converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td autom

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
kinke
Innlegg: 222
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td autom

Legg inn av kinke » søn des 16, 2012 10:35 am

nylig overtatt faderens cruiser, så er litt usikker på hvordan den egentlig skal fungere.
giringa er helt snodig når den er kald.
bilen vil jo ikke opp i fart. virker helt kraftløs.
går supertreigt. mister til og med fart i bakker om den kun kjøres i "D".
en må jo enten ha full gass, slik at den girer, eller kjøre den manuelt, i 2 gir. dette er jo ikke slik en ønsker at maskineriet skal fungere. noe later jo til å være feil...
og den girer hardt.


når den er blitt god og varm, med en go halvtimes kjøring, ca 5-6 mil, så er den helt forandret.
girer fint, og later til å ha mye mer kraft.

går dette på converter?
jeg har et oljeskift i planene, men lurer og på om en bare skal fleske til med converterskifte også.

noen skrev noe om en 12-års-garanti her inne, er det mulig å få noe slikt på Toyota-garanti? det kan hende dette gjaldt noe annet.



forøvrig, så er 1 gang reg i tyskland 26.02.2001., importert til norge i 23.11.2002
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

hoem
Innlegg: 149
Registrert: ons mar 03, 2010 12:44 am
Sted: Frei

Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a

Legg inn av hoem » søn des 16, 2012 11:02 am

Dette er jeg også spent på, for slik er min også..

Jeg har forøvrig byttet olje uten at det har gjort noe forskjell!

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal

Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a

Legg inn av sunde » søn des 16, 2012 12:10 pm

Fyste eg ville jort,er og bytte oljen på kassa.bør vel fluches for og få med alt olje,fra kjøler osv.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

kinke
Innlegg: 222
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a

Legg inn av kinke » tir des 25, 2012 1:10 pm

hoem skrev:Dette er jeg også spent på, for slik er min også..

Jeg har forøvrig byttet olje uten at det har gjort noe forskjell!

hei.
har du gjort et "skikkelig" skift, med flushing osv?
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

kinke
Innlegg: 222
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a

Legg inn av kinke » tir des 25, 2012 1:17 pm

Hørtes dette forøvrig "vanlig ut" ?
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4382
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a

Legg inn av Dag Einar » tir des 25, 2012 2:16 pm

Uvanlig eller vanlig....
Noen har flushet girkassen med hell, det kan være vel verdt å forsøke.
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar 900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

hoem
Innlegg: 149
Registrert: ons mar 03, 2010 12:44 am
Sted: Frei

Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a

Legg inn av hoem » tir des 25, 2012 6:39 pm

Dette var en flush ja, gikk med ca 14-5L før jeg hadde ren olje ! Tok av retur til girkasse fra kjøleren og dro igjennom ca 1,5l i gangen

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4382
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a

Legg inn av Dag Einar » tir des 25, 2012 7:16 pm

Har dette resultert i en bedre girkasse?
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar 900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

hoem
Innlegg: 149
Registrert: ons mar 03, 2010 12:44 am
Sted: Frei

Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a

Legg inn av hoem » ons des 26, 2012 10:18 am

Det ble en del bedre girskift, byttet til syntetisk olje, men den er fortsatt lat når den er kald.

kinke
Innlegg: 222
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a

Legg inn av kinke » fre jan 11, 2013 9:20 am

Pappa fikk tips selv om å sjekke EGR-ventil, så det ble gjort.

Den er tettet, slik at den ikke gjenbruker noe exhaust

Helt annen oppførsel på motoren, og motorkraft. til det bedre :-)

har forøvrig lest her at den går gjennom EU kontroll uten å sette dette midlertidig tilbake og.

i tillegg var visstnok katalysator og fjernet, i det tilfellet.. Hm.. tr om man skulle ordne seg et mellomstykke.. :-)
må jo være litt kraft som går bort i katta..?

kan legge ut bilder av den ventilen, jeg så det var en som var interessert.
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1290
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: converter/gir helt snodig når den er kald. 2001 4,2 td a

Legg inn av beaas » fre jan 11, 2013 7:29 pm

kinke skrev:Pappa fikk tips selv om å sjekke EGR-ventil, så det ble gjort.

Den er tettet, slik at den ikke gjenbruker noe exhaust

Helt annen oppførsel på motoren, og motorkraft. til det bedre :-)

har forøvrig lest her at den går gjennom EU kontroll uten å sette dette midlertidig tilbake og.

i tillegg var visstnok katalysator og fjernet, i det tilfellet.. Hm.. tr om man skulle ordne seg et mellomstykke.. :-)
må jo være litt kraft som går bort i katta..?

kan legge ut bilder av den ventilen, jeg så det var en som var interessert.
Dette skulle vel vært skrevet i den andre tråden eller?

Katalysatoren fjernet, men resten av eksosen er orginal? Jeg vet ikke hvor mye den katalysatoren bremser. På min HDJ 80 er det ettermontert for lavere "årsavgift" i Tyskland. Han land cruiseren fyren/forhandleren jeg kjøpte bilen av mente det utgjorde noe på forbruket. Når jeg nå leser på cumminsforum.com angående min Ram så sier de at katalysatoren har mindre å si, at DPF og NOX filtrene er adskillig mer kraft og forbuks krevende. Det finnes eksosdeler som kun kutter DPF og NOX. Når så folk har byttet til en eksosdel som kutter katalysator også (men beholder eller alt) så er det ikke merkbar forskjell. Så jeg vet ikke, kanskje forskjellig fra produsent til produsent.

Bytter du ut hele eksosen med 3" og har på ei 3" gjennomstrømningspotte så vil du få litt raskere respons i motoren. Turboen spoler opp litt raskere. Men ikke veldig stor effektforskjell. Kanskje større effektforskjell om motoren allerede er tunet.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 10x»