Hjul lager moment

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
j_bob
Innlegg: 63
Registrert: tir okt 13, 2009 1:59 pm
Sted: Leiknes

Hjul lager moment

Legg inn av j_bob » man nov 15, 2010 8:12 pm

Noen som vet hvor mye en skal trekke til forhjuls lageret på ein 2004mod?
2004 Lexus LX470
2013 Datsun Leaf (hippi vogne te kåno)
1991 Honda XR600r (mopeden)
1977 Corolla 1200 stv.
2003 Avensis D4d Touring
1979 Ford 3600

bk
Innlegg: 9
Registrert: man mai 16, 2005 3:06 pm
Sted: Nøtterøy

Re: Hjul lager moment

Legg inn av bk » man nov 15, 2010 9:23 pm

AND AXLE − FRONT AXLE HUB (Independent Front Suspension)
SA−25
INSTALLATION
1. INSTALL AXLE HUB TO STEERING KNUCKLE
(a) Place the axle hub to the steering knuckle.
NOTICE:
Be careful not to damage the ABS speed sensor rotor (w/
ABS) and oil seal.
(b) Install the outer bearing.
(c) Install the claw washer.
2. ADJUST PRELOAD
(a) Install the adjusting nut and tighten it using SST.
SST 09607−60020
Torque: 59 N·m (600 kgf·cm, 43 ft·lbf)
(b) Turn the axle hub several times to settle down the bearing.
(c) Using SST, retighten the adjusting nut to then loosen it until
it can rotate by hand.
SST 09607−60020
Torque: 59 N·m (600 kgf·cm, 43 ft·lbf)
(d) Using SST, retighten the adjusting nut.
SST 09607−60020
Torque: 4.3 − 6.5 N·m (44 − 66 kgf·cm, 38 − 57 in.·lbf)
HINT:
Check that there is no looseness on the bearing.
(e) Using a spring tension gauge, measure the preload.
Preload (at starting):
42 − 67 N (4.3 − 6.8 kgf, 9.5 − 15.0 lbf)
3. INSTALL LOCK WASHER AND LOCK NUT
(a) Install a new lock washer and the lock nut.
(b) Using SST, torque the lock nut.
SST 09607−60020
Torque: 64 N·m (650 kgf·cm, 47 ft·lbf)
(c) Check that the axle hub rotates smoothly and there is no
looseness on the bearing.
F04362
90°
F04363
SA−26
SUSPENSION AND AXLE − FRONT AXLE HUB (Independent Front Suspension)
(d) Using a spring tension gauge, check the preload.
Preload (at starting):
42 − 67 N (4.3 − 6.8 kgf, 9.5 − 15.0 lbf)
HINT:
Make sure to check preload in the direction of rotation.
If the preload is not within the specification, adjust it again with
the adjusting nut.
(e) Secure the lock nut by bending one of the lock washer
teeth inward and the other lock washer teeth outward.
4. INSTALL FLANGE
(a) Place a new gasket in position on the axle hub.
(b) Install the flange to the axle hub.
(c) Install the 6 cone washers, washers and new nuts.
Torque: 33 N·m (335 kgf·cm, 24 ft·lbf)
(d) Pull out the drive shaft outside the vehicle and select the
snap ring which ensures the clearance between the tip of
the flange and the snap ring is less than 0.2 mm (0.008
in.).
Snap ring thickness
1.8 mm (0.0709 in.) 2.4 mm (0.0945 in.)
2.0 mm (0.0787 in.) 2.6 mm (0.1024 in.)
2.2 mm (0.0866 in.) 2.8 mm (0.1102 in.)
(e) Using a snap ring expander, install a new snap ring to the
drive shaft.
(f) Install a new grease cap to the flange.
5. INSTALL BRAKE CALIPER
(a) Install the brake caliper with 2 bolts.
Torque: 123 N·m (1,250 kgf·cm, 90 ft·lbf)
(b) Install the flexible hose and bolt to the steering knuckle.
Torque: 28 N·m (290 kgf·cm, 21 ft·lbf)
6. INSTALL FRONT WHEEL
Torque:
Steel wheel: 209 N·m (2,131 kgf·cm, 154 ft·lbf)
Aluminum wheel: 131 N·m (1,340 kgf·cm, 97 ft·lbf)
7. w/ ABS:
CHECK ABS SPEED SENSOR SIGNAL
(See page DI−312)

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Hjul lager moment

Legg inn av håvard » tir nov 16, 2010 8:51 am

Jeg har aldri brukt det momentet for å stramme hjullager, de gangene jeg har prøvd det så blir det for stramt. Jeg pleier å
• Stramme opp litt hardt først, slik at alt får tighta og satt seg.
• Så slakker jeg opp litt og litt til jeg får en mikroskopisk slark
• Så strammer jeg 1/4 - 1/2 runde og kjenner at slakken forsvinner (denne biten kan gjøres om igjen til du "føler" det er riktig)

Det er bedre at det er en mikroskopisk slark enn at det er for stramt. Har brukt denne teknikken i alle år på mange biler, funker som F. Moment på pinion og hjullager funker bare når alt er nytt og fresht- det er min erfaring.

