Vibrasjon i ratt

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
erwin
Sted: Tønsberg

Vibrasjon i ratt

Legg inn av erwin » man nov 21, 2011 1:59 pm

Jeg har fått litt vibrasjon i rattet ved ca 100 km/timen. Hjulene er sjekket ut- det er ikke balansering.
Dvs, det er fel i drivverket.
Har søkt litt og funnet følgende ting å sjekke:

- Hjullager
- Mellomaksel ledd, kast, balansevekter
- Mellomaksel splines (for mye fett)
- Drivakslinger- ledd, kast
- Diff

Er det noen som har noen erfaring med dette?
Hva er mest sannsynlig?
Er det mulig å finne problemet uten å skru fra hverandre for mye eller jobbe seg gjennom hele lista.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
Vegard
Sted: Nittedal

Re: Vibrasjon i ratt

Legg inn av Vegard » man nov 21, 2011 2:57 pm

Hjullager sjekker du ved å jekke opp å rugge på hjulet. Ta grep på overside og underside, det skal ikke være slakk.

Er ikke problemet der, så kan du ta av fremre mellomaksling og se om det fører til endringer. Du må i så fall kunne koble inn sentersperre manuelt, men det har du vel bryter til på din bil?

folbjo

SLETTET

Legg inn av folbjo » man nov 21, 2011 4:18 pm

:?
Sist redigert av folbjo den man des 10, 2012 2:40 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
erwin

Legg inn av erwin » man nov 21, 2011 6:46 pm

Nei. styredemperen byttet jeg i sommer.

Jeg tror vibrasjonene begynte i sommer. Merket det først på Autobahn når jeg kom opp i 110 - 120 med 33" hjul.
Etter å ha byttet titl 31" vinterhjul kjommer det ved 90 - 100

Det eneste jeg med sikkerhet vet er at jeg
- Justerte til mer spissing. Tviler på om det betyr noe?
- Fettet opp mellomakslinger og CV ledd.
Jeg kan ha presset inn for mye fett i splines. (Hadde litt problemer med pressa)

Enkleste måten å få ut fett på: Går det greit å skru ut nippel og kjøre en tur?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » man nov 21, 2011 10:55 pm

Har du sjekket nivå i diff foran? Jeg og flere andre jeg har lest om har fått vibrasjoner etter at olje gikk ut og fett kom inn fra knokkelhusene!

Men det er vel ikke sånne problemer hos deg?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
erwin

Legg inn av erwin » man nov 21, 2011 11:02 pm

Jeg toppet opp med olje på diffen i sommer før jeg dro på ferie. Da gikk det på ca 1 liter. Det kan jo være et dårlig tegn.
Hvordan ser du at det har kommet fett inn i diffen?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
Haugens 80
Sted: Bø I Telemark

Legg inn av Haugens 80 » man nov 21, 2011 11:21 pm

Har de kommet fett inn i diffen vill oljen din være tykk som grøt. men kan ikkje si eg har hørt så mye om att de krabber inn den vegen men. er vel som regel heller motsatt de pleier og gå. men sjekk endeledd hjullager og lagera på knokelhusa. kan au være ett kryss på ein av mellomakslene som lugger. og dobbelt sjekk styredemperen din va borte i ein 70 ein gang me forholdsvis ny demper. som faktisk ikkje gjorde jobben sinn..
Me fart går alt..

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » tir nov 22, 2011 6:59 pm

Hos meg var det vel bare at det ble fyllt for mye fett ute i knokkelhusene. Dette skjedde ganske umiddelbart etter jeg kjøpte min første 80. Fikk vibrasjoner ute jeg skjønte noe av det. På høsten sa de når jeg var på toyota på service at de hadde byttet olje på diff pga at det var full av fett og det var også for høyt nivå der. De snakket også om at olje var kommet ut. Km stand på bilen på den tiden var ca 70-80 000 km.

Fant selvsagt noe mer om dette på nett selv om det var relativt dårlig med forum høsten 99!

Men det er jo ikke siste gangen jeg har hatt vibrasjoner i rattet!!! Om det ikke er dekk så ville jeg vel ha testet med å tatt ut mellomakslingen.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
erwin

Legg inn av erwin » tir des 20, 2011 10:46 pm

Jeg har skiftet olje på diffen. den så svært tvilsom ut, se bilde.
Farge brun-grå, mistenkelig lik CV fettet. Og relativt tyktflytende.

