converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td autom
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td autom
nylig overtatt faderens cruiser, så er litt usikker på hvordan den egentlig skal fungere.
giringa er helt snodig når den er kald.
bilen vil jo ikke opp i fart. virker helt kraftløs.
går supertreigt. mister til og med fart i bakker om den kun kjøres i "D".
en må jo enten ha full gass, slik at den girer, eller kjøre den manuelt, i 2 gir. dette er jo ikke slik en ønsker at maskineriet skal fungere. noe later jo til å være feil...
og den girer hardt.
når den er blitt god og varm, med en go halvtimes kjøring, ca 5-6 mil, så er den helt forandret.
girer fint, og later til å ha mye mer kraft.
går dette på converter?
jeg har et oljeskift i planene, men lurer og på om en bare skal fleske til med converterskifte også.
noen skrev noe om en 12-års-garanti her inne, er det mulig å få noe slikt på Toyota-garanti? det kan hende dette gjaldt noe annet.
forøvrig, så er 1 gang reg i tyskland 26.02.2001., importert til norge i 23.11.2002
giringa er helt snodig når den er kald.
bilen vil jo ikke opp i fart. virker helt kraftløs.
går supertreigt. mister til og med fart i bakker om den kun kjøres i "D".
en må jo enten ha full gass, slik at den girer, eller kjøre den manuelt, i 2 gir. dette er jo ikke slik en ønsker at maskineriet skal fungere. noe later jo til å være feil...
og den girer hardt.
når den er blitt god og varm, med en go halvtimes kjøring, ca 5-6 mil, så er den helt forandret.
girer fint, og later til å ha mye mer kraft.
går dette på converter?
jeg har et oljeskift i planene, men lurer og på om en bare skal fleske til med converterskifte også.
noen skrev noe om en 12-års-garanti her inne, er det mulig å få noe slikt på Toyota-garanti? det kan hende dette gjaldt noe annet.
forøvrig, så er 1 gang reg i tyskland 26.02.2001., importert til norge i 23.11.2002
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a
Dette er jeg også spent på, for slik er min også..
Jeg har forøvrig byttet olje uten at det har gjort noe forskjell!
Jeg har forøvrig byttet olje uten at det har gjort noe forskjell!
Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a
Fyste eg ville jort,er og bytte oljen på kassa.bør vel fluches for og få med alt olje,fra kjøler osv.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a
hoem skrev:Dette er jeg også spent på, for slik er min også..
Jeg har forøvrig byttet olje uten at det har gjort noe forskjell!
hei.
har du gjort et "skikkelig" skift, med flushing osv?
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a
Hørtes dette forøvrig "vanlig ut" ?
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a
Uvanlig eller vanlig....
Noen har flushet girkassen med hell, det kan være vel verdt å forsøke.
Noen har flushet girkassen med hell, det kan være vel verdt å forsøke.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a
Dette var en flush ja, gikk med ca 14-5L før jeg hadde ren olje ! Tok av retur til girkasse fra kjøleren og dro igjennom ca 1,5l i gangen
Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a
Har dette resultert i en bedre girkasse?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a
Det ble en del bedre girskift, byttet til syntetisk olje, men den er fortsatt lat når den er kald.
Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a
Pappa fikk tips selv om å sjekke EGR-ventil, så det ble gjort.
Den er tettet, slik at den ikke gjenbruker noe exhaust
Helt annen oppførsel på motoren, og motorkraft. til det bedre
har forøvrig lest her at den går gjennom EU kontroll uten å sette dette midlertidig tilbake og.
i tillegg var visstnok katalysator og fjernet, i det tilfellet.. Hm.. tr om man skulle ordne seg et mellomstykke..
må jo være litt kraft som går bort i katta..?
kan legge ut bilder av den ventilen, jeg så det var en som var interessert.
Den er tettet, slik at den ikke gjenbruker noe exhaust
Helt annen oppførsel på motoren, og motorkraft. til det bedre
har forøvrig lest her at den går gjennom EU kontroll uten å sette dette midlertidig tilbake og.
i tillegg var visstnok katalysator og fjernet, i det tilfellet.. Hm.. tr om man skulle ordne seg et mellomstykke..
må jo være litt kraft som går bort i katta..?
kan legge ut bilder av den ventilen, jeg så det var en som var interessert.
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a
Dette skulle vel vært skrevet i den andre tråden eller?kinke skrev:Pappa fikk tips selv om å sjekke EGR-ventil, så det ble gjort.
Den er tettet, slik at den ikke gjenbruker noe exhaust
Helt annen oppførsel på motoren, og motorkraft. til det bedre
har forøvrig lest her at den går gjennom EU kontroll uten å sette dette midlertidig tilbake og.
i tillegg var visstnok katalysator og fjernet, i det tilfellet.. Hm.. tr om man skulle ordne seg et mellomstykke..
må jo være litt kraft som går bort i katta..?
kan legge ut bilder av den ventilen, jeg så det var en som var interessert.
Katalysatoren fjernet, men resten av eksosen er orginal? Jeg vet ikke hvor mye den katalysatoren bremser. På min HDJ 80 er det ettermontert for lavere "årsavgift" i Tyskland. Han land cruiseren fyren/forhandleren jeg kjøpte bilen av mente det utgjorde noe på forbruket. Når jeg nå leser på cumminsforum.com angående min Ram så sier de at katalysatoren har mindre å si, at DPF og NOX filtrene er adskillig mer kraft og forbuks krevende. Det finnes eksosdeler som kun kutter DPF og NOX. Når så folk har byttet til en eksosdel som kutter katalysator også (men beholder eller alt) så er det ikke merkbar forskjell. Så jeg vet ikke, kanskje forskjellig fra produsent til produsent.
Bytter du ut hele eksosen med 3" og har på ei 3" gjennomstrømningspotte så vil du få litt raskere respons i motoren. Turboen spoler opp litt raskere. Men ikke veldig stor effektforskjell. Kanskje større effektforskjell om motoren allerede er tunet.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX