Normalt oljetrykk

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
christianM
Sted: HORTEN

Normalt oljetrykk

Legg inn av christianM » man feb 13, 2006 9:38 pm

Er det greit at oljetrykket er mellom første og andre strek når motoren går på tomgang? Motoren er en 4.2L TD. Trykket ligger mellom 2. og 3. strek ved 2000rpm, nærmest 2. strek.

Takk for all hjelp!
Vedlegg
OD OFF lampe.jpg
OD OFF lampe.jpg (16.75 kiB) Vist 2004 ganger
God bil: mange mil med bredt smil ;-)

Brukeravatar
christianM
Sted: HORTEN

Legg inn av christianM » man feb 13, 2006 10:10 pm

Takk for raskt svar! :D

Bytta olje og filter da jeg kjøpte den, samt etter ca 400mil, mest for å være sikker på at den er "ren" og at jeg har kontroll på intervallene. Har byttet de andre oljene i gear og differ også.

Trykket er høyere når motoren er kald og synker når den blir varm. Høres logisk og fornuftig ut. Likevel skuler jeg bort på klokka når den står og vipper mellom 1. og 2. strek. Hvis det er slik på alle DHJ80'er så er jeg beroliget :-) Liker egentlig noe høyere trykkindikasjon på en turbo med glidelager...
God bil: mange mil med bredt smil ;-)

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » tir feb 14, 2006 11:56 am

Nå vet jeg at de målerene ikke er helt å stole på. Kan være at du har bra trykk uten at den måleren din viser det. Finnes vel noe bedre måleapparat som du kan sjekke dette med.

Uansett er min aldri nedenfor den andre streken når den går på tomgang, selv ved varm motor!

Bjørn Erik

GX90
Sted: Danmark

Legg inn av GX90 » tir feb 14, 2006 3:39 pm

Har haft samme problem med min HDJ 80'er og der var ikke den store forskeld på om det var med ny olie eller gammel, bilen havde kørt under 100.000 km. Og ved der er mange andre der har det ligedan, men mener også at det var værd at prøve at sætte en manometer på og måle trykket, det koster vel ikke andet en 100 kr at teste det og finde ud af hvad der sker. :D

Ola
Sted: Flisa

Legg inn av Ola » ons feb 15, 2006 11:30 pm

Hei!

Jeg har ganske likt oljetrykk, etter instrumentmeteret, med deg!
Har også vært bekymret, men etter jeg lånte instruksjonsboken av beaas, ble jeg helt beroliget.

Der står det at på tomgang er trykket normalt helt ned til 1.strek.

Jeg har også fått målt oljetrykket eksternt hos Flissundet Motorservice, og etter Toyotas spesifikasjoner, ligger det bra an. Dette ble da målt på flere turtall. Generelt virker det som meteret viser lave verdier over hele turtallsregisteret.

Det er muligens gjort for å vise når trykket også er veldig høyt, f.eks ekstreme kaldstarter???

Dette var på HD-FT. (24V-motoren)

De omtalte rådelagerproblemer vises også med dårlig oljetrykk. Viskositeten på oljen du bruker spiller også inn.

Tror oljetrykket ditt er i orden, men du kan jo få det målt, som GX90 også sier, for å få sove litt bedre! :)

Mvh
Ola
Survival of the FATTEST...

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 8x»