Bankelyd fra drivverk -99
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Bankelyd fra drivverk -99
Prøvekjørte en -99 som har rulla 310 idag, og den hadde en bankelyd, som slakk et sted, ved slipp av gasspedal/pådrag. Høres det kjent ut på 100?
Tenkte på kryss, men det kjennes ikke noe vibrasjon.
Kan det være innvendig slakk i automatkasse?
Hva koster evt å fikse slikt?
Tenkte på kryss, men det kjennes ikke noe vibrasjon.
Kan det være innvendig slakk i automatkasse?
Hva koster evt å fikse slikt?
Her var det bratt gitt....
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Bankelyd fra drivverk -99
Ville tippe de er slark i "frihjulsnava" framme. De hadde eg på min å. Bytta å lyden ble nærmest borte
Me fart går alt..
Re: Bankelyd fra drivverk -99
Vil den bli borte hvis en har transfer-sperra på? Bare sånn for å teste... For denna har vel konstant 4wd?Haugens 80 skrev:Ville tippe de er slark i "frihjulsnava" framme. De hadde eg på min å. Bytta å lyden ble nærmest borte
Her var det bratt gitt....
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Bankelyd fra drivverk -99
Det er slakk i nava fremme ja Husker du hva det kostet å bytte? Hva bytta du?andhokva skrev:Vil den bli borte hvis en har transfer-sperra på? Bare sånn for å teste... For denna har vel konstant 4wd?Haugens 80 skrev:Ville tippe de er slark i "frihjulsnava" framme. De hadde eg på min å. Bytta å lyden ble nærmest borte
Her var det bratt gitt....
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
Re: Bankelyd fra drivverk -99
På 100-en er det to tilstander som kan gi et dunk ved pådrag og oppslipp av gasspedal. Det mest markante er kanskje ved hydrolock på mellomaksel. Det skjer hvis man pumper for mye fett inn i splinesa, og tetteringen holder tett. Da presser mellomakslingen på girkasse og aksling/diff, (noe som kan gå hardt ut over lager,) og gjør at det blir et dunk når bakakslingen vrir seg i rotasjonsretningen, ved endring av kraftens retning.
Det andre er generell slakk i foringer i lenkearmer, motor/girkasseoppheng, etc, kombinert med slakk i differ og fordelingskasse, som gir et dunk når slakken tas opp.
Det er ikke noe slakk i forhjulsnav, hvis ikke splinesa der er gåen da, men det kan bli ganske stor slakk i framdiff.
NB
Og hvis det er original framdiff på en 99, burde den kanskje byttes til en nyere og sterkere uansett. Det ble byttet fra 2 til 4 pinjonger fra og med rammenr 8011850 på hdj100 i august 1999.
Det andre er generell slakk i foringer i lenkearmer, motor/girkasseoppheng, etc, kombinert med slakk i differ og fordelingskasse, som gir et dunk når slakken tas opp.
Det er ikke noe slakk i forhjulsnav, hvis ikke splinesa der er gåen da, men det kan bli ganske stor slakk i framdiff.
NB
Og hvis det er original framdiff på en 99, burde den kanskje byttes til en nyere og sterkere uansett. Det ble byttet fra 2 til 4 pinjonger fra og med rammenr 8011850 på hdj100 i august 1999.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Bankelyd fra drivverk -99
Det er slakk ,tildels mye i splinesa fremme.Tydelig bevegelse når bilen er i fri, og jeg vrir på aksel inn i nav. På diffen tyter det pakningstoff ut , så det kan jo tyde på at det ihvertfall har vært åpnet engang.frode skrev:På 100-en er det to tilstander som kan gi et dunk ved pådrag og oppslipp av gasspedal. Det mest markante er kanskje ved hydrolock på mellomaksel. Det skjer hvis man pumper for mye fett inn i splinesa, og tetteringen holder tett. Da presser mellomakslingen på girkasse og aksling/diff, (noe som kan gå hardt ut over lager,) og gjør at det blir et dunk når bakakslingen vrir seg i rotasjonsretningen, ved endring av kraftens retning.
Det andre er generell slakk i foringer i lenkearmer, motor/girkasseoppheng, etc, kombinert med slakk i differ og fordelingskasse, som gir et dunk når slakken tas opp.
Det er ikke noe slakk i forhjulsnav, hvis ikke splinesa der er gåen da, men det kan bli ganske stor slakk i framdiff.
NB
Og hvis det er original framdiff på en 99, burde den kanskje byttes til en nyere og sterkere uansett. Det ble byttet fra 2 til 4 pinjonger fra og med rammenr 8011850 på hdj100 i august 1999.
Her var det bratt gitt....
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Bankelyd fra drivverk -99
Eg bytta bare nava. Å lyden ble heilt borte på min. Men gikk 4-5tusen km så va de samme igjen så skulle bytta drivknuter i samme slengen for å kompansert slitasje. Så nå ligger de nye drivknuter å nytt partime kit baki å venter på å bli montertandhokva skrev:Det er slakk i nava fremme ja Husker du hva det kostet å bytte? Hva bytta du?andhokva skrev:Vil den bli borte hvis en har transfer-sperra på? Bare sånn for å teste... For denna har vel konstant 4wd?Haugens 80 skrev:Ville tippe de er slark i "frihjulsnava" framme. De hadde eg på min å. Bytta å lyden ble nærmest borte
Me fart går alt..
Re: Bankelyd fra drivverk -99
Eg bytta bare nava. Å lyden ble heilt borte på min. Men gikk 4-5tusen km så va de samme igjen så skulle bytta drivknuter i samme slengen for å kompansert slitasje. Så nå ligger de nye drivknuter å nytt partime kit baki å venter på å bli montert [/quote]
Javisst. Hva kostet herligheten+ Hvor?
Javisst. Hva kostet herligheten+ Hvor?
Her var det bratt gitt....
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Bankelyd fra drivverk -99
Nav blei kjøpt på millner. Kostet ende over 1000lappen for 2. Har nå kjøpt nye knuter samt alt av simmeringer å de som trengs på millner. Trur de va ca 2500kr om eg ikke husker feil. Partime kite er kjøpt på ebay fra australia. Kom på 6200kr
Me fart går alt..
Re: Bankelyd fra drivverk -99
Da gikk bankelyden over i lyden av splines som spinner i navkoppen
Måtte bruke langsperra for å komme hjem.
Nye drivaksler finnes til 990.-' ( skruvat og drivlinje.no)men hvor kjøper folket navkoppen? De kostet 1003.- inkl pr stk org
Bilen har rulla 328'
Måtte bruke langsperra for å komme hjem.
Nye drivaksler finnes til 990.-' ( skruvat og drivlinje.no)men hvor kjøper folket navkoppen? De kostet 1003.- inkl pr stk org
Bilen har rulla 328'
Her var det bratt gitt....
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
Re: Bankelyd fra drivverk -99
Og feilen var ikke utslitte splines , men låseringen som skal sitte på utsiden av navet hadde fallt av, så det var bare en cm eller så som var i inngrep
Her var det bratt gitt....
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
1981 HJ 60 T
1986 lj 70
1995 Hilux D-cab T
1999 Lc 100 J10
Re: Bankelyd fra drivverk -99
Jeg har det samme på min (2000 mod), men kun ved gass"slipp" ikke pådrag...litt dump lyd.
Tenkte først kryss, men det er en litt stummere lyd. Mulig for mye grease....
Tenkte først kryss, men det er en litt stummere lyd. Mulig for mye grease....
Drive to the hills!!