Radiator LC 90 automatkasse

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
kymy
Sted: M og R

Re: Radiator LC 90 automatkasse

Legg inn av kymy » tir nov 24, 2009 7:57 pm

Hei Knixen

Jeg er desverre ingen mekaniker. Fikk opplyst at kjøleren kostet 9000.
Ble naturlig nok forbanna når jeg fikk dette presentert, men når arbeidet skal gjøres så ser jeg det som en stor fordel at et Toyotaverksted tar saken, for å få dokumentert saken ordentlig.

Men føler det urimelig at Toyota er freidig nok til å ta full betaling for noe som åpenbart er en feilkonstuksjon.
Den delen av saken er jeg ikke ferdig med.

Mvh KyMy
2011 LC 150 Importvarebil, kjøpt i Norge, ombygd til 5 seter.

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av knixen » tir nov 24, 2009 8:46 pm

kymy skrev:Hei Knixen

Jeg er desverre ingen mekaniker. Fikk opplyst at kjøleren kostet 9000.
Ble naturlig nok forbanna når jeg fikk dette presentert, men når arbeidet skal gjøres så ser jeg det som en stor fordel at et Toyotaverksted tar saken, for å få dokumentert saken ordentlig.

Men føler det urimelig at Toyota er freidig nok til å ta full betaling for noe som åpenbart er en feilkonstuksjon.
Den delen av saken er jeg ikke ferdig med.

Mvh KyMy
Dette er ikke en vanskelig jobb, jeg er langtfra mekaniker selv.

Jeg har en radiator med kjøler i, slik jeg går utifra du har på din. Den kostet ca 6000 ny hos toyota.

Det er strengt tatt en bolt-off-bolt-on jobb med etterfylling av vesker. Hadde du bodd i området her hadde jeg hjulpet deg gratis.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
kymy

Legg inn av kymy » tir nov 24, 2009 8:52 pm

Takk for det Knixen. Synd jeg er så sjeldent i Tromsø :wink:

Mvh Kymy

Brukeravatar
thsver
Sted: Tromsø

Legg inn av thsver » ons nov 25, 2009 11:17 pm

Noen som har montert ekstern oljekjøler til automatkassa?
"Always a better way"

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » ons nov 25, 2009 11:23 pm

Jeg fikk dette dekket av Toyota.
Han på delelageret der jeg fikk dette ordnet, hadde en 1996/97 LC90 med 450 000km på telleren, han hadde også hatt samme problem og fikk dette utbedret som garantisak av Toyota.
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
kymy

Legg inn av kymy » tor des 24, 2009 11:55 am

Hei

Jeg har nå fått fikset dette på mitt lokale Toyotaverksted, men de ville ikke fronte saken for meg, ovenfor Toyota Norge. Som jeg mener burde komme på banen ved en slik gjenngangerfeil.
TN gjennomfører kampanjer på mindre feil til stadighet, det må kunne forventes at de også viser at de setter pris på sine kunder når det koster penger.

Jeg satte hardt mot hardt i denne saken, og som følge av det fikk jeg en anstendig rabatt ,lokalt. Trist for de å ha slike krevende kunder. Alternativt kan jeg holde bilen i orden andre steder....

Når jeg nå får orden på resonansen i lommeboka, vil jeg trolig fortsette å bruke mitt verksted. Men ikke uten noen sammenraste illusjoner. time vill shåw.

Ser at NLCK har planer om en tekniske avdeling, mitt forslag er at de tar denne saken overfor Toyota Norge.
Det ville jeg sette stor pris på :D

God Jul til alle i NLCK

Brukeravatar
erwin
Sted: Tønsberg

Legg inn av erwin » man des 28, 2009 9:34 pm

Jeg prøvde meg på Toyota sentralt da dette skjedde meg for 1,5 år siden. Brvvekslet med Per Arne Skramstad (informasjonssjef) så vidt jeg husker.
De mente at dette var en sjelden feil og ikke noe garantisak.
Skjelden og sjelden... Hvor mange er det som har meldt fra om dette her på forumet?

