Heavy Duty converter LC 100

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
rubh
Innlegg: 2
Registrert: fre jan 25, 2013 8:29 am
Sted: Bergen

Heavy Duty converter LC 100

Legg inn av rubh » fre jan 25, 2013 8:40 am

Heisann

Har en landcruiser 90 nå, men har lenge drømt om en 100. Men vært litt skeptisk pga converter problemene.
Har søkt, masse på forum og nett. Så kom jeg over en side i Australia hvor det er et firma som har laget en ny heavy duty converter. Ser ut til å være noen som er spesialister på forstekning av automatkasser/converter. Lurte derfor på om det er noen som har erfaring med disse eller andre forstekede/oppgraderte convertere? Og hvor lagt de er kjørt uten noe antydning til feil etter bytte.

Her er link til siden jeg har funnet

http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=41077



Håper noen som vil dele erfaringer/meninger


Ruben
Nett innkjørt
Landcruiser 90 97 mod 430 000km

overland53
Innlegg: 45
Registrert: ons mar 14, 2012 11:51 am
Sted: Rogaland

Re: Heavy Duty converter LC 100

Legg inn av overland53 » tir jan 29, 2013 12:58 pm

Har ikke peilig på akkurat disse converterne, men den nye typen Toyota har fungerer helt utmerket. Problemet fra første generasjon er fjernet. Synes imidlertid at Toyota sine convertere har for høy stallspeed for en såpass dravillig motor (ligger vel 16-1700 omdreininger). Kunne fint hatt en stallspeed rundt 1000 omdr.

Jarle
Innlegg: 606
Registrert: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Sted: Os

Re: Heavy Duty converter LC 100

Legg inn av Jarle » tir jan 29, 2013 3:27 pm

Jeg fikk et versted som bare driver med automatgir til å skifte converter på min. De brukte ikke original Toyota, men en med noe mer "motstand" i, som de fikk fatt i gjennom sine kanaler. Forstår det slik at convertere er ganske standardiserte greier, som man kan få fatt i flere steder.
Resultatet ble et par hundre rpm lavere turtall ved ellers samme fart/akselerasjon. Jeg har heller ikke hatt noen problemer med dette de snart 2 årene siden jeg skiftet.
Den ble også mye billigere enn å kjøpe originalt, og man fikk samtidig flushet skikkelig gjennom girkassen, og tatt en sjekk på denne.

Tror ellers de aller fleste 100'ene i Norge har fått gjort noe med converteren sin, så dette kan ikke være store problemet lengre.

100 kan iallefall trygt anbefales, det er en fantastisk bil :D
Jarle

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1610
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Heavy Duty converter LC 100

Legg inn av frode » tir jan 29, 2013 6:23 pm

Jarle skrev:...Tror ellers de aller fleste 100'ene i Norge har fått gjort noe med converteren sin, så dette kan ikke være store problemet lengre.
100 kan iallefall trygt anbefales, det er en fantastisk bil :D
I allefall de fleste hdj100 fra før juni 2001 (iirc). De nyere (og uzj) har vel aldri hatt problemer der.
Og ja, bilen er grei den :)
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1293
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Heavy Duty converter LC 100

Legg inn av KjellOlsen » ons jan 30, 2013 2:18 pm

Hadde bilen min hos RATS i båstad. Rent automatverksted. De tok ut den gamle converteren og reparere og forsterket den. Pluss flushing av kassa. Ble en helt annen bil etterpå. Samme erfaring som Jarle forteller.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

rubh
Innlegg: 2
Registrert: fre jan 25, 2013 8:29 am
Sted: Bergen

Re: Heavy Duty converter LC 100

Legg inn av rubh » ons feb 06, 2013 9:15 pm

Takker for tilbakemeldeinger og deling av erfaringer.
Forsetter jakten på LC 100
Nett innkjørt
Landcruiser 90 97 mod 430 000km

Jarle
Innlegg: 606
Registrert: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Sted: Os

Re: Heavy Duty converter LC 100

Legg inn av Jarle » tor feb 07, 2013 7:57 am

Min har jo nylig vært på finn.no, uten å bli solgt.
Ellers kommer det sikkert noen 100 på mandagstreffet på Teknisk Museum førstkommende mandag. Da kan du både få sett, tatt på og diskutert ang. 100.
Jarle

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4382
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Heavy Duty converter LC 100

Legg inn av Dag Einar » tor feb 07, 2013 6:30 pm

Hvorfor bytte når du har verdens beste Land Cruiser ???
90 er den beste bilen i verden,












i mine øyne :wink:
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar 900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

kinke
Innlegg: 222
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: Heavy Duty converter LC 100

Legg inn av kinke » tor feb 14, 2013 10:15 pm

jeg tror jeg blir å satse på denne forsterkede fra australia.

Tips til hvordan en kjøper derifra på "lureste" måte?

Ser de har forhandler på Island, det vil vel kanskje være korteste veg, om de har på lager.

Fikk forøvrig en villedende pris på 18.000 for original converter på Toyota her i dag.
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

kinke
Innlegg: 222
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: Heavy Duty converter LC 100

Legg inn av kinke » tir mai 07, 2013 11:12 pm

Jarle skrev:Jeg fikk et versted som bare driver med automatgir til å skifte converter på min. De brukte ikke original Toyota, men en med noe mer "motstand" i, som de fikk fatt i gjennom sine kanaler. Forstår det slik at convertere er ganske standardiserte greier, som man kan få fatt i flere steder.
Resultatet ble et par hundre rpm lavere turtall ved ellers samme fart/akselerasjon. Jeg har heller ikke hatt noen problemer med dette de snart 2 årene siden jeg skiftet.
Den ble også mye billigere enn å kjøpe originalt, og man fikk samtidig flushet skikkelig gjennom girkassen, og tatt en sjekk på denne.

Tror ellers de aller fleste 100'ene i Norge har fått gjort noe med converteren sin, så dette kan ikke være store problemet lengre.

100 kan iallefall trygt anbefales, det er en fantastisk bil :D
vil par hundre rpm lavere turtall.. dette vil være den såkalte stallspeeden? den ble gjort om på?
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 10x»