80 girkasse tråden

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

80 girkasse tråden

Legg inn av håvard » ons feb 23, 2011 10:07 am

Jeg har begynt å utdanne meg selv i girkasser :) Så 80 kassa skal oppå benken og skrus i atomer. Ikke nå, ikke i morgen, men på sikt.
Leser mye girkasseteori om dagen, og har jævla lysst til å finne ut av disse mytiske 80 kassene.

Jeg har sjekket priser hos Toyota på f.eks 3dje giret. Det er smådyrt, men selve synkroniseringene er overraskende billige!

Totalpris på nålelager 3dje gir, tannhjul 3dje gir, sleeve (innkoblingsdrev), og synk ring kommer på litt i overkant av 3000,-.
Men det morsomste er at en synkronisering koster bare rundt 350,- ink moms. Jeg husker ikke nøyaktig pris, men det var ikke gæærnt. Serlig med tanke på at det stort sett er synkro ringer som blir slitt i disse kassene.
Koninga på selve girdrevene har også noe å si på synkroniseringa, men det blir som regel 90% bedre ved å bytte synkro ringer da de slites mye fortere enn koninga på drevet. (ref: en fyr som har litt peinling på girkasser).

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1293
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av beaas » ons feb 23, 2011 10:31 am

Bare litt tanker du må ta med inn i utdanningen din!

Er det noen forskjell på 80 kassene, altså GX kontra VX, VX før og etter 95? Vet det er forskjell på HDJ og HZJ kassene.

HDJ 100 har samme girkasse, ihvertfall girkasse nr H155F eller hva de heter, men mulig forskjellige i rammeinnfestninger osv. Det er ihvertfall det Jarle fant ut når han tenkte på å bytte sin 80 kasse til ei 100 kasse. Så er det andre som sier at det passer rett inn, men er igrunn usikker på om det da er ei girkasse fra HDJ 100. Uansett så er 100 girkassen alvorlig mye bedre mtp synkronisering. Girkassen i min siste 80 er forholdsvis bra, ihvertfall sammenlignet med min forrige GX. Men har litt problemer i -10 og kaldere når den er helt kald, altså de første kryssene man kommer til når man starter opp der jeg bor. 100'n gikk som en drøm hele tiden uansett temperatur.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av håvard » ons feb 23, 2011 10:33 am

Helt klart! Jeg konser kun p[ den kassa som er i min bil. Prinsippene inni der er jo de samme, de er forsåvidt det samme om det er snakk om ei girkasse på en Lada også :) Men delenummerne er nok ikke like nei.

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av Toyole » ons feb 23, 2011 8:14 pm

Det finns da repsett å få tak i og: http://cgi.ebay.com.au/TOYOTA-LANDCRUIS ... 19c2c5f66b
Mange nållager hverfall.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Motorgarasjen
Innlegg: 436
Registrert: tir aug 02, 2005 9:04 am
Sted: Åsenfjord

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av Motorgarasjen » ons feb 23, 2011 8:58 pm

Er kassa di dårlig da?
Har jo ikke kjørt bilen på over 2 år, men husker da at den gira fint.
Min nye 80 har jo også god kasse.
Er lettere å gire ned til 1. med denne, enn en arbeidskollegas GX er å gire ned til 2.

Jarle
Innlegg: 608
Registrert: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Sted: Os

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av Jarle » ons feb 23, 2011 10:35 pm

Toyole skrev:Det finns da repsett å få tak i og: http://cgi.ebay.com.au/TOYOTA-LANDCRUIS ... 19c2c5f66b
Mange nållager hverfall.

