Overhalingskit motor HJ60

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
lce

Overhalingskit motor HJ60

Legg inn av lce » lør feb 12, 2011 12:19 am

Hei,
Min 83 mod. HJ 60 har gått 590´og jeg vurderer å overhale den, selv om den starter og går greit (ikke turbo). Hvor er det best å kjøpe motordeler hen? Noen som vet? Har sett loitt på ebay, men det er ikke enkelt å få ut fingeren når delene befinner seg i Australia f.eks.
Ellers så lurer jeg på om det er noe intervall for skifte av register kjede?? :roll:
:)

Vegard B. Erikstad
Sted: Lødingen

Re: Overhalingskit HJ60

Legg inn av Vegard B. Erikstad » lør feb 12, 2011 3:09 am

Det er ikke registerkjede på 2h motoren som står i HJ60. Det er kun skuddsikre tannhjul :lol: 8)
Mvh Vegard

Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler. :D
Land Rover 88" SIIA 1967 mod

brooklyn
Sted: on the road

Re: Overhalingskit motor HJ60

Legg inn av brooklyn » lør feb 12, 2011 8:56 am

jeg kjøpte på ebay, overhalingskit. det er da til hele motoren.. gikk bra det. seriøs selger og leveres med fedex. bare viktig å vite at du faktisk har 83 modell motor i din(early 2h). den har løse sylindere. det har ikke (late 2h) fra 84 og oppover.
da har jeg eid lc en liten stund..

lce

Legg inn av lce » lør feb 12, 2011 4:33 pm

Mr. Brooklyn: hvordan finner jeg ut hvilken motortype jeg har, ser jeg etter dato i vognkortet eller står det på motorblokka? Gjerne send meg link til butikken som solgte deg settet :)

Var det mye arbeid? Ser for meg at motoren er ganske enkel. Min har gått 590´og jeg lurer på om jeg kommer til å merke noe effekt av det. Den er litt tregstartet, hoster litt under start (skal sjekke glødingen..), men jeg synes den er litt (for mye) lat. :roll:

brooklyn
Sted: on the road

Legg inn av brooklyn » lør feb 12, 2011 6:14 pm

hei. jeg bestilte fra et firma i australia som het roodogs4wd.com.au . de har egen side på ebay. og det linkes dit fra nettsiden.. er vel egentlig bare å stole på at motoren ikke er byttet.. vanskelig å se/vite forskjell ellers tror jeg.. hvis ikke noen andre her på forumet har peil på det.. skal vel stå stemplet et sted vil jeg tro.. jeg holder fortsatt på med min overhaling, og driver med å montere de nye sylindrene.. jeg tar meg god tid. min bil stoppet jo, så jeg har en motor utenom som jeg overhaler. litt lettere. men hvis du først skal ut med motor for overhaling, så kan du like godt skru av toppen og se om det er foringer der før du bestiller.. frakt fra jeg bestilte til varene kom var ca 2-2,5 uker.. ikke ille det fra australia med fedex.. ble vel ca 1100,- aus dollar. ca 7000,- kroner.. ferdig levert på døren.. har ikke fått noe ekstra brev ang utgift men forventer vel moms etterhvert. ..

jeg håper jo på enforskjell, pluss at jeg vurderer å montere en liten turbo i tillegg. skal satse på at jeg kan bli ferdig i løpet av mnd, for jeg savner hj60..he he..

det er jo en ganske stor jobb, heldigvis har jeg en mekaniker kompis som hjelper meg.. siden dette er min første kikk inn i en motor.. he he
da har jeg eid lc en liten stund..

lce

Legg inn av lce » søn feb 13, 2011 11:24 pm

Ser at det er en del her som har postet noen tråder tidligere også om ombygging til turbo. Det er kult, ikke tvil om det, men det vil vel skape trøbbel både på eu-kontroll og evt. en visning hos biltilsynet? Hva gjør dere med dette?

Brukeravatar
ildhane
Sted: Gressvik

Legg inn av ildhane » man feb 14, 2011 7:02 am

så vidt jeg vet er det ingen her som har opplevd trøbbel med turbo på sin 60 her, jeg har selv blitt stoppet i teknisk kontroll med turbo og 2.5" strakt rør uten at det ble nevnt med et eneste ord. Selv med heftig trimma turbo går jo ikke 60 noe særlig bra i forhold til alt annet som går på veien.
ex RN36, RX60 og HJ60

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » man feb 14, 2011 4:32 pm

Jeg har i hvertfall vært gjennom en EU-kont. med mitt, åpenbart hjemmelagde, turboopplegg... ble ikke nevnt.. men passer på å bruke "småverksteder" som har mye å gjøre :!:

Tror ikke det er noe problem... men å ta EU-kontroll hos tilsynet er som å skyte seg selv i foten.. lett å tenke at "bilverkstedet skal bare finne masse feil for å tjene penger" stemmer ikke ! Man må bare gjøre det helt klart at uansett hva som feiler bilen så blir dette reparert av eier..de fåkke bytte ei lyspære en gang !

Men ellers, hvis man vil ha turboen i vognkortet, så er jo hj61 identisk bil men med turbomotor. Så med et skriv om dette fra Toyota så bør det være mulig..jeg kommer aldri til å gidde dette.
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

shoe
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » fre feb 18, 2011 11:17 am

Hei Ice, hør med http://www.motorteknikkogoss.no/index.php. De kan sikkert hjelpe deg med pakingsett til din motor. Mulig du må kjøpe toppakningen fra Toyota. De har også råde og ramme lagersett. Tenker de har stempelringsett også. De kan også hjelpe med all verksted rep. av din motor.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Svar

Gå tilbake til «Motor 6x»