et sted.

Neste plan er å demontere til og med inntaksmanifoilen å se hva vi kan finne ut gjennom åpningen der. Om det heller ikke gir noen suksess får vi ta av resten av toppen. Men før det skal jeg se om jeg kan få tak i et egnet inspeksjonskamera.

Alt i alt en veldig vellykket helg. Det gjorde godt i sjela å få bilen bort fra Oslos salte gater og til et sted der man kan skru i ro og mak.
:P :P

Brukeravatar
Snekker_Andersen

Legg inn av Snekker_Andersen » fre mar 15, 2013 7:20 am

utpaatur skrev:Et lite kamera hadde jo virkelig vært noe, ja.
Hvis du kjenner en rørlegger, så har de ofte en See-snake eller Bosch inspeksjonskamera. Kamerahodet er ca 10 mm stort.
HDJ 100 2006
Urban Cruiser 2011
Volvo Duett skapvogn 1960

Brukeravatar
offroadguru Solli
Sted: Hauge i Dalane

Legg inn av offroadguru Solli » fre mar 15, 2013 8:01 am

Godt å se denne bilen igjen.

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » lør mar 16, 2013 10:31 am

Du har et godt poeng her ja.
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

tojota
Sted: grimstad

Legg inn av tojota » lør feb 07, 2015 8:33 pm

hvordan gikk dette ?

Brukeravatar
lassebb
Sted: Skien, Telemarks.

Legg inn av lassebb » lør feb 07, 2015 9:04 pm

Har du samme problematikken Jo?
Har et 7 eller 5mm inspeksjons kamera du kan låne om du vil. Det gjelder forsåvidt alle andre også :)
Skal også få tatt et par bilder av henger feste til deg om du vil.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Motorgarasjen
Sted: Åsenfjord

Legg inn av Motorgarasjen » lør feb 07, 2015 10:52 pm

Ved glødepluggbrudd, slik at tuppen sitter fast har jeg følgende prosedyre.
Jeg starter opp bilen slik at motoren er god og varm, og lar motoren gå.
Jeg har kuttet ned lengden på en motorsagfil og bruker bakenden som er for innfesting av skaftet.
Denne er tynn, firkantet og konisk, og passer godt nede i hullet til glødepluggen.
Jeg holder lett på sidene av filen og banker på den, og ned på den avbrutte glødepluggen.
Idet jeg får slått løs biten, tar motorkompresjonen og sender biten og filen opp av hullet i voldsom fart.
Jeg sørger for ikke å stå i fartsretningen til fila da den har bra kraft.
Er nok ikke en HMS godkjent prosedyre på autoriserte verksted, men den funker godt.

Brukeravatar
utpaatur
Kontakt:

Legg inn av utpaatur » ons sep 02, 2015 3:01 pm

Etter tre år og produksjon av to nye verdensborgere er endelig topplokket kommet av :-)

Vedlagte bilde viser skadene på toppen av stempelet og sylinderen. Stempelet har en del skader på toppen og vi ønsker oss litt råd fra noen som kanskje har gjort dette før. Er skadene så store at vi bør skifte stempelet eller pusser vi ned det som stikker opp og skrur det hele sammen igjen?

Og ett bilde til som viser toppen.
Vedlegg
IMG_3086.JPG
Bilde av stempel
IMG_3086.JPG (1.92 MiB) Vist 5097 ganger
IMG_3087.JPG
Toppen
IMG_3087.JPG (1.71 MiB) Vist 5089 ganger

Svar

Gå tilbake til «Motor 6x»