Jeg har søkt på nettet, men ikke funnet noe på at fett trenger inn i aksling, men plenty av det omvendte.

Jeg tappet også ut fett fra splines i mellomaksel. Vibrasjonen ble merkbart svakere, men ikke helt borte. Skal forske litt mer på det.
Vedlegg
Olje aksel.JPG
Olje aksel.JPG (233.74 kiB) Vist 9298 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
Vegard

Legg inn av Vegard » ons des 21, 2011 6:42 am

Å finne ei grå, seig suppe i diffen er ikke uvanlig når tettingen mellom akselhylse og knokkelhus lekker. Det samme har jeg hatt på flere cruiser. Du trenger alle pakninger/tettinger, og når du først er der inne så kanskje nye bronseforinger, kingboltlagre og hjullagre.

Dersom ventilen i luftinga til akslingene er tett, vil trykket i diffen bidra til å presse olje ut, så sjekk dette. (i ditt tilfelle har også fett kommet inn, som sagt ikke uvanlig)

Brukeravatar
erwin

Legg inn av erwin » ons des 21, 2011 7:27 pm

Ja, jeg regnet med at det blir en sjau på forakselen.

Fins det noen gode teorier på hvorfor dette skjer? Det er jo ikke akkurat uvanlig på 80 så vidt jeg har forstått.
Bilen har bare gått 30.000 siden CV ledd og akslinger ble byttet så jeg synes det var litt tidlig.
Det var heller for lite enn for mye fett i knokkelhus så jeg tror ikke det har vært problemet.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
Vegard

Legg inn av Vegard » ons des 21, 2011 9:29 pm

Jeg har snappet opp tre forklaringer, det finnes kanskje fler:

- En teori er at stikkakslingen ikke ligger i senter av simringen slik at den slites for fort eller ikke tetter godt nok. Dette kan skyldes utslitt bronseforing (tror jeg).

- En annen er at du ganske enkelt har tett aksellufting slik at overtrykket som kommer i diffen når det blir varmere der under kjøring, presser olja ut i knokkelhusene. Dette skjedde på min bakaksling.

- Ellers kan det være slitasjespor der akslingen ligger an mot simringen slik at denne slites raskt.

Brukeravatar
erwin

Legg inn av erwin » tor des 22, 2011 7:36 pm

Hvor stor sjanse er det for å få kast i drivakslingene?
Det ville jo også forklart vibrasjon i ratt.

Eller slitasje i splines inne i diffen slik at akslinger kan bevege seg sideveis?

Akslingene har som nevnt bare gått 30.000 og jeg har fjernet aksellufte ventilene. Før jeg gjorde det kom det olje ut av luftslangen/kompressoren til ARB sperrene.

Har du forresten noe tro på disse Marlin Crawler EcoSeal simringene?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
Vegard

Legg inn av Vegard » tor des 22, 2011 9:54 pm

Jeg kan ikke uttale meg om hva sjansen er for å få slike problemer som du beskriver. Det eneste jeg kan si er at jeg ikke har hørt om det før. Det finnes vel flere her som kan dele sine erfaringer.

Byttet/inspiserte du bronseforingene da du overhalte framakslingen?

Om Ecoseal fra Marlin C kan jeg si at det er den eneste uoriginale delen jeg bruker i framakslen min. Om den vil vise seg å være bedre enn original gjenstår å se, jeg har knapt kjørt 15 tusen siden overhaling.

Brukeravatar
erwin

Legg inn av erwin » fre des 23, 2011 3:39 pm

Jeg har ikke hatt akselen oppe. Det var forrige eier som byttet aksler og CV ledd.
Vet ikke hva som ble byttet ellers, men skal finne det ut over jula.

Uansett må jeg ta en sjau. Vil da bytt alt, bortsett fra det som ble byttet for 30.000 km siden. Hvis det ikke er noen skader da.

Marlin C har noen komplette overhalingssett. Kjenner du til de? Lagre og foringer er i allefall orginal Toyota.

