Heving av 100'n

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1290
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Heving av 100'n

Legg inn av beaas » tor apr 10, 2008 6:35 pm

Nå er dette anskaffet, se under.

Alle dere som har erfaringer med dette (...?), får bare komme frampå. Tenker på hvor høy den blir med forskjellige fjærer, stivhet osv.

Vet at jeg standard fjær levert på en bil uten tems/ahc skal heve mellom 2-3 cm ift hvordan den står nå. Men det blir nok vel mykt og jeg kunne tenkt meg noen flere cm. Vet jeg kan få tak i dempere beregnet på hevet bil til drøyt 3600 kr pr stk, men er de bra nok...

Vel, bare å kjøre på her!

Bjørn Erik
Vedlegg
diffen.JPG
diffen.JPG (26.63 kiB) Vist 8620 ganger

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1611
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Legg inn av frode » tor apr 10, 2008 10:41 pm

Er det Slee?

Og du skal kvitte deg med AHC'en?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1290
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » fre apr 11, 2008 10:08 am

Det er fra slee ja. Og ahc går nok bort. Men jeg vet ikke akkurat når det blir. Har egentlig hatt motor som første pri og det bør det vel være fortsatt. Da må ahc være på bilen en stund til.

Bjørn Erik

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1290
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » tir jan 13, 2009 10:26 am

Ikke det at noe er på gang sånn med det første, men måtte bare:

Took my 98 LX470 to Gary last week to have an OME Medium Load 2" lift kit installed to replace the 2nd time failed AHC system. The LX has 170K miles on it. Picked it up Sunday in Sonoma and I'm happy with the performance and glad to be rid of the AHC system.

The rides seems more responsive and secure. No body leaning on turns, which was what I hated most with the original setup. The ride is comfortable and I liked how it turned out. Now I need to up-tire from my 275'


Sakset fra ih8mud.

Bjørn Erik

Ulv
Innlegg: 371
Registrert: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Sted: bergen..sotra

Re: Heving av 100'n

Legg inn av Ulv » søn mar 28, 2010 3:10 pm

Noen som vet hva man får på av dekk m 2" heving?
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

-- Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1611
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Heving av 100'n

Legg inn av frode » søn mar 28, 2010 9:56 pm

Nå har jeg ikke prøvd selv da, men etter som jeg har lest er det 2 tommer opp du kan gå enten du hever eller ikke, så lenge det er så lite heving det er snakk om. Dvs opp til 33". Dessuten vil det jo komme an på hva du gjør med begrensing av fjæringsvei når du løfter. Er det fjærings-løft eller body? Noen brede 33 tommere kan visstnok trenge litt justering av endestoppen for styringsutslaget.
Hvis du ser litt på mud, så finner du at 35" går med bare små modifikasjoner.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

gc8
Innlegg: 77
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: Heving av 100'n

Legg inn av gc8 » lør jun 02, 2012 12:38 pm

Jeg lurer på hva standard høyde er før og etter heving?
Jeg har satt på fullt OME kit med 865 fjærer, og synes bilen
ble litt vel høy....skulle jo ikke være mer enn 1,5" heving.
Har noen eksakte mål på høyde? Fra nederst på felgen eller
fra senter på felgen?
Lars

1998 HDJ100 OME lift ARB

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1290
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Heving av 100'n

Legg inn av beaas » fre okt 12, 2012 5:59 am

Gammel tråd, men spør allikevel. Hvor mye høyere ble bilen med det OME settet bak og hva justerte du høyden til foran? Har den satt seg noe nå?

