Hei,
For knappe sju tusen km siden, flushet jeg etter beste evne servooljen på Dieseldyret; den var svart som bek og luktet litt småbrent. Full av gugg. (Ingen metallspon, heldigvis!). Uvisst når den ble skiftet sist - eller om den fortsatt kjørte på oljen fra Toyota City, for den saks skyld.
Uansett - nå tok jeg akkurat en kikk da jeg uansett var under panseret i annet ærend, og oljen er god og svart og lukter en smule brent. Servostyringen fungerer dog fint, det er ikke det.
Så - jeg lurer litt på om det kunne vært hensiktsmessig å smette i et filter i returslangen - og en bitteliten oljekjøler?
Noen synspunkter i sakens anledning? Jeg må innrømme at jeg selv heller mest mot at jeg nok mest vurderer dette siden det er et enkelt lite gjøremål og gir en anledning til å fikle litt med bilen - den har jo tross alt klart gode 220' km uten trøbbel med servostyringen, selv om oljen er god og varm. Ergo ville nok den fornuftige tingen å gjøre være å gjøre... ...ingenting.
Filter og kjøler, servostyring - noe vits i?
Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol
Re: Filter og kjøler, servostyring - noe vits i?
Menar jag läste om någon som hade gjort detta men på en annan typ av bil. Husker inte helt varför han gjorde det bara... Varför blir servooljan så varm att det luktar bränt?
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Filter og kjøler, servostyring - noe vits i?
-Det lurer jeg også på, men tror etterhvert at det enten er helt normalt - eller at nesen min er litt pysete; jeg har snust på fruens Passat og svigers' Tiguan og Sharan - lukten er omtrent den samme. (Og alle servoene fungerer helt fint uten noen ulyder eller rykking.)jonwib skrev:Varför blir servooljan så varm att det luktar bränt?
Så for en tid siden at en kollegas Grand Cherokee hadde kjøler - som lot til å være fabrikkmontert. Samme på Dodge Ram - så helt uvanlig er det jo ikke.
Nysgjerrig som jeg er, lurer jeg på om jeg ikke skal låne en datalogger og noen temperaturprober fra skuffen på jobben - ville vært interessant å vite hva som er vanlig driftstemperatur på både servo- og girolje i doningen.
Sent from my iPhone using Tapatalk