Dag Einar: Hvor gammel var din LC når dette skjedde?
Hadde den hatt tidligere eiere?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » man des 28, 2009 10:23 pm

kymy skrev: Ser at NLCK har planer om en tekniske avdeling, mitt forslag er at de tar denne saken overfor Toyota Norge.
Det ville jeg sette stor pris på :D
Den tekniske avdelingen vil i alle fall kunne bistå i slike situasjoner, og personlig ser jeg gjerne at dette er en av tingene som det utbedres en løsning for. Men nøyaktig HVORDAN den tekniske avdelingen vil jobbe i framtiden, er ikke avgjort, og heller ikke med hvilke saker det skal jobbes med. Håper du alt i alt ble fornøyd med bilen etter din runde...

God jul til deg også! :D

us
Sted: Oslo

Legg inn av us » ons jan 26, 2011 10:35 am

Hei!
Min LC90 2001 fikk nylig automatkassen full av kjølevæske. Toyota skiftet radiator (Andersen bilradiator kr. 2500) og automatolje flere ganger. Kassen virket for så vidt, men drivstofforbruket økte til ca. 2 liter/mil på pen kjøring.
Jeg spurte for ordens skyld Oslo Automatgear service, og fikk følgende svar:
"Det er ikke håp for en automatkasse som har hatt vann i oljen. 1% vann i oljen er nok til at belegget vil løsne fra lamellene, om ikke med en gang, så innen forhodsvis kort tid."
Ikke oppløftende. Prislappen på ny byttekasse ferdig montert er ca. kr. 30000 hos Toyota (De var billigere enn andre!)
Burde Toyota dekke dette helt eller delvis?
Ulf

2001 LCVX90

Brukeravatar
erwin
Sted: Tønsberg

Legg inn av erwin » ons jan 26, 2011 10:41 am

Jeg kjøper ikke den påstangen direkte.
Dette skjedde med min bil for 3 år siden og den har gått problemfritt etterpå.
Girer perfekt, ingen endring i drivstoff forbruk.
Verkstedet brukte 25 liter automatolje for å skylle gjennom grundig.
Har også byttet oftere enn vanlig siden.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » ons jan 26, 2011 11:31 am

Jeg synes Toyota burde koste dette.
De har helt klart gjort en grov feil.
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

us
Sted: Oslo

Legg inn av us » ons jan 26, 2011 5:23 pm

Takk for svar!
Håper for hans del at Erwin har rett. I så tilfelle har jeg svidd av 28000 kr. til liten nytte i dag.

Hvordan endrer jeg profil her?
Ulf

2001 LCVX90

bodegard
Sted: Selbu

Legg inn av bodegard » lør aug 06, 2011 12:42 am

Har akkurat foretatt en operasjon etter samme problem. Dette er 99 mod som er gått 250000. Automaten begynte å "lugge". Bestilte time for å skifte olje, men før jeg rakk det røk slangen fra radiatoren til trykkbeholderen. Det som kom ut der så ut som lys sjokolademelk. Tok vekk beskyttelsesdekslet under bilen for å komme til. Da jeg skulle ta av slangeklemmen på oljeledningen som går inn på kjøleren, datt hele nippelen av. Det samme skjedde med den andre. Tok med bilen på verkstedet til sønnen og fikk skiftet radiator. tømte automaten for "slam" og vasket vekk det jeg fikk til. Fylte på ny olje et par ganger. Deretter fikk jeg et firma her til å trykkspyle automaten. De koblet seg på kjøleslangene og spylte automaten til det kom helt ren olje ut. De brukte 24 l og operasjonen tok ca 2 t. Nå fungerer automaten helt normalt igjen, gudsjelov. Den oljen jeg tappet ut første gangen så helt forferdelig ut, så lekasjen har nok vært der en stund. Så selv om det ser ille ut så kan det gå bra. Merket stor forskjell før og etter trykkspylingen. Den kostet meg 5000 kr, men det er rimelig i forhold til overhaling. Jr. klarte å skaffe en radiator til 2500. så det hele kom seg på ca 8000 kr.
Beo

StefanEs
Sted: Fauske

Legg inn av StefanEs » ons aug 24, 2011 4:36 pm

Var kjempeheldig!

Oppdaget et minimalt forbruk av kjølevæske, men uten å finne årsaken. Nå nettopp, under forberedelse til å montere ARB sperrer foran og bak, fant jeg årsaken!

Det var en kjempeliten lekkasje på den ene stussen til oljekjøleren, heldigvis var det ikke innvendig lekkasje, men det var fukt rundt stussen og en liten sjenert dråpe hang der....

