Side 1 av 1

Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: tor aug 13, 2015 7:02 pm
av andhokva
Prøvekjørte en -99 som har rulla 310 idag, og den hadde en bankelyd, som slakk et sted, ved slipp av gasspedal/pådrag. Høres det kjent ut på 100?
Tenkte på kryss, men det kjennes ikke noe vibrasjon.
Kan det være innvendig slakk i automatkasse?
Hva koster evt å fikse slikt?

Re: Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: lør aug 15, 2015 9:32 am
av Haugens 80
Ville tippe de er slark i "frihjulsnava" framme. De hadde eg på min å. Bytta å lyden ble nærmest borte :D

Re: Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: lør aug 15, 2015 9:37 am
av andhokva
Haugens 80 skrev:Ville tippe de er slark i "frihjulsnava" framme. De hadde eg på min å. Bytta å lyden ble nærmest borte :D
Vil den bli borte hvis en har transfer-sperra på? Bare sånn for å teste... :? For denna har vel konstant 4wd?

Re: Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: lør aug 15, 2015 10:15 pm
av Haugens 80
Nei de hjalp ingenting på min værtfall.

Re: Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: fre aug 21, 2015 9:34 pm
av andhokva
andhokva skrev:
Haugens 80 skrev:Ville tippe de er slark i "frihjulsnava" framme. De hadde eg på min å. Bytta å lyden ble nærmest borte :D
Vil den bli borte hvis en har transfer-sperra på? Bare sånn for å teste... :? For denna har vel konstant 4wd?
Det er slakk i nava fremme ja :? Husker du hva det kostet å bytte? Hva bytta du?

Re: Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: fre aug 21, 2015 10:43 pm
av frode
På 100-en er det to tilstander som kan gi et dunk ved pådrag og oppslipp av gasspedal. Det mest markante er kanskje ved hydrolock på mellomaksel. Det skjer hvis man pumper for mye fett inn i splinesa, og tetteringen holder tett. Da presser mellomakslingen på girkasse og aksling/diff, (noe som kan gå hardt ut over lager,) og gjør at det blir et dunk når bakakslingen vrir seg i rotasjonsretningen, ved endring av kraftens retning.
Det andre er generell slakk i foringer i lenkearmer, motor/girkasseoppheng, etc, kombinert med slakk i differ og fordelingskasse, som gir et dunk når slakken tas opp.
Det er ikke noe slakk i forhjulsnav, hvis ikke splinesa der er gåen da, men det kan bli ganske stor slakk i framdiff.

NB
Og hvis det er original framdiff på en 99, burde den kanskje byttes til en nyere og sterkere uansett. Det ble byttet fra 2 til 4 pinjonger fra og med rammenr 8011850 på hdj100 i august 1999.

Re: Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: lør aug 22, 2015 10:54 am
av andhokva
frode skrev:På 100-en er det to tilstander som kan gi et dunk ved pådrag og oppslipp av gasspedal. Det mest markante er kanskje ved hydrolock på mellomaksel. Det skjer hvis man pumper for mye fett inn i splinesa, og tetteringen holder tett. Da presser mellomakslingen på girkasse og aksling/diff, (noe som kan gå hardt ut over lager,) og gjør at det blir et dunk når bakakslingen vrir seg i rotasjonsretningen, ved endring av kraftens retning.
Det andre er generell slakk i foringer i lenkearmer, motor/girkasseoppheng, etc, kombinert med slakk i differ og fordelingskasse, som gir et dunk når slakken tas opp.
Det er ikke noe slakk i forhjulsnav, hvis ikke splinesa der er gåen da, men det kan bli ganske stor slakk i framdiff.

NB
Og hvis det er original framdiff på en 99, burde den kanskje byttes til en nyere og sterkere uansett. Det ble byttet fra 2 til 4 pinjonger fra og med rammenr 8011850 på hdj100 i august 1999.
Det er slakk ,tildels mye i splinesa fremme.Tydelig bevegelse når bilen er i fri, og jeg vrir på aksel inn i nav. På diffen tyter det pakningstoff ut , så det kan jo tyde på at det ihvertfall har vært åpnet engang.

Re: Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: lør aug 22, 2015 8:14 pm
av Haugens 80
andhokva skrev:
andhokva skrev:
Haugens 80 skrev:Ville tippe de er slark i "frihjulsnava" framme. De hadde eg på min å. Bytta å lyden ble nærmest borte :D
Vil den bli borte hvis en har transfer-sperra på? Bare sånn for å teste... :? For denna har vel konstant 4wd?
Det er slakk i nava fremme ja :? Husker du hva det kostet å bytte? Hva bytta du?
Eg bytta bare nava. Å lyden ble heilt borte på min. Men gikk 4-5tusen km så va de samme igjen :oops: så skulle bytta drivknuter i samme slengen for å kompansert slitasje. Så nå ligger de nye drivknuter å nytt partime kit baki å venter på å bli montert 8)

Re: Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: lør aug 22, 2015 8:59 pm
av andhokva
Eg bytta bare nava. Å lyden ble heilt borte på min. Men gikk 4-5tusen km så va de samme igjen :oops: så skulle bytta drivknuter i samme slengen for å kompansert slitasje. Så nå ligger de nye drivknuter å nytt partime kit baki å venter på å bli montert 8)[/quote]


Javisst. Hva kostet herligheten+ Hvor?

Re: Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: lør aug 22, 2015 11:33 pm
av Haugens 80
Nav blei kjøpt på millner. Kostet ende over 1000lappen for 2. Har nå kjøpt nye knuter samt alt av simmeringer å de som trengs på millner. Trur de va ca 2500kr om eg ikke husker feil. Partime kite er kjøpt på ebay fra australia. Kom på 6200kr :oops:

Re: Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: tor aug 25, 2016 10:58 am
av andhokva
Da gikk bankelyden over i lyden av splines som spinner i navkoppen :shock:
Måtte bruke langsperra for å komme hjem.
Nye drivaksler finnes til 990.-' ( skruvat og drivlinje.no)men hvor kjøper folket navkoppen? De kostet 1003.- inkl pr stk org
Bilen har rulla 328'

Re: Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: tor aug 25, 2016 10:05 pm
av andhokva
Og feilen var ikke utslitte splines , men låseringen som skal sitte på utsiden av navet hadde fallt av, så det var bare en cm eller så som var i inngrep :roll:

Re: Bankelyd fra drivverk -99

Lagt inn: søn okt 16, 2016 8:28 pm
av oddan
Jeg har det samme på min (2000 mod), men kun ved gass"slipp" ikke pådrag...litt dump lyd.
Tenkte først kryss, men det er en litt stummere lyd. Mulig for mye grease....