Blinkende O/D lampe

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
andersd
Sted: Haugesund

Blinkende O/D lampe

Legg inn av andersd » man sep 16, 2019 11:21 am

Hei.

Jeg har nylig gått i innkjøp av en 1998 landcruiser 100.
Bilen ble kjøpt billig og jeg har derfor måttet hatt en del rep. Av det tekniske som gjenstår nå er det kun O/D lampen som blinker. '(i on position)

Sånn jeg har forstått det så finnes det en måte å feilsøke på dette ved å telle antall blink/pauser.
Dette har ikke vært så lett når jeg kjører selv, men hvis jeg viste hva jeg skulle se etter, hadde det vært til stor hjelp.
Av andre feil som kan påvirke:
- Cruisekontroll virker ikke. Får "cruise" lampa opp i dashen, men når jeg setter farten, skjer det ingen ting.
- Speedometer er litt fuskete, men kun ved oppstart etter at bilen har stått. Ved å gi ett lett teknisk slag over instrumentpanelet, kommer den til live.
- Jeg syns girkassen girer litt hardt ved 3/4-fullt pådrag. Får også ett lite klunk når jeg slipper gassen mer en medium kjapt. (Skal sjekke splines på navene fremme, da jeg har forstått at dette kan forekomme ved slakk i disse)
Er dette noe jeg evt kan lese av med teckstream?

Takk på forhånd for den gode kunnskapen på dette forumet :D

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Re: Blinkende O/D lampe

Legg inn av frode » man sep 16, 2019 4:36 pm

Den blinker ikke lesbare koder av seg selv, men den blinker når det finnes feilkoder som kan avleses med f.eks TechStream, og det må du nesten ha for å vedlikeholde en HDJ100. Hvis du da også har en kopi av FSM (original håndbok) så kommer du langt med feilsøking, f.eks vha vedlagte lister.
(Tror det er A442-kassen du har da...)
A442-diag-codes.pdf
(40.85 kiB) Lastet ned 20 ganger
A442-symptoms.pdf
(69.73 kiB) Lastet ned 20 ganger
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 10x»