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1898
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Re: Hjul lager moment

Legg inn av Vegard » tir nov 16, 2010 10:47 am

håvard skrev:Jeg har aldri brukt det momentet for å stramme hjullager, de gangene jeg har prøvd det så blir det for stramt. Jeg pleier å
For hardt?? I siste omgang skal det jo bare strammes med ca 6 Nm, det kan umulig bli for stramt. Kanskje du overså at det står "(c) Using SST, retighten the adjusting nut to then loosen it until
it can rotate by hand
."

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Hjul lager moment

Legg inn av håvard » tir nov 16, 2010 10:56 am

Kanskje det var løst det ble, husker ikke, lengesiden jeg fulgte manualen, men det funker ihvertfall ikke. Som sagt så gjør jeg det på min måte og det funker fint som flesk- og jeg trur jaggu det blir så riktig som det kan få blitt jeg.

Hvis jeg forstår det du skriver riktig Vegard (ikke du, men at du refererer til manualen), hvis man løser opp til man kan rotere mutteren for hånd, da er det i slappeste laget.

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1898
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Re: Hjul lager moment

Legg inn av Vegard » tir nov 16, 2010 11:17 am

Ja, du forstår meg rett og jeg referer til manualen. Mener det kort sagt er slik: Dra til med 59 Nm, løsne, snurr på hjulet, dra til med 59 Nm, løsne muttern til den kan skrus for hånd, så strammes muttern med 6 Nm.

At det blir for løst er jeg med på ja. Det har skjedd meg noen ganger og da har jeg gjort som deg, altså strammet til det ikke er slakk men at hjulet likevel går lett rundt.

Da jeg tok 80en tidligere i høst kunne jeg følge boka på ene siden, men måtte stramme litt ekstra på den andre. Mulig det kommer an på hvor slitte lagrene er?

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Hjul lager moment

Legg inn av håvard » tir nov 16, 2010 11:23 am

Ja, men da er vi enige- det er det samme som jeg gjør bare at jeg ikke gjør det momentnøkkel :) en ting skal sies om lave momenter- da må man ha en skambra momentnøkkel, de biltema/claesohlson/torshov prouktene har jeg erfart er veldig lite nøyaktige på lave moment. Jeg gjør det på Gefülen, synes det funker best.

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1898
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Re: Hjul lager moment

Legg inn av Vegard » tir nov 16, 2010 11:29 am

Jeg har billignøkkel, og den er nok ikke til å stole på nei. Har sammenlikna den med annen på høyere moment i forbindelse med bytte av rådelager. Da ga de samme moment og jeg turte å bruke den.

j_bob
Innlegg: 63
Registrert: tir okt 13, 2009 1:59 pm
Sted: Leiknes

Re: Hjul lager moment

Legg inn av j_bob » tir nov 16, 2010 12:49 pm

Man nå jo bruke fornuft, å føle seg litt fram, men alltid godt å ha et utgangspungt.

Har nå strammet lageret og det stemte sånn noelunde med manualen.

Takk for hjelpen!
2004 Lexus LX470
2013 Datsun Leaf (hippi vogne te kåno)
1991 Honda XR600r (mopeden)
1977 Corolla 1200 stv.
2003 Avensis D4d Touring
1979 Ford 3600

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1600
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Hjul lager moment

Legg inn av frode » tir nov 16, 2010 11:15 pm

Manualen er OK. Man må bare passe på å få stramminga og snurringa i rett rekefølge.

Her er tallene utelatt for å få klarhet i rekkefølgen:

1 Stram til innerste mutter hardt
2 Snurr navet flere ganger rundt
3 stram til hardt igjen (etterstram)
4 slakk til fingerløs mutter men IKKE RØR navet, altså ikke snurr
5 stram så til forsiktig på innerste mutter
6 stram så til kontamutter hardt
7 sjekk at lageret er passelig tight

Det er nå min mening, og den som er rett :mrgreen:
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
Knut
Innlegg: 94
Registrert: fre mai 14, 2004 11:35 pm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hjul lager moment

Legg inn av Knut » tor aug 18, 2016 2:49 pm

PÅ EU-kontroll av 100n på Toyota fant de for stor slakk i hjullageret begge sider foran. For "Smøring av hjullager/trøsteskiver foran pga slakke" skal de ha en tusing. Ikke store beløpet altså, men jeg jeg tenkte å se på dette sjøl. Har gjort det en gang før på en 60 for mange år siden.

I denne videoen strammer han bare den innerste muttern uten å påføre mer grease. Han snurret heller ikke på nav.. Trenger man påføre noe hvis det er godt med grease i området? Ser forøvrig ganske greit ut.

https://www.youtube.com/watch?v=ONkZTXnswCA
NÅ: HDJ100 - 1998
FØR: BJ42-1982 # HJ61VX-1988 # HJ60(TDi)-1986# HDJ80VX-1995

http://www.knutaas.no

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1600
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Hjul lager moment

Legg inn av frode » tor aug 18, 2016 4:29 pm

Du bør pakke om forhjulslagrene hver 30 til 50 k km. Dvs fjerne alt av gammelt fett og pakke inn nytt. Det er en lett jobb, bare litt arbeidskrevende. Etterstrammes hver 20 k. Dette er noe som ofte blir utelatt på service på vanlige bilverksteder, da de tjener mer på å bytte hjullager for deg enn å bruke den ekstra timen på å ta vare på dine verdier. En annen ting de hopper over er smøring av mellomakslinger - hver 5 k km, eller oftere på slapsete eller vått føre.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 10x»