Klikking i framaksel

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Ble med: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Lokasjon: Vikhammer

Klikking i framaksel

Innlegg av Roall »

borvik
Norway
17 Posts
Posted - 26 Aug 2003 : 16:22:29
Har noen erfaringer med klikking i framaksel på 80`n?
Det klikker når jeg svinger, ved pådrag. Det høres ikke bra ut. på verksted sier de at aksler må byttes. disse koster 6000 kr stykket!!

Hjeeeelp!!!
--------------------------------------------------------------------------------------
junkern
Norway
144 Posts
Posted - 26 Aug 2003 : 21:04:23
Er det en klakkelyd? Sier det klakk, klakk, klakk når du svinger?

Du kan jo begynne med å sjekke om det er noe tegn på olje på baksiden av felgen, for i såfall kan det tyde på at simringen i forakslen er utett, og isåfall finner du riktig fremgangsmåte for å bytte den under teknisk.

Ellers så er mitt inntrykk av at merkeverkstedene kan altfor lite om landcruiser. Det er rett og slett biler de helst ikke vil se noe til i det hele tatt, og jeg tror derfor at de sier at de vil bytte stikkakslene kunn for å jage deg bort til at annet seriøst verksted. Stikkakslene trengs ikke å bytte så lenge du ikke knekker de og det skjer ikke på landcruiser. Men du bør nok vurdere å bytte endeleddene.
Edited by - junkern on 26 Aug 2003 21:06:53
--------------------------------------------------------------------------------------
peder
Sweden
48 Posts
Posted - 26 Aug 2003 : 23:06:44
Att byta drivaxel ser jag som konstigt. I mina ögon kan det vara följande problem.
1. Dåligt med fett i swivelhusen.
2. Hjullager.
3. Drivknutarna i swivelhuset.
4. Stötdämparfäste (?!)
5. Glapp i bussning till panhardstaget.

Frågan är om det är ett metalliskt ljud eller om det är ett dovt dunkande?
Metalliskt ljud: Hjullager, drivknut i swivelhusen.
Dovt ljud: Stötdämpare, panhardstag, differential.

Är hjulbultarna ordentligt dragna?

mvh,
Peder
http://www.excape.nu
--------------------------------------------------------------------------------------

trondu
Norway
14 Posts
Posted - 27 Aug 2003 : 13:23:48
Spleins spor på stikkakseler og diff kan bli ganske slitt.
Tidligere eier byttet differensial foran på min 80.Skulle også
byttet stikkaksler etter min mening.Har nå overhalt hele framakselen
og byttet til ARB locker.Så jeg har en orginal diff hvis du skal ha.
Billig.
--------------------------------------------------------------------------------------
borvik
Norway
17 Posts
Posted - 03 Sep 2003 : 17:26:40
Takk for gode tips!!
Jeg vet lite om hva som rører seg inni min framaksel, men nå har jeg jo litt å sjekke opp.
Noen som tar slike jobber i vest agder,
evt telemark?
--------------------------------------------------------------------------------------
tore
Norway
60 Posts
Posted - 03 Sep 2003 : 22:14:19
Denne klikkelyden har jeg selv på min hj60 pluss alle andre 60 jeg har prøvd de siste årene når firehjulstrekken er på i kraftig sving og pådrag. Lyden er der når en kjører på underlag med mye friksjon og da er det ikke så rart når denne har sentersperre. Jeg har også hørt dette hos et par 80ier som kjører i terrenget. Oppstår denne lyden når du ikke har på sentersperren? Jeg har forøvrig fått noen rare romlelyder ved pådrag når jeg kjører rett frem
MVH Tore Halle
--------------------------------------------------------------------------------------
borvik
Norway
17 Posts
Posted - 04 Sep 2003 : 09:11:13
Hadde denne lyden på min 60 jeg også. det var kun når jeg svingte max med firehjulstrekk innkoblet. Fulltime 4wd er kanskje ikke så lurt....
--------------------------------------------------------------------------------------
gumarkus
4 Posts
Posted - 21 Jan 2004 : 14:21:25
Har en 80 1995 mod. som har gått 200000km, har den samme lyden ved sving og pådrag, noen som har formening om hvor lenge man kan kjøre med denne lyden før man bør skifte drivknutene? Orginale koster kr.6000.- pr. stykke pluss pakninger...
Noen som har erfaring med uorginale?
--------------------------------------------------------------------------------------
SteinH
84 Posts
Posted - 21 Jan 2004 : 21:11:39
Du kan sikkert kjøre ett år med denne klikke lyden fra knokkelen, men det forutsetter at du har resten inne i knokkelhuset i orden. Jeg tenker da på standardpakka med simring og alt det derre... Har nå kjørt rundt ett år med denne "dyre" klikkelyden, deler er kjøpt inn, men det er jo pokker så kaldt i garasjen om dagen.
--------------------------------------------------------------------------------------
gumarkus
4 Posts
Posted - 21 Jan 2004 : 21:47:36
Jeg har ingen oljelekkasje, knokkelhuset er fylt opp med fett slik at jeg tenkte også på å vente til våren er her. AIS i Trondheim forlanger 2000 pr stykk, det samme hos Garvik Autospar i Sandnes, noen som har erfaring med å uorginale?
--------------------------------------------------------------------------------------

tore
Norway
60 Posts
Posted - 22 Jan 2004 : 00:09:34
Jeg har ingen erfaring med uorginale, men de orginale er vel som kjent ikke altfor bra da. Jeg vet at du får ganske billige endeledd hos team bertelsen i danmark. Husker ikke lenger prisen, men de var billigere enn 2000 tusen til hj60. I statene skryter de fælt av noen forsterkede endeledd som er blitt produsert. De er å få tak i gjennom f.eks sor.com for en akseptabel pris.

Hilse tore
--------------------------------------------------------------------------------------
beaas
23 Posts
Posted - 22 Jan 2004 : 12:34:20
Jeg har også denne klikke lyden i framakselen (kun høyre side) når jeg beveger meg fra motorbrems til å gi gass eller ved igangsetting. For meg som ikke akkurat er den store mekanikeren, hva skjer når drivleddet ryker? Spørsmålet er vel egentlig om hvor mye man risikerer å ødelegge ved å vente med å reparere?

Bjørn Erik
--------------------------------------------------------------------------------------
borvik
Norway
17 Posts
Posted - 07 May 2004 : 17:35:11
Det sier pang, å så har du bakhjuls trekk!
Dette skjedde etter at jeg lessa på litt mye ved på hengern i vinter.
Jeg skrudde av hele akselen og fikk tak i en ny. Den ble overhalt og fikk til og med nye skiver og klosser. Alt ble gjort i ca 3 minus!

Nå er jeg lykkelig eier av en 80 uten noen spesielt framtredende lyder, bortsett fra en herlig turbo lyd!!!
Svar

Tilbake til «Drivverk 8x»