Automatolje i kjølevannet

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
olenymoen

Automatolje i kjølevannet

Legg inn av olenymoen » søn aug 28, 2016 10:53 am

Hei

Jeg er helt ny her så jeg trenger helt sikkert litt godvilje. :-)
Bilen er en Land Cruiser KZJ95 (rettet fra 80 som jeg trodde etter korrekt informasjon fra "saw"), registrert i 1997, kjennemerke DJ 16925, med automatgir. Jeg har hatt den i ca. ett år, og den er gått 254.000. Når jeg overtok den hadde jeg stor service på den, inklusive skifting av all olje. Den er også sprøytet med saueolje under siden jeg har tenkt å beholde den en (god) stund. Bilen kjøres lite, og mest korte turer (noen mil) med henger. Arbeidsbil. :-)
Så langt har den fungert utmerket, alt virker på den (utenom AC og varme i setet), og den er svært behagelig å kjøre.

Saken:
Automatgiret har vært litt rart et par uker. Har ikke giret opp når det skulle (etter min mening), og noen ganger har det tatt litt tid før det "koblet inn" ved start. Men det har ikke vært ofte eller spesielt plagsomt. Diagnosen til en bilkyndig på jobben var at automatkassen burde "flushes", men at det ikke hastet veldig/var noe stort problem.

På fredag oppdaget jeg imidlertid at motoren var svært varm etter ca 15 kilometer, men ikke varsellampe, og jeg kjørte forsiktig inn på nermeste busslomme. Opp med panseret, på med hansker (noe jeg er glad for) og forsøksvis svært forsiktig åpning av radiatoren. Ikke forsiktig nok tydeligvis for plutselig kom det en fontene av av hvit/rosaaktig veske som griset til det meste. Den var selvsagt svært varm så hanskene var en god ide, å åpne radiatoren kanskje ikke like god. ;-)

Vesken var oljete, og selv med begrenset kjennskap til biler så hadde jeg en sterk følelse av at det ikke var bare kjøleveske.

NAF ble tilkalt og kjørte meg til "nærmeste kompetente verksted" som var Mekonomen på Kløfta. Både NAF og karen på Mekonomen var svært hyggelige og delte vel forståelsen av problemet. Lekkasje i oljekjøleren til automatkassen.

Nå har jeg prøvd å lese om dette på nettet, og en av de mest oppklarende kommentarene fant jeg her på forumet. Det virker som om giroljen kjøles i en egen del av radiatoren, og at det ikke er helt uvanlig med problemer med det oppsettet.

Men hva er den gode løsningen?
- Bytte radiator (høres litt dyrt ut)? Hvor får man tak i en ny en som ikke har samme problem?
- Egen oljekjøler (selges tydeligvis i stor stil)? Men hva da med radiatoren. Er det ikke hull i den nå?
- Andre muligheter?

Girkassen må selvsagt flushes, så min bilkyndige kollega hadde rett. Mekonomen sa at de hadde utstyr til det.
Må kjølesystemet flushes på samme måte, eller gjør det mindre med litt girolje der?

I det hele tatt er jeg på jakt etter en god og ikke alt for kostbar løsning slik at min svært nyttige arbeidsbil (oppussing av huset er "hobbyen") blir kjørbar igjen og varer minst 5 år til - helst mer. Det jeg har fått beskjed om er at de (Land Cruiser) varer _svært_ lenge så lenge de oljes under og innvendig, og at 254.000 km. ikke er noe å snakke om. ;-)

mvh
Ole Nymoen
Vedlegg
OljetMotorrom.jpg
OljetMotorrom.jpg (1.97 MiB) Vist 6173 ganger
Sist redigert av olenymoen den ons aug 31, 2016 7:58 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Re: Automatolje i kjølevannet

Legg inn av saw » søn aug 28, 2016 11:27 am

Heisann, 90 du har ikke 80, eller for å være pinlig nøyaktig KZJ95.

Aldri en god ide å åpne radiator når motor er varm og særlig ikke hvis den er over normal men det vet jo du også nå...