Tenkte bare at du sier det skal heve 1,5 tommer, det er vel utsagn fra produsenten? De fleste Land Cruisere 100 serie i bla Australia og USA ble levert uten TEMS/AHC. De bilene er etter hva jeg har sett på tekniske spesifikasjoner 3 cm høyere. Ift det så hever det kanskje 1,5 tomme? Regner med de 3 cm i forskjell går på at bakfjærene er høyere og at høyden foran er tilnærmet lik på bil med og uten AHC.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

gc8
Innlegg: 77
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: Heving av 100'n

Legg inn av gc8 » fre okt 12, 2012 11:52 am

Skal måle bare jeg får på noe hjul, står uten frem til tirsdag.
Den ble ikke så høy som jeg trodde, hadde igrunn ikke noe og sammenligne med
før jeg kjøpte en std 100 nå nylig.
Kjøreegenskapene ble meget bra! Synes det er mere body roll på standard, men er litt mere komfort da.
Er nesten så jeg vurderer og fjerne AHC på den nye også, men får leve med den en stund til....
Lars

1998 HDJ100 OME lift ARB

gc8
Innlegg: 77
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: Heving av 100'n

Legg inn av gc8 » fre okt 12, 2012 11:55 am

beaas skrev:Gammel tråd, men spør allikevel. Hvor mye høyere ble bilen med det OME settet bak og hva justerte du høyden til foran? Har den satt seg noe nå?

Tenkte bare at du sier det skal heve 1,5 tommer, det er vel utsagn fra produsenten? De fleste Land Cruisere 100 serie i bla Australia og USA ble levert uten TEMS/AHC. De bilene er etter hva jeg har sett på tekniske spesifikasjoner 3 cm høyere. Ift det så hever det kanskje 1,5 tomme? Regner med de 3 cm i forskjell går på at bakfjærene er høyere og at høyden foran er tilnærmet lik på bil med og uten AHC.

Har du ikke satt på hevesett?
Lars

1998 HDJ100 OME lift ARB

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1290
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Heving av 100'n

Legg inn av beaas » fre okt 12, 2012 4:56 pm

gc8 skrev: Har du ikke satt på hevesett?
Nei, jeg har ikke satt på noe andre fjører og dempere på noen av 100 serie bilene jeg har hatt, kun på 80 serie. Men tenker på det hver dag... På den 99 modellen jeg hadde da jeg startet tråden så ble det ikke prioritert, solgte bilen. På den LX470'n jeg har nå her borte i Texas så, tja, det er jo konebilen... Jeg kjører den igrunn kun når vi er på tur og da er det jo stort sett rett fram med cruisekontroll på. Men, hver eneste gang jeg stopper for et lyskryss, skal akselrere ut fra det igjen og noen ganger hender det også at man må svinge litt, da liker jeg ikke oppførselen til bilen i det hele tatt. Mulig LX'n er satt opp noe mykere en en 03-06 europeisk 100 serie.

Koster bare drøyt 1000 USD for et OME sett inkl diff drop, men har foreløpig holdt igjen. Må si jeg liker fjæringen i min 17 år gamle 80 hjemme bedre, den står fortsatt på de orginale fjærer og demperene. Selv med fullpakket feriebil og ei vekt på 2900 kilo føltes den strammere en 470'n. Var stor overgang å kjøre ut fra flyplassen i Dallas etter 4 uker i Norge i sommer! Og da tenker jeg ikke på hva som førte til denne kommentaren fra kona: "Ingen tvil om at dette er en bil fra et annet årtusen..."

Her et sitat fra mud som jeg leste igår som beskriver det hele ganske greit, gjelder for LX'n også syns jeg, han beskriver jo US bygde biler (var fra 80 serie forum og i en diskusjon om definisjon av "harsh" ved montering av OME):
"One thing I've despised about the domestic trucks I've driven is the marshmallow suspension"
Syns den var bra jeg, er nok av de rundt her! Og jeg har en, dog ikke US bygd, selv!

Så kanskje jeg skulle ha handlet et sett?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

gc8
Innlegg: 77
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: Heving av 100'n

Legg inn av gc8 » fre okt 12, 2012 7:23 pm

Koster jo nesten ingenting så da er det bare og prøve, liker du det ikke er det bate og sende det til meg så skal jeg ta godt vare på det :)
Lars

1998 HDJ100 OME lift ARB

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 10x»