Fett til knokkelhus

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
SteinarF
Innlegg: 9
Ble med: søn mai 16, 2004 2:44 pm
Lokasjon: Lillehammer

Fett til knokkelhus

Innlegg av SteinarF »

Hei!

Jeg lurer på hva slags fett jeg skal bruke i knokkelhuset?
Har en kamerat som er skeptisk til molybdendisulfid pga metallpartikler i fettet. Kan dette likevel brukes, eller skal jeg bruke "vanlig" fett ev. hjullagerfett (høytemperatur)?

Skal jeg pumpe til det begynner å tyte ut, eller en viss mengde?

Er takknemlig for svar!

Mvh

Steinar
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

hei.

sist gang jeg sjekket så fikk jeg til svar at jeg kunne bruke:
- vanlig universalfett fra felleskjøpet. det brukes jo på høy rpm på landbruksmaksiner.

- knokkelhuset skal fylles helt opp

(dette er en litt kjip jobb hvis du ikke har satt nippler på påfyllingspluggen)
junkern
Innlegg: 145
Ble med: tor mar 25, 2004 3:50 pm

Innlegg av junkern »

Mener å huske at det sto i boka at man skulle bruke sånn moly-et-eller annet (sånn som han kameraten din var skeptisk til) Jeg brukte i hvertfall det på 60'n min, og det samme brukte vi da vi bytta endeledd og hjullager på en g-wagen (der lå det fett i pakken, sammen med leddet).

Mener også å huske at huset skal fylles ca. 3/4, altså ikke helt fult, men det er et års tid siden jeg gjorde denne operasjonen, så jeg er noe usikker nå.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

bare for å komplettere junkern.

toyota og bøker sier at det skal være "fullt". jeg refererer til to originale toyota service manualer og en haynes. der står det "pack mulit purpose grease into the housing" (bildet viser et fullt hus med fett, menge er ikke angitt).


poenget er at når man begynner å presse fett ned i husa så er det helt umulig å få lik menge hver gang. eks. selve leddet har hulrom osv. det vil altså aldri få det hardpakket. derfor- fyll opp til det tyter ut da har leddet får nok. dette er med andre ord ingen jobb som trenger finjustering eller kirurgisk håndlag :)
SteinarF
Innlegg: 9
Ble med: søn mai 16, 2004 2:44 pm
Lokasjon: Lillehammer

Innlegg av SteinarF »

Takk for rask respons!! :D

Steinar
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Fettnippel?

Innlegg av jørgen »

Hvor setter man fettnippelen til knokkelleddet. Tittet litt på leddet å lurer på om en må skru av en skrue med firkant hue (ca 1cm) eller er jeg på bærtur. Hvem har disse fettnipplene?
Jørgen
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

du skrur ut de firkanta klumpete skruene/boltene ja, så presser du fett nedi der. du kan evt borre hull i de boltene, gjenge de opp og skru i en fettnippel. da blir det enklere neste gang.
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

For all del, ikke sett inn fettnippel. Det du gjør da er å presse inn så mye fett med tiden at fettet kommer inn i diffhuset gjennom simring(fett i hypoidolje). Av samme grunn skal du aldri fylle helt fullt før du setter på spindel, og ..... bruk "mollyfett" det tåler belastningene. Fyll opp ett sted mellom trekvart og full.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

ja det kan bli fullt hvis man ikke bruker hodet :D.
trikset er jo å skru bolten ned et par omdreininger presse og sjekke presse og sjekke. det er mye enklere å presse i en fettnippell enn å få fettet nedi hullet.

nippel anbefales.
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Ikke med "riktig" størrelse på fettpumpemunnstykket man bruker. Med riktig størrelse går den akkurat nedi hullet og da kjenner du når du har fylt opp også. Det skal ikke være trykk der, det vil jeg tro du får med en nippel.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

begge måter funker :) er ihvertfall svært enkelt med nippel, og jeg har sett mange landcruisere/hiluxer som har gjort dette inklusive mine egene.

hvis man ikke har/får tak i riktig størelse på pressehodet, så kan man jo kutte slangen (skjere av hodet), den går ihvertfall nedi. sånne standardslanger koster jo 20,- på tema.
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Bare vent til du kommer på Landstreffet, da skal jeg om natten snike meg bort til bilen din og tette nipplene dine med superlim, også om morgenen får jeg deg til å vise meg hvor flott det er med nippler..........hehehe!

Neida, det går sikkert bra med nippler bare man vet hva som kan skje.
Har akkurat bytta drivknuter, og der fikk jeg drivknuter som var for lange. Kjører nå(med velsignelse fra Toyota Norge) uten denne flensen og har problemer med ABS og en og annen lyd ved offrad. Etter sjekk med Toyota Norge og min lokale leverandør, så skulle jeg ha en ny flens også i tillegg til drivknutene. Skal lage en artikkel til hjemmesida på dette. Mæææget nyttig å vite og det gjelder alle 80serie eldre enn okt. 1994.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

hehe :D

ABS hva er det? på poloen min er det en lampe i dashen som lyser nettop disse tre bokstavene :D

supert at du skriver og tar bilder av det, vi må bare få opp en site å ha tech arkivet i nå..
Svar

Tilbake til «Drivverk 8x»