Høye avgasser og EU kontrøbbel ++

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
maa
Sted: Oslo

Høye avgasser og EU kontrøbbel ++

Legg inn av maa » tor mai 13, 2010 5:52 pm

Har også postet i 40 forumet men tenkte kanskje andre også vet om løsninger. Beklager dobbelposting.
Har samlet opp en utfordringsliste jeg håper noen kan hjelpe meg med. Etter EU kontroll har jeg nemlig fått en del anmerkninger og kjerra står nå uten skilter. Dette må med andre ord fikses asap:)

1. Avgass. Den ble først målt med 5,23. Maks er 3,25. Etter en flaske dyserens fikk jeg den ned målt ned til 4,53.
Den hadde stått et par ukers tid før den ble kjørt fra Skøyen til Øken og målt hos verksted. De visste ikke hva man kunne gjøre. Men, de lurte på hva jeg hadde på tanken og sa det luktet veldig av dieselen. Ved oppstart med vinterkald motor kommer det MYE røyk. Ved start i dag kommer det en god del svart røyk ved fullt pådrag og gråhvit når jeg slipper opp. Jeg har sett at det også ryker litt eller lekker litt eksos akkurat rundt det hvite skjøtet ved eksosrøret fra motoren (se bilde) Luftfilteret er et KC sportsfilter som jeg har "vasket" med lufttrykk og oljet med organisk spesialolje (egentlig ment til papirfilter, håper ikke det gjør noe?)Det er en 3B med Garret Turbo hvis det betyr noe?
BJ42.jpg
BJ42.jpg (80.83 kiB) Vist 6183 ganger
Bj42Motor.JPG
Bj42Motor.JPG (762.44 kiB) Vist 6183 ganger
Spørsmålet blir. Hvordan kan jeg få ned avgassene? Er det mulig å få til en kvikkfix først til EU kontrollen og en mer permanent på sikt?

2. Vindusviskere. De går ikke tilbake til utgangspunktet, men kan stoppe hvorsomhelst på ruta når jeg skrur av. Normalt bare timér jeg det. No problem. Men det fikk jeg 2er feil på. Viskerne har aldri fungert så lenge jeg har hatt bilen. Noen som har en ide?

3. Tie rods. Selve huset er ganske rustent og en virker ødelagt. Han mente jeg måtte bytte den ene. 2er feil. Den er fyllt opp med fett, men gjengene er rustet istykker og det er satt inn en skrue som erstatning for nippel.
Har allerede byttet hjelpesnekka og den styrer egentlig fint. Litt risting i 70 og opp er det jo.
Disse delene er utgått fra Toyota. Har noen en slik eller et helt sett liggende kjøper jeg det gjerne. Trenger også noen tips på hvordan jeg kan bytte disse.

4. Spacing. Når jeg ratter helt over til begge sider skraper dekket borti de samme fremre "tie rods" husene.
(hva heter det egentlig på norsk?) Hvor bred på spacerne være for at jeg skal kunne kjøre med 33X12,5?
Er det standard? Må jeg forlenge boltene? Hvor får jeg tak i det?

Takker for all hjelp. Må ha bilen på veien igjen så fort som mulig.
2009-2011: BJ42 - 1982 - 3BT
2011-2014: HJ61 - 1986 - 12HT
2014-I dag: BJ40 - 1978 - 12HT
2018-I dag: YH66 -1987 - 4Y
-Garasje-

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Sted: Tromsø
Kontakt:

Re: Høye avgasser og EU kontrøbbel ++

Legg inn av knixen » tor mai 13, 2010 6:26 pm

Få tak i jet-a1 fly drivstoff å ha på tanken, så klarer den avgass uten problem. Tror ikke det skal mange litrene til. Du kan evt justere ned mengden på dieselpumpen og fjerne luftfilter også.

Styrestag fåes fra mange forskjellige ettermarkedsleverandører. SOR feks, bestill fra USA.

Du kan justere styrestoppene slik at de ikke tar borti ved full sving.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
maa

Legg inn av maa » fre mai 14, 2010 10:08 am

knixen skrev:Få tak i jet-a1 fly drivstoff å ha på tanken, så klarer den avgass uten problem. Tror ikke det skal mange litrene til. Du kan evt justere ned mengden på dieselpumpen og fjerne luftfilter også.

Styrestag fåes fra mange forskjellige ettermarkedsleverandører. SOR feks, bestill fra USA.

Hei Knixen. Takker for tips! Har da noen oppfølgingspm.

Jet A-1: Har du noen ide om hvordan man får tak i det? Heller jeg det bare på en full tank?
Fjerne luftfilter: Er det bare å ta bort sportsfilteret som sitter i KC huset før kontrollen?
Styrestopper: Jeg vet ikke hva styrestopper er:) Hvordan justerer jeg eventuelt disse?

Takk igjen.
-Garasje-

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av knixen » fre mai 14, 2010 10:10 am

maa skrev:
knixen skrev:Få tak i jet-a1 fly drivstoff å ha på tanken, så klarer den avgass uten problem. Tror ikke det skal mange litrene til. Du kan evt justere ned mengden på dieselpumpen og fjerne luftfilter også.

Hei Knixen. Takker for tips! Har da noen oppfølgingspm.

Jet A-1: Har du noen ide om hvordan man får tak i det? Heller jeg det bare på en full tank?
Fjerne luftfilter: Er det bare å ta bort sportsfilteret som sitter i KC huset før kontrollen?
Styrestopper: Jeg vet ikke hva styrestopper er:) Hvordan justerer jeg eventuelt disse?

Takk igjen.
Det brukes på fly/helikopter. Fint å ha noen kjenninger som driver med sånt. Du heller bare i noen liter, så burde det hjelpe på.

Ja, det er bare å fjerne filteret å la turboen være åpen.

Styrestoppene er 2 små bolter som sitter en på hver side av knokkelhuset (en foran og en bak) som er justerbare.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » fre mai 14, 2010 11:17 am

Som Knixen sier, jeg trur du kommer i mål ved å ta ut luftfilteret. Jeg gjør alltid det. Du kan også bytte Dieselfilteret.

Tie Rods får du også kjøpt hos Hella norge http://www.hellanor.no/. Jeg har forresten noen slike liggende ved siden av sofaen min. Skal sjekke iløpet av et par dager hvor mange jeg har- de er kliss nye. Er i Halden nå, så jeg får ikke sjekka.

Brukeravatar
maa

Legg inn av maa » lør mai 15, 2010 12:25 pm

Har avtalt med Erling om kjøp av Tie Rods. Ellers takk!
-Garasje-

Svar

Gå tilbake til «Motor 4x»