At radiator og oljekjøler blander vesker er et kjent fenomen på 90, forebygges med å skifte radiator i ny og ne eller bygge om til to separate. At du nå må en av delene er vel det minste problemet da jeg ville bekymra meg mer for hvordan det har gått med atomatgirkassa di.

Pass på å sett den på et kompetent verksted slik at riktige valg blir tatt under utbedringene, ny radiator, flushing av kasse, nye vesker. Senskader på automatkassa er ikke ukjent i forbindelse med blanding av vesker da lamellene tar skade av kjølevann i olja, lykke til.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

turbokai
Sted: Asker

Legg inn av turbokai » søn aug 28, 2016 1:01 pm

Hei Og velkommen. Tøff start skjønner jeg. Dette med lekkasje mellom radiator og integrert oljekjøler foe gearkasse er ganske vanlig. Du kan lese om det i denne tråden. http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=13&t=2652 Billige deler og ny radiator kjøper du her.http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/ ... -heating-1 De leverer hjem på døra i løpet av 4-5 dager med Dhl. Husk å legge til frakt og moms på delene. Mange av oss som handler her med gode erfaringer. Dette ordner seg.Lykke til:-)

olenymoen

Legg inn av olenymoen » søn aug 28, 2016 1:25 pm

Tusen takk for hjelpen begge to.
Det er jo svært nyttig å vite nøyaktig hvilken modell jeg har - og den var tydeligvis litt nyere enn det jeg trodde. :-)
Og en god kilde til rimelige deler er jo uunnværlig. Bare det ene tipset dekker jo kontingenten i all tid. :-)

Hvis jeg skjønner det rett så er dette korrekt radiator:
http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/ ... o-with-cap
Den var jo mye rimeligere enn jeg fryktet - karen på verkstedet snakket om oljekjølere til 8.000 og jeg fant flere slike på ebay.

Da vet jeg hva en slik radiator kan/bør koste og så kommer det vel en god del jobb og mye girolje i tillegg. Han snakket om ca 15 liter for flushing.

Er det noen måte å spyle kjøleanlegget? Eller er det ikke så farlig med litt oljerester i det?

mvh
Ole

turbokai
Sted: Asker

Legg inn av turbokai » søn aug 28, 2016 1:57 pm

Ser riktig ut det. Bestiller du så sleng med diesel filter,ole filter og luftfilter også er svinebillig på Milner. http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/ ... filter-kit Her har du de Norske opplysningene om bilen din. Du kan se nederst at kilometerstanden stemmer.http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... r=DJ+16925 Og her finner du alle opplysningene om bilen din ang delenummer og utstyr. http://www.toyodiy.com/parts/q?vin=JT111GJ9500073327
Ang flushing av kjølevannet i motor så er hageslange tingen. Jeg pleier å kjøre vannet motsatt vei av hva det normalt går i motoren. Husk å spyle gjennom varmeapparatene i bilen også. Finnes sikkert dusinvis av tråder om hvordan dette skal gjøres. Når alt er tilbake på plass pleier jeg å kjøre motoren varm med vaan tilsatt ette eller annet rense remedie for så å tappe av/ flushe med hageslangen enn gang til før jeg fyller opp med riktig frostvæske. Dette er hva jeg gjør på egne biler og er sikkerty litt overkill. Hva andre gjør er opp til dem :-)

Du finner mye bra info inne på forumet vårt. Menge flinke folk med lang erfaring. Ta deg tid til å lese deg opp på bilen din så kan du unngå ubehagelige dyre overaskelser i fremtiden. I denne tråden ligger det også ett bilde av stussen hvor lekkasjen mellom gearkassa og radiatoren oppstår. http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=19&t=10347

olenymoen

Legg inn av olenymoen » tir aug 30, 2016 12:32 pm

Har fått et overslag fra verkstedet. 17.125 totalt. SUKK!!
RegningForRadiatorMm.PNG
RegningForRadiatorMm.PNG (124.71 kiB) Vist 6110 ganger
Basert på de gode rådene om å kjøpe fra England så ser jeg jo at delene der koster en tredjedel eller mindre. Men problemet er selvsagt flytting av bilen hvis jeg skal gjøre noe selv, flushing av girkasse - og at jeg senest trenger bilen fredag 9/9 og er bortreist resten av denne uken.

