Tiltrekningsmoment hjullager

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Tiltrekningsmoment hjullager

Innlegg av erwin »

Jeg har nå byttet hjullager og spindler foran på 80'n.
Men jeg er litt usikker på tiltrekning av hjullagrene.
Jeg har verkstedmanual og fjærvekt, så det er ikke noe problem å gjøre det etter boka.
Men jeg ser av flere innlegg i MUD om at de mener de tiltrekningsmomentene som Toyoyta operer med er for lave.

Se feks:
http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... d-meh.html
http://forum.ih8mud.com/100-series-crui ... right.html

Er det noen som har noen erfaring/meninger om dette her på forumet?

Jeg har 33" hjul.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
superbravo
Innlegg: 147
Ble med: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Tiltrekningsmoment hjullager

Innlegg av superbravo »

slenger meg på spørsmålet. en bekjent av meg som jobber for Toyota merkeverksted her i Bergen lærte meg at de mutterene skulle skrus til for hånd så hardt en klarer. er nok en gammel tommelfingerregel de har. hva moment det utgjør varierer litt vel.
er det nok?
Ole Morten
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: Tiltrekningsmoment hjullager

Innlegg av Vegard »

Jeg følger i hovedsak boka på dette. Etter hukommelsen skal det dras til med ca 60 Nm, hjulet roteres, mutter løsnes, hjulet roteres, og så dras til med 60 Nm igjen før det på nytt løsnes og muttern bare såvidt skal strammes. Går ikke over 10 Nm. Da er det ikke slakk, og hjulet roterer lett.

Første kjøretur har resultert i varmere nav enn ellers, men det gir seg. Det er nå ca 20 tusen km siden jeg gjorde dette sist ifm lagerbytte, og alt er fremdeles som det skal være.
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Tiltrekningsmoment hjullager

Innlegg av erwin »

Hei
Jeg endte opp med 10 Nm jeg også, men metoden i boken var ubrukelig i mitt tilfelle.

Problemet var å komme opp i den "pre-load" de har oppgitt; 3,4 - 5,7 kg målt med fjærvekt.
For å komme over 3 kg måtte jeg bruke 20Nm tiltrekning. Det er ca det samme som MUD'erne sier de bruker.
Men etter en prøvetur på motorveg synes jeg lagrene ble litt vel varme og slakket av til 8 og 10Nm.
Da er preload bare 1 kg.

Men de blir ikke vame lenger. Testet 50 km på motorveg uten at de ble mer enn svakt lunkne. (Det er lett å bli lurt av en liten oppbremsing fant jeg også ut).

Min konklusjon: fjærvekt metoden er ikke å stole på. På de gamle lagrene fikk jeg fornuftige verdier i rullemotstand, men ikke på de nye.

Inntil jeg blir litt mer dreven bruker jeg nok momentnøkkel, og venter litt med å ta i bruk "ta i med henda" metoden.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
Mads
Innlegg: 880
Ble med: man jan 16, 2006 9:21 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Tiltrekningsmoment hjullager

Innlegg av Mads »

Jeg bruker fjervekten med stort hell.
De fleste LC som har blitt skrudd på på verksted har slark i hjullager ved neste eu kontroll.
Mads
HZJ105GX
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Tiltrekningsmoment hjullager

Innlegg av offroadguru Solli »

Forran drar jeg på gefylen med hånden helt inne på skrallen og bak skrur jeg skruen 13 og en halv omdreining inn. Funker tydeligvis godt nok men sikkert ikke en metode du finner i noen bok.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Tiltrekningsmoment hjullager

Innlegg av håvard »

• Jekk opp hjulet du jobber på
• Stram så tight du klarer først (innenfor rimelighetens grenser.. :)).
• Slakk til du begynner å føle slakk, så strammer du 45 til 90 grader.

PS1! Hvis det er nye lagre kan du dra til litt ekstra
PS2! Rull mye på hjulet og gjenta gjerne prosedyren flere ganger hvis du er usikker.

Dette er gefülen metoden, men moment er litt udda hvis man jobber med gamle lagre som kanskje ikke er smurt opp årntli.
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3014
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Re: Tiltrekningsmoment hjullager

Innlegg av Eivind37 »

Bruker samme fremgangsmåte som Håvard...Jeg har ikke hatt noen problemer. Viktig å sørge for at indre og ytre lager blir klemt ordentlig sammen!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Svar

Tilbake til «Drivverk 8x»