Side 1 av 2

Automat/converter/driverk problem?

Lagt inn: søn nov 25, 2007 11:46 am
av kebekk
Hei. Jeg har en 01mod hdj100, jubileum, 5 seter, gått 83.000km.

dette er den andre 100,n min.

Denne har en iriterende feil, ved gass pådrag til ca 60-70. så slipper du gassen helt, gir gass i gjen,da får du et dunk" slag" det samme skjer i høyere hastigheter, kan oxo skje ved gass pådrag fra null til 100. uten at du slipper pedalen. tenkte dette er converter, men den har ikke de vanlige# converter problemene, med rugging, ned mot lyskryss osv. jeg dro til toyota i tønsberg, lot verksmester prøvekjøre bilen, uten noe god forklaring, du kan jo prøve converter bytte, men litt dumt om det ikke er det.
Frode på forumet har vel lik bil, om du leser dette, fint om du hadde hatt tid en dag, til og prøvekjøre min, og si hva du mener, eller om noen andre her har noen ideer.


Jeg heiv bilen i bukken på jobben her om dagen, for og se om jeg fant noe unormalt slakk" i driverk /mellom aksel. men utifra min kompetanse, virket alt greit.
håper noen har noen forslag.

Mvh
Ken
90874987

Hei!

Lagt inn: søn nov 25, 2007 12:13 pm
av willys overland
Jeg har også 01 jubileum, har gått 76000 nå. Den har hatt samme sjuken siden den var ny. Forrige ( og første) eier reklamerte på dette da bilen var ny, og de drev på i lange tider uten å finne noe feil. Automater ble gått over, transferkassa ble revet og bytta innmat i og bakakselen ble også demontert. De fant ikkeno feil, og bilen har gått uten at noe er skjedd siden..
Hvis du eller noen andre her på forumet finner feilen vil jeg gjerne vite om det...

Mvh

jon Henning

Lagt inn: søn nov 25, 2007 12:20 pm
av kebekk
Hei. takk for svar, det er det samme med min, den har vært slik syden ny, i følge tidligere eier, dette iriterer meg kraftig, må prøve og finne ut av saken, skal nok ikke være slik, blei det byttet converter i din? jeg mistenker at det er problemet

Lagt inn: søn nov 25, 2007 12:45 pm
av willys overland
Tror ikke det er bytta converter i min, nei...

Mvh

jon Henning

Lagt inn: søn nov 25, 2007 12:58 pm
av kebekk
Hei. det er vel noe rart om en slik bil, skal være slik, når den blir levert ny.

holder en liten knapp på converter,n. skal du eller jeg bytte først? he,he. skal forske litt mere på saken. før jeg gjør det. er bare veldig kjedelig og bruke 15-20t på en jobb, før du vet med sikkerhet om det er løsningen. men finner jeg ikke ut av noe annet, trur jeg at jeg tar sjangsen, evnt, hadde jeg vært intrisert i og prøvekjørt din, og motsatt, så ser vi om det er samme feil. men utifra det du sa, er det nok samme problemt, vill jeg tru

Lagt inn: søn nov 25, 2007 1:04 pm
av willys overland
Vi kan prøve å møtes, vi. Kunne vært ok å funnet ut av dette, selv om det ikke plager meg så mye til daglig...

mvh

Jon Henning

Lagt inn: søn nov 25, 2007 1:07 pm
av kebekk
Hei. det er flott. tar kontakt når jeg har forsket litt mere rundt saken.

og hørt om noen flere på forumet som har vært borti noe lignende

ukjent

Lagt inn: søn nov 25, 2007 1:21 pm
av rogerbrekke
dette er ikke noe ukjent problem på disse bilene.
x sjefen min byttet 2 girkasser før 100 000 km.

Lagt inn: man nov 26, 2007 12:08 am
av frode
Se på svaret ang. smørenippler. Det er relevant.

Ellers er jeg gjerne med på bytteprøving el.l.
Kanskje vi må ha et 100-mekke-treff?

Har du sjekket om bilen din er fra før eller etter endringen på converteren? Min er før. Og det merkes. Men OK hvis man kjenner symptomene.
Går ut fra du har sett her om converter-endringen.

Lagt inn: man nov 26, 2007 12:43 am
av willys overland
Snakka litt med Stein Hoel på mekketreffet på Gardermoen om å arrangere et LC 100 mekketreff... Kunne vært interessant å granske bilene litt nærmere og utveksle erfaringer og kunnskaper..

Mvh
Jon Henning

Lagt inn: man nov 26, 2007 8:10 am
av kebekk
Hei. takker for alle svar. jeg er gjerne med på et mekke treff" evnt. kan vi prøve bytte litt. og se om vi blir noe klokere?

Lagt inn: man nov 26, 2007 11:24 am
av beaas
Selv om jeg ikke har konverter så SKAL jeg også være med på et mekketreff!!!

Mye nyttig kompetanse blant oss! Utrolig greit å dele litt av den. Lærer jo stadig noe nytt, feks der oppe på Gardermoen så fikk jeg litt info om trykk på støtdemper kontra belastning på fjær og torsjon. Det må nok sjekkes på min også.

Bjørn Erik

Lagt inn: man nov 26, 2007 11:27 am
av shoe
Hei,
den dunkinga i kassa har for min del med hvordan du kjører med automat. Hadde det samme "problemet" med 80'n. Gi gass og rett før den skifter gir slipper du opp gassen, DA dunker det virkerlig. For meg så er problemet løst med å være litt "myk" på foten.

Det Roger snakker om skjønner jeg ikke, 442 kassa til Toyota er jo dønn solid. De går mange 100000km uten problemer. Kan du spesifisere, Roger?

JA, til 100-treff. Jeg med, og drar med meg måleutstyr for el. anlegget :D

Lagt inn: man nov 26, 2007 11:57 am
av willys overland
Skal begynne å bearbeide eierne av lokalene med tanke på et slikt treff... Tror uansett at jeg ikke får tid til noe sånt før over nyttår.. men, den som venter på noe godt....

Mvh

Jon Henning

Lagt inn: man nov 26, 2007 11:57 am
av kebekk
Hei. ja er klar over at om man er forsiktig på foten, går dette uten dunk, men det skal ikke være slik, det iriterer meg.

si i fra folkens, når det passer med et 100" treff. ser frem til det.

mvh
Ken

Re: Automat/converter/driverk problem?

Lagt inn: man mai 28, 2012 1:22 pm
av lbrei
Hei. Var det noen som fant ut av dette? Har samme problem på min 2001 mod.

Re: Automat/converter/driverk problem?

Lagt inn: ons jul 11, 2012 3:17 pm
av overland53
Har også en 01 Jubi med samme "problem" (dunk). Kjører nå med 'power' knappen konstant inne og gearkassa oppfører seg eksemplarisk uten dunk eller 'heng'. Håper det ikke er skadelig å ha 'power' inne hele tiden, vil egentlig tro motsatt at kassa slurer noen mindre.

Re: Automat/converter/driverk problem?

Lagt inn: tor jul 12, 2012 12:53 am
av frode
Se her:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=14496
du finner en kopi av TSB'en der...

Re: Automat/converter/driverk problem?

Lagt inn: tor jul 12, 2012 10:06 am
av hoem
Denne dunkingen har jeg også, min er en 03 modell. Kan det være convertertrøbbel der og?