Lufting av bremser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Lufting av bremser.

Legg inn av KjellOlsen » tir jul 01, 2014 11:12 pm

Måtte bytte et stempel i bakre calipper, og tenkte at det var lurt å bytte bremsevæske samtidig. Mens jeg monterte det nye stempelet i calipperen rant det ut en del bremsevæske fra røret bakover. Monterte alt sammen med nye skiver og klosser, og skulle begynne å lufte. Fruen pumpet og jeg luftet på vanlig måte. Men det skjedde ingenting. Ingen væske kom ut etter mange luftinger. Så satte vi på tenningen. Da begynte bremsepedalen å leve sitt eget liv. Gikk opp og ned etter som den ville. En motor? Som sitter ved siden av bremsevæskebeholderen begynte å summe, og når jeg hadde lufteskruen oppe kom bremsevæska som om jeg skulle ha skrudd på en kran. Etter dette slokket ABS lampa, og alt var i orden. Trodde ikke mine egne øyne. Selvreparerende bil! Har noen vært borti dette? Skjønner ikke hva som skjedde.noen som har en forklaring?
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
n t
Sted: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av n t » tir jul 01, 2014 11:25 pm

Kan det kanskje være et selvdiagnoseprosedyre i ABS-systemet (For det er vel ABS på denne, etter det jeg skjønner ut fra forklaringa di) som hjalp deg med luftinga da du slo på tenninga kanskje? Bare en teori...

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » ons jul 02, 2014 8:13 am

Ja noe sånt. Brukte bilen på jobb i dag, og det virker helt greit. Men hadde vært fint om noen visste hvilken prosedyre som skal brukes for å lufte bremsene med dette systemet.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg inn av frode » ons jul 02, 2014 3:48 pm

100-serien har en booster der bremsevæska er satt under trykk. Denne er elektrisk drevet og starter når du skrur på tenningen.
Uten booster har du omtrent ikke bremsekraft i det hele tatt, bar svakt på bare forhjulene hvis du er sterk nok.

Bakbremsene drives bare via boosteren, og der strømmer det væske til kontinuerlig når du lufter, så lenge noe(n) holder pedalen nede. Veldig greit å lufte bakhjulene, med snøkosten mellom sete og pedal og tenningen på. Fort gjort å tømme beholderen da...
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 10x»