Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av knut eivind » tir feb 12, 2013 3:59 pm

Det braker stygt i fronten så jeg skulle hatt nye cv ledd regner jeg med, men hvor mye spleiner skal de ha og hvor kjøper man helst dette. Trail gear har jo en hel del men jeg vet ikke hva man skal kjøpe. Fint hvis noen har noe nyttig info. Takk.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av Toyole » tir feb 12, 2013 7:44 pm

Hvordan skal du bruke bilen?

Til vanlig kjøring så holder det jo lengst med slike i vanlig stål.

http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/ ... nt-outer-4
http://www.ebay.com/itm/Toyota-Land-Cru ... 1e&vxp=mtr


Skal du kjøre med digre hjul, og denge en del, da går du for CroMo utg.:

http://eastcoastgearsupply.com/i-479671 ... j80hd.html
http://www.longfieldsuperaxles.com/prod ... 0-BIRFIELD

Det er tunge deler, så sjekk ut fraktpris når du bestiller.
Selv handla jeg Longfields utg. på BG-Nor, når de hadde en godt rabbatert dag, men de kosta meg jo ca 4000,- likevel!
Det som er greit å vite er jo at det ikke bare er CV ledda som må oppgraderes, men samtidig skifter en jo en hel del tettninger og pakkninger, og helst ytre flenser. Hele oppgraderinga kan du vel kanskje klare for ca 5000 i deler, men ikkeno videre billigere.. (ett orginalt ledd koster vel ca 7t)! :oops:
Fort vekk må du ha en ny aksel og, jeg kjøpte ny lang fra Longfield, den var billig, ca 1400,- med frakt!!

Her er en gammel tråd om evnet, der jeg har nevnt litt ifra min jobb... http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=12 ... edd#p95065
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av erwin » tir feb 12, 2013 8:21 pm

Alle disse er standard type, ikke herdet. Produsert i Japan:

HDK - Rimelige, lett å få tak i (feks Milner eller AUS)
NTN - Noe dyrere. Var tilgjengelig før, men har ikke klart å finne de i nettbutikker nå. (De leverer visstnok til Toyota?..)
URW - Skal være bra. Fins ikke for 80, men for 40,60,70
Toyota: ca 7000/stk bestilt fra USA

Longfields er ikke anbefalt hvis du primært kjører på veg.
Forventet levetid:

Toyota orginale CV'er: mer enn 350.000 km med god pleie
Logfields, 100 - 150.000 km
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av håvard » ons feb 13, 2013 1:09 am

Hvorfor har longfields kortere levetid?

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av Toyole » ons feb 13, 2013 7:25 am

Sånn jeg har forstått det så er det beskrevet her:
http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... -only.html

Står greit på sida hos Slee og, der de har et bra alternativ: (for $225 pr stk.)
http://www.sleeoffroad.com/products/pro ... eshaft.htm

Det er noe med metallet som er usansynlig sterkt mot slag (og spark), bryting og vridning, altså mer "soft" ikke tåler like mye ensidig slitasje, som orginalt "hardt" stål.

:mrgreen:
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2356
Registrert: fre feb 03, 2006 10:52 am
Sted: Hauge i Dalane

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av offroadguru Solli » ons feb 13, 2013 8:16 am

Loongfields er sterke, men ikke slitesterke. Derfor er det ikke noe for bil med konstant 4X4, om man ikke kjører mye offroad da. Men i utgangspunktet er jo CV ledd til 80 sterke så det skal vel mye til før en trenger noe bedre.

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av håvard » ons feb 13, 2013 9:07 am

Toyole skrev:Sånn jeg har forstått det så er det beskrevet her:
http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... -only.html

Står greit på sida hos Slee og, der de har et bra alternativ: (for $225 pr stk.)
http://www.sleeoffroad.com/products/pro ... eshaft.htm

Det er noe med metallet som er usansynlig sterkt mot slag (og spark), bryting og vridning, altså mer "soft" ikke tåler like mye ensidig slitasje, som orginalt "hardt" stål.

:mrgreen:
Ok!
Har bare hatt FullTime bil en gang, så det har gått meg hus forbi. Står ikke noe om det på LongField sine sider, men det er jo flere som sier det.

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av erwin » ons feb 13, 2013 11:40 am

Longfield skriver: "Only for offroad use". Det betyr det samme...

Jeg har det fra ham selv. Jeg har Longs og syntes det var litt mye klikking fra mine som kun har gått 40.000 så jeg mailet ham.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av knut eivind » fre apr 11, 2014 12:34 pm

Hva er alle disse tetningene osv man trenger? Jeg skal bestille knutene nå tenkte jeg men aner ikke hva mer man skal trykke på i milner sin nettbutikk
knut eivind skogen tlf. 95287o82

taa_vegen
Innlegg: 412
Registrert: søn apr 17, 2005 3:00 am
Sted: Vakre,ville,Valdres.

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av taa_vegen » fre apr 11, 2014 10:03 pm

Eg bestilte alt fra norskoffroadteknikk, alt var på lager til en veldi hyglig pris.
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=2712&highlight=

92 Toyota Landcruiser Hdj80
83 Toyota Landcruiser Hj60
94 Toyota 4Runner

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av shoe » fre jul 04, 2014 10:26 am

Til info:
Som Toyole skrev tidligere, ta med ekstra deler.
Hvis 80'n din er eldre enn 1994, så har har Toyota en litt kraftigere drivknute. Forskjellen er at området med splines er ca. 1 cm lengre og du trenger ny flens(den yttre plata som sitter med muttere og koniske skiver) til den nye drivknuten.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av knut eivind » fre jul 04, 2014 4:26 pm

Har fått bytta like etter at tråden ble posta, skifta også ut den flensen med frihjulsnav, så nå er alle muligheter der.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av Toyole » søn jul 06, 2014 1:29 am

knut eivind skrev:Har fått bytta like etter at tråden ble posta, skifta også ut den flensen med frihjulsnav, så nå er alle muligheter der.
Frihjulsnav er da litt "bongo" om du ikke har part-time kit.. :? Men, skjønnt, sikkert billigere å bruke frihjusnav en å handle de orginale flensene som trengs.. :)

Edit:
Early and late front plates:
Div. forskjeller sjø: Bilde
Om en leser seg litt opp så treng en ikke pludre med slike potensielle problemer.. Saken er vel at det ikke lages ettermarkeds CV-ledd med spesifikasjonene fra den første utgaven, men en får kanskje tak i riktige CV-ledd orginalt?? Husker jeg leste om denne erfaringen tidlig i NLCK klubben (sent på 1990-tallet?), da med Stein Hoel (shoe) som testpilot, vet ikke om den gamle tråden er å finne lengre?
Sist redigert av Toyole den man jul 07, 2014 12:36 am, redigert 1 gang totalt.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Re: Cv ledd til 80. Hva skal man ha? Og hvor kjøper man?

Legg inn av knut eivind » søn jul 06, 2014 9:16 pm

Satte igrunn på bare så at muligheten er der, kan forsåvidt ikke forstå hvorfor man skal bytte de flensene heller. De var like fine som de var da de var kliss nye. Blir moro og få prøve 80 med rwd og se om man får den gode 60 feelingen.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 8x»