Men her mangler jo de viktigste delene. Det er ikke problemer med lagre eller tetninger på disse kassene. Kun synkronisering.
Iflg noen har Ørn på Arctic overhalt kassen på sin daværende 80, men problemet med synkroniseringen kom tilbake etter kort tid. Kanskje konen på girene bli mer slitt enn man skulle tro :?:
Mener også det ikke er likt opplegg med synkronisering på andre gir som på resten av girene på 80 GX. Man må kjøpe både tannhjulet og synkoroniseringsringen i ett, tror jeg. Må sjekke i manualen når jeg kommer hjem.
Men dette med slaget på slavesylinderen høres plausibelt ut, synes jeg. Har kjøpt noen dype matter for å fange opp mesteparten av snøen fra skoene. Og når disse kommer litt feil under clutchpedalen blir bilen helt umulig å gire med.
Jarle

Jarle
Innlegg: 608
Registrert: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Sted: Os

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av Jarle » ons feb 23, 2011 10:39 pm

Jæ...la iPad. Hvordan kan man scrolle nedover i tekstboksen når det blir for mye tekst, og man vil gå til slutten som er nedenfor kanten? Mangler piltaster :!:

Tilbake til saken. Det påstås også at det ikke er synkroniseringsproblemer med 80'er i Danmark. Hva er forskjellen på norske og danske 80'er fra 94-95?
Jarle

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av håvard » ons feb 23, 2011 10:46 pm

Motorgarasjen skrev:Er kassa di dårlig da?
Har jo ikke kjørt bilen på over 2 år, men husker da at den gira fint.
Min nye 80 har jo også god kasse.
Er lettere å gire ned til 1. med denne, enn en arbeidskollegas GX er å gire ned til 2.
Nja den er ikke så gæærn i synkinga, helt greit. Men det jeg vil ta på min er vibrasjonen i girspaken.
Girspaken vibrerer markant når jeg bremser på 3dje gir, ikke no ulyd, kun visuell vibrasjon i tredje gir altså. Har ikke blitt helt enig med meg selv hva det kan være enda. Men det kan være slitt gaffel eller "slidehylse" eller hva pokker et heter på Norsk.

Brukeravatar
aukanmeister
Innlegg: 146
Registrert: fre nov 06, 2009 4:48 pm
Sted: Aukra

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av aukanmeister » søn feb 27, 2011 8:40 am

En ting er sikkert. Utviklinga stoppet ikke opp med 80'en 8)
Ta en titt på denne videoen for å se en modifikasjon bla.a synkringer/synknav.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mjltXyzDROk[/youtube]

NOT er forhandler for denne gjengen. Det finnes ikke mange i denne verden som har skrudd mer LC enn han mekanikeren deres... (han på videoen)

Gi dem en forespørsel om deler, og evt ,modifikasjoner :wink:
KTM 975 Adventure 05' (950 med 990 motor)
Yamaha TT 350
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet

jørgen
Innlegg: 1011
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av jørgen » søn feb 27, 2011 9:24 am

Sykt. Fikk neste lyst til å ta en runde på kassa mi jeg og.
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av erwin » man apr 04, 2011 10:54 pm

Jeg har en 94 modell HDJ80 med de samme problemene. 1.te og 2.dre gir syncher dårlig. Særlig i kaldt vær.
Jeg har søkt en del på dette og funnet ut litt, men sitter igjen med mange spørsmål. Det er og blir mest synsing og lite facts på nettet.
Noen tips:

- Skift til en tynnere olje (syntetisk) Feks Redline MT 90 som anbefales her på forumet. Fins et vell av tips om forskjellige oljer. Castrol VMX-M går også igjen. Jeg fikk forslag om å bruke ATF fra et par karer på bushtaxi.

- Ovehale. Ser ikke ut til å hjelpe lenge. Fikk priser på 700.- til 2500.- Euro fra en i Tyskland.

- Bytt til 100 kasse. Den bruker samme H151F kassa, men passer den i innfesting i ramme?

Diverse rykter:
- Det er kun Norske LC'er med problemet. Neppe, samme problemer i Australia.
- Problemet forsvant etter 1995. Gjorde det det?
- Det gjelder kun GX, ikke VX. Gjør det det?


