Side 1 av 1

Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Lagt inn: tor aug 21, 2014 10:58 pm
av ofrovold
Jeg har tenkt å åpne og vedlikeholde sperremotor på bakaksel.
Hva bør man passe på, hva bør man gjøre inni der, bør den settes inn med noe og i tilfellet hva?

Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Lagt inn: fre aug 22, 2014 12:25 am
av frode
Bytt den ut hvert tiende år eller så, her i saltsuppa. Lettmetallet korroderer bort.

Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Lagt inn: fre aug 22, 2014 9:08 am
av ofrovold
frode skrev:Bytt den ut hvert tiende år eller så, her i saltsuppa. Lettmetallet korroderer bort.
Hva gjør man når den er femten år og ikke vil inn.
Bytte den likevel?

Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Lagt inn: fre aug 22, 2014 1:50 pm
av frode
15 år er jo enda ungt - du får begynne å øve da :lol:

Åpne opp og se at sleiden går lett, gjøre reint og smøre opp igjen snekkedrevet, se til at fjøra er hel, endestoppkontaktene... Hva ellers var det jeg gjorde sist da. Jeg må visst sjekke min igjen også - sluttet å funke i vår.

Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Lagt inn: fre aug 22, 2014 4:04 pm
av ofrovold
Hva bør man smøre med da, vanlig fett? Er det noe man skal unngå.

Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Lagt inn: fre aug 22, 2014 5:20 pm
av frode
Leste litt i handboka - har du den?
Selve aktuatoren er ikke beskrevet der, men man skal bruke fipg både rundt den runde senterdelen av aktuatoren, der den går inn i diff-huset, og under lokket i diffhuset der den lille bolten til sleiden sitter.

Det er altså en tykk fjær som skyver sleiden både ut og inn, slik at hvis sleiden eller diff-låsen er treg, så skjer det ikke annet enn at fjæren blir spent nå motoren går.

Ofte er det motoren som er korrodert, eller så er hele flensen på aktuatoren korrodert slik at den ikke passer på diffhuset lenger, eller ikke klarer å holde tett.