Er konklusjonen på dette at jeg har lært mye om forumet, kompetansen til medlemmene, kilder til deler fremover og at det egentlig bare er å akseptere at verkstedet må gjøre det gitt tidsbegrensning og at jeg er bortreist?

Hvis jeg gjør dette og fortsetter å oljebehandle den under så varer bilen vel maaange år enda? Please ;-)

Jeg har et kombinert vedlager og garasje, oppvarmet, så jeg har tenkt å mekke en del på bilen selv også. Regner med at hvis jeg studerer forumet her så får jeg mange gode ideer om ting som kan/bør gjøres.

Eller er det, litt mot formodning, en mye bedre løsning som jeg ikke vet om enda. :-)

superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen » tir aug 30, 2016 3:51 pm

Gitt dine tidsbegrensningen så har du vel ikke så mange reelle valg?Forundrer meg litt at de skal ha 871 kr for demontering og montering av termostat.Er ikke det 10 minutter arbeid maks?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Legg inn av saw » tir aug 30, 2016 7:18 pm

Kjip sak, føler absolutt med deg.
Riktig nok så sitter termostaten på 1KZ-TE kronglete til, ut med batteriet må de også, er vel kanskje oppsettet på tilbudet som får det til å virke værre enn det er. Alt i alt så beregner de ca. en dag på å skifte kjøleveske, termostat, radiator, flushing samt påfylling av vesker igjen. Nå er ikke jeg bilmekaniker men syns ikke det ser så hakkende gæli ut altså. Er vel regnet etter vanlige "akkord" priser som de aller fleste opererer med nå om dagen.
Enig med innlegget over, som du selv sier det så har du vel ikke så mange andre valg. Skal du få noen til å hente bilen å ta det et annet sted så renner jo fort timene på...
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

olenymoen

Legg inn av olenymoen » tir aug 30, 2016 7:26 pm

Tusen takk for råd og hjelp.
Jeg får akseptere tilbudet i morgen slik at jeg har bilen over helgen.
Så mye den har kostet meg til nå så må jeg stelle pent med den og beholde den i 10 år. :-)
Så lenge den ikke ruster så er vel det strengt tatt ikke være uoverkommelig. Det er jo plenty med LCer der ute som er mer enn 10 år eldre enn min. Funksjonsmessig er den plenty god nok i overskuelig fremtid.

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » tir aug 30, 2016 8:49 pm

Kanskje noen kan ta seg tid til å legge denne tråden på riktig del av forumet (90-serien motor) samt at Trådstarter endrer 80 til 90-serie? Da er det flere som kanskje finner tips på rett sted senere.-
----------------------------------------------

olenymoen

Legg inn av olenymoen » ons aug 31, 2016 8:03 am

God ide janP.
Jeg har oppdatert mitt opprinnelige innlegg med korrekt modell.
Det er vel en administrator som kan tråden til rett gruppe. For å gjøre tråden litt lettere å finne for 90-eiere så la jeg og en referanse til den i en 90-tråd.

olenymoen

Legg inn av olenymoen » ons sep 28, 2016 11:05 pm

Bilen ble fikset raskt og effektivt av Mekonomen på Kløfta. God service og trivelige folk.
Men det er helt klart mye rimeligere å mekke selv, og lærepengen her er helt klart å følge med på radiatoren og kanskje bytte den selv før den ryker. Det er ikke billig å få flushet automatkassa, og det gikk med imponerende 50 liter girolje.

Regningen nedenfor er et alternativet til å bytte radiator før lekkasjen oppstår.

Så langt virker giret bedre enn på lenge. Det girer raskere opp og det virker som om drivstofforbruket har gått litt ned. Hvis det nå holder i 15 år til så skal jeg være fornøyd. :-)
KvitteringAutomatFiksing.PNG
KvitteringAutomatFiksing.PNG (783 kiB) Vist 5942 ganger
Og igjen en stor takk til de meget hjelpsomme folkene her på forumet. :-) :-)

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » tor sep 29, 2016 8:49 am

Gött att girkassen höll så att regningen inte blev större!

Fint att bilen rullar igen oxå ☺.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 8x»