Er det noen som kan avkrefte/bekrefte dette. Jeg har tenkt å kontakte Toyota (Japan?) for å få råd derfra.
Fint med litt input.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av håvard » man apr 04, 2011 10:58 pm

Det eneste ryktet som har noe logikk bak seg er at VX har vacuum assist på clutchen, den frir da kanskje enda bedre ut ved clutching.

Det spørs hva de gjør når de overhaler da. Skifter de bare synk ringene så kan fortsatt koninga på selve gira være slitt. Nå blir det ikke til at jeg plukker fra hverdandre den kassa da jeg har solgt bilen.

Brukeravatar
RmB
Innlegg: 97
Registrert: ons sep 14, 2005 5:16 pm
Sted: Grimstad
Kontakt:

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av RmB » man apr 11, 2011 1:25 am

skal bytte synkringene og clutch til helga håpet jeg, hva mere bør byttes når man er nedi der og tar den jobben uansett?
-LC HDJ80 35"
-4Runner 3.0TD, konebilen
Tidligere:
-93 LC FZJ80 -84 LC BJ42 x2
-05 LC 120 Arctic 38" -07 Hilux Arctic 37" x2.
-94 4Runner 3.0TD 35". -82 Hilux Evo 38".

Garasjen

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av håvard » man apr 11, 2011 8:20 am

Mange (ikke i norge) som har byttet synkringer sier det fungerer bra det første halvåret/året så er synkproblemene der igjen. Det kan jo tenkes at koninga på selve giret/drevet blir slitt.

Brukeravatar
RmB
Innlegg: 97
Registrert: ons sep 14, 2005 5:16 pm
Sted: Grimstad
Kontakt:

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av RmB » man apr 11, 2011 9:27 am

det drevet koster jo en formue, da må det jo være bedre å få tak i en annen kasse..

men eller s noe å tenke på? av lager, pakninger, tetninger osv?
-LC HDJ80 35"
-4Runner 3.0TD, konebilen
Tidligere:
-93 LC FZJ80 -84 LC BJ42 x2
-05 LC 120 Arctic 38" -07 Hilux Arctic 37" x2.
-94 4Runner 3.0TD 35". -82 Hilux Evo 38".

Garasjen

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av håvard » man apr 11, 2011 10:09 am

Da jeg sjekka pris på f.eks. 3 gir, synk, "clutch", gir så kom det på ca 3000,- ink alt. Det er klart, skal du skifte alle gira så blir det dyrt, men det er jo ned til andre gir som er det mest vanlige. Sjekka ikke prisen på andre gir, men regner med det er i samme gata.

EDIT, det er jo ikke så lett å finne brukte kasser i Norge :(

Brukeravatar
RmB
Innlegg: 97
Registrert: ons sep 14, 2005 5:16 pm
Sted: Grimstad
Kontakt:

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av RmB » man apr 11, 2011 1:44 pm

snakka med toyota, var rundt 1800.- pr sett ca.

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_199408 ... _3305.html

33037-60011 synchronizer ring set 1st
33038-60011 2nd

bør man bytte ut lager og diverse samtidig?
-LC HDJ80 35"
-4Runner 3.0TD, konebilen
Tidligere:
-93 LC FZJ80 -84 LC BJ42 x2
-05 LC 120 Arctic 38" -07 Hilux Arctic 37" x2.
-94 4Runner 3.0TD 35". -82 Hilux Evo 38".

Garasjen

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: 80 girkasse tråden

Legg inn av håvard » man apr 11, 2011 1:47 pm

RmB skrev:snakka med toyota, var rundt 1800.- pr sett ca.

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_199408 ... _3305.html

33037-60011 synchronizer ring set 1st
33038-60011 2nd

bør man bytte ut lager og diverse samtidig?
Jeg vet ikke, har aldri delt disse kassene, bare HiLux kasser. Har aldri hørt at lager er no problem i disse kassene.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 8x»