Vegard: Eller kan du kanskje skaffe sett?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » tor feb 02, 2012 3:32 pm

Hei Erwin.
Har du funnet ut noe? Virker veldig rart om det er kast i så nye aksler. Det gikk vel ikke så hardt for seg i Kroatia? Stikkakslene kan visstnok vri seg veldig mye, bortimot en halv omdreining har jeg blitt fortalt. I manualen står det toleranse på kast. Husker ikke helt, men litt i underkant av en mm. Målte mine bak, hadde kast på 2,5mm. Byttet disse , men det hjalp ikke noe, så det er nok en del å gå på her. Hvordan er shimsingen foran? Dette er jo for å senterere stikkakslene. Hvis du tar det fra hverandre pga pakninger bør du sjekke om det er noenlunde like mange shims oppe som nede. Så mye mer nøyaktig får du ikke gjort det med verktøyet til klubben heller. Se nøye over selve akselhuset ditt så det ikke har fått et slag og blitt litt bøyd.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
erwin

Legg inn av erwin » tor feb 02, 2012 5:44 pm

Jeg har ikke fått overhalt akselen enda, men har fått deler. Har bestilt komplett sett med kingboltlagere fra Slee. (ikke CV ledd/drivaksler)
Skal også bytte bronseforingen til spindelen når jeg først er i gang. Her skal jeg prøve 105-løsningen. Der benyttes et nålelager og et kort bronselager i stedet for helt bronselager som på 80'en. Det påstås at dette skal passe uten å bytte spindel. Se link:

http://www.landcruiserclub.net/forum/vi ... 15&t=12604

Så langt har jeg gort følgende:

- Tatt vekk mellomaksel for prøvetur: Hjalp ingenting. Altså er det akslen.
- Strammet hjullagere. De var litt slakke, og vibrasjonene ble mye svakere. Nå merker jeg de mest i området 90 - 100 km/time,. De blir merkbart kraftigere hvis jeg presser rattet til høyere eller venstre, uten å svinge. Som man feks gjør på sporete veier.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » tor feb 02, 2012 6:09 pm

Disse nålelagrene ser jo veldig bra ut. Skulle vel ikke være mye å lure på.
Merker du noe forskjell på forskjellig lufttrykk i dekkene? Du hadde jo justert spissingen din, og det hadde vært gøy hvis du satte hjulene helt rett fram, og målte med tommestokk (må bruke to samtidig for å få det til) på felgene foran. Måle avstanden mellom felgkanten i fremkant og bakkant mellom forhjulene. Har prøvd meg fram med forskjellige mål her på sekstien, og kommet fram til å bruke 4mm smalere i forkant enn bakkant. Artig å sammenligne med hva et verksted justerer det til etter boka. Ikke sikkert dette har noe å si for ristingen, men greit å sjekke, da har du et mål å evt bruke siden.
Du har ikke mulighet til å prøve et annet sett hjul? eller å bytte plass foran og bak? Bare for å eliminere lodd og kast i dekk?
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
erwin

Legg inn av erwin » tor feb 02, 2012 7:55 pm

Jeg har justert spissing til 3 mm som er maks i følge boka.

Det var akkurat samme problemet med sommerdekkene, og jeg fikk i tillegg balansert vinterhjula uten at det hjalp.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
Toyole
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av Toyole » tor feb 02, 2012 9:35 pm

Det var jo nevnt noe om shimsinga her før, den kan nok være værdt å få målt ja. Skal du åpne knokkelhusa så hadde jeg nok ville dratt av CV ledda, og sjekka slitasje og eventuellt montert de på motsatt side igjen.
De nållagra fra 105 fungerer sikkert fint, men det er sånn på noen Hiace og Hilux utgaver, og de er visstnok ikke noe spesielt bedre/tryggere da de har blitt godt slitt. Det blir visst ganske krater og metallsmørje når nållageret ryker, det skjer ikke med messingforinga! Jeg kjøpte messigforing fra australia, men hadde jo gjort det mye enklere og tryggere på Toyota..

Jeg har i tillegg til Marlin Crawler seals, disse wiper seals fra Longfield: http://www.longfieldsuperaxles.com/prod ... IPER-SEALS De ser ut til å fungere helt utrolig bra, så de anbefaler jeg sterkt, men de er litt arbeidssomme å få på.. Bilde
Jeg kjøpte og ny herda stikkaksling(lange) fra Longfield, da splinesene inne i diffen straks var vekk, den akslingen kosta nesten ingenting :D . - I forhold til pakka med fire små tannhjul til diffen, fra Toyota :(
Håper vibrasjonene gir seg uten for enorme kostnader da, irriterende å skifte ting som egentlig var i orden..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 8x»