Radiator ble selvfølgelig byttet (fra Milner Offroad, england) til ca 2000 kr, samtidig som jeg for en gangs skyld priste flaksen, og at jeg oppdaget det i tide før det plutselig ble havari....

Stefan
Stefan E.

Knut J
Sted: Bekkestua

Legg inn av Knut J » man feb 27, 2012 9:28 pm

Jeg vil takke dette forumet for at jeg fikk skiftet radiator i tide. Jeg har en 98-modell som har gått 183000 km på norske veier. Radiator ble kjøpt på radiatorservice for kr. 3300, og den har skrudde rør til oljekjøleren! Tenkte det var lurt å bytte før den originale røk, og det var på håret, for da slangene på gammel radiator ble koblet fra løsnet den nå mye omtalte rørstussen. Jeg vil oppfordre alle som kjører med original radiator til å skifte til uorginal med skrudde rør, for det er svært vanskelig å estimere når dette røret løsner, og jeg vil påstå at det ikke er spørmål om hvis men når :twisted: . Jeg har fulgt med på min i 1,5 år og ville nå skifte fordi skiven mellom rørstuss og radiator begyne å bli svært rusten til tross for oljebehandling av denne regelmessig. Toyota har vel rett og slett bommet totalt på patenten og metallene som er satt sammen. Å bytte radiator er en billig forsikring for driftsikkerheten. Det er også svært enkelt å gjøre selv. Det er bare å løsne åtte skruer og koble fra slangene, skli på plass den nye, for så å etterfylle med automatolje og frostvæske, eller benytte anledning til å bytte disse væskene. :D

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av pilten » tir jul 31, 2012 7:30 pm

Har tenk å bytte radiator nå når bilen har gått 250 tusen km. Radiator er bestilt fra milner, men det jeg lurer på er finnes det noen form for følere som kan monteres på systemet og som hadde varslet om det hadde kommet kjøleveske i olja? Eller noen form for filter med vannutskiller?

Lcgx
Sted: Siljan

Legg inn av Lcgx » tir jul 31, 2012 11:37 pm

Hatt samma problemet selv. Begynte med lekk i radiator og olje og vann blandet seg. Deretter ble det havari av automat. Kassa ble skylt igjennom men hjalp ikke. Ble full overhaling av kassa hos Bækken offroadservice. Ikke noe billig morro. Pass på, pass på. Gjelder dette prob også en 03mod 120.

Brukeravatar
ole_kristian
Sted: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Legg inn av ole_kristian » tir jul 31, 2012 11:59 pm

Til dere som kjøper radiator fra Milner - så vil jeg bare tipse dere om at det er enda litt billigere å handle fra Andersen Bilradiator i Oslo. Var der å kjøpte ny radiator til min '97 KZJ95 for to tre uker siden - for å skifte FØR noe ryker, og den kostet 1900,-

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46 og '97 Land Cruiser KZJ95 stv
Har nå: '07 Lexus RXh400 og '80 Land Cruiser HJ45 pu.

Menn uten pickup - er direkte stygt!

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av pilten » fre aug 03, 2012 11:22 am

Takker for tipset:) da har jeg kansellert ordren fra milner og bestillt fra Andersen, de hadde vist solgt endel radiatorer til Toyota;)
Er det noe middel jeg burde blande i radiatorvannet nå før jeg bytter vann og radiator, noe rense greier?

Brukeravatar
Hermann
Sted: Vadsø

Legg inn av Hermann » fre feb 22, 2013 4:38 pm

så var det min tur :cry: Trodde i min enfoldighet at dette ble kontrollert på service. Men neida det gjøres nok ikke det. I allfall ikke hos Harila i Vestre Jakobselv. Kjøleveske i både girkasse og motor og full stopp. Estimert regning på 13-14 tusen for reparasjonen + radiator. De skulle ha 9000,- for radiator så den er på tur nordover fra Andersen Bilradiator til 1900,- + mva og frakt. Blir uansett bare 1/3 del av prisen Harila skulle ha. Så får jeg håpe at ikke automatkassen har tatt skade.
Min bil er kjørt i overkant av 191 tusen og er 11 år gammel i disse dager. Mitt råd er å få byttet radiator om en er i tvil. Stol ikke på at merkeverksteder kontrollerer dette!

Totalt vil dette koste meg over 20 tusen med leiebil. Hadde dessverre ikke noe forsikring for dette.
vennlig hilsen
Hermann
LC150, 2010 modell

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 9x»