Forskjell på kløtsj, 12v og 24v?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
trracing
Innlegg: 374
Registrert: ons mar 14, 2007 8:21 am
Sted: Stjordal

Re: Forskjell på kløtsj, 12v og 24v?

Legg inn av trracing » ons feb 09, 2011 7:04 am

1340517020 Svinghjul 7112.-
3121060161 Cover assy , clutch 2328.-
3125060400 Disc assy , clutch 2100.-
3123060181 Utløserlager 596,-

Der er delene du trenger. Hvis du skaffer deg en girboks fra hjd100, så slipper du syn.kring problemet. Det har jeg i min.
Sist redigert av trracing den ons feb 09, 2011 10:59 am, redigert 1 gang totalt.

Jarle
Innlegg: 608
Registrert: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Sted: Os

Re: Forskjell på kløtsj, 12v og 24v?

Legg inn av Jarle » ons feb 09, 2011 8:58 am

Hey,
Hvor mye tilpasning er det å få i en 100-kasse da?
Tenker på bellhousing, clutch, girkassefester, mellomaksler etc?
Jarle

shoe
Innlegg: 643
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: Forskjell på kløtsj, 12v og 24v?

Legg inn av shoe » ons feb 09, 2011 10:07 am

Be de sjekke lager til inngående gearaksel, og bytt hvis det trengs. Bytter du synkringer, bytt lager på utgående gearaksel også. Spør også om tykkelse på skiftegaffel til 1 og 2 gear er innenfor slitetoleransen.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Brukeravatar
trracing
Innlegg: 374
Registrert: ons mar 14, 2007 8:21 am
Sted: Stjordal

Re: Forskjell på kløtsj, 12v og 24v?

Legg inn av trracing » ons feb 09, 2011 11:02 am

Jarle skrev:Hey,
Hvor mye tilpasning er det å få i en 100-kasse da?
Tenker på bellhousing, clutch, girkassefester, mellomaksler etc?
Er ikke sikker, men det er arctic trucks som har satt på min, før min tid som eier av bilen. Men jeg bruker org.24vclutch, og jeg kan ikke se noe ommbygginger. Tror også jeg har orginale mellomaksler.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Forskjell på kløtsj, 12v og 24v?

Legg inn av beaas » fre feb 25, 2011 10:00 pm

Sleggemekkern skrev:Skjønner at 12v kløtsjen blir for pinglete for det oppsettet som du kjører tr-racing, men jeg regner med at den tåler litt beskjeden trimming av motoren? Har ikke planer om å bytte turbo, bare justere opp ladetrykk og dieselmengde, og så IC og kanskje 3" eksos etterhvert. Skal ikke lage dieseldragster. :)
Den 94 GX jeg hadde har fortsatt orginal klutsj etter ca 370 t km, 300 t av de med oppjustert pumpe og nesten alle av de igjen med IC, eksos og minst 500 nm. Første 120 tkm med 500 nm målt på flissundet, de resterende der motor har vært enda noe mer oppustert. Av de tilfellene jeg har hørt om tåler de klutsjene opp mot 600 nm. Når man først skal bytte så kan man jo høre på pris på en såkalt HD klutsj, ikke sikkert det er noe dyrere en orginalt, og skal tåle noe mer. BG nor leverte jo til Jørgen engang, altså feil siden han har HZJ...
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
Haugens 80
Innlegg: 1131
Registrert: tir okt 14, 2008 11:37 pm
Sted: Bø I Telemark

Re: Forskjell på kløtsj, 12v og 24v?

Legg inn av Haugens 80 » man feb 28, 2011 10:41 pm

Kjøpte ny kløtsj til min 24v på funnemark på notodden og betalte rundt 2500kr. De va i sommer.
Me fart går alt..

Brukeravatar
trracing
Innlegg: 374
Registrert: ons mar 14, 2007 8:21 am
Sted: Stjordal

Re: Forskjell på kløtsj, 12v og 24v?

Legg inn av trracing » tir mar 01, 2011 10:25 pm

Det er vel svinghjulet som drar i vei med det meste her. Prisene som tår lengere opp er uten rabatter :)

Brukeravatar
Haugens 80
Innlegg: 1131
Registrert: tir okt 14, 2008 11:37 pm
Sted: Bø I Telemark

Re: Forskjell på kløtsj, 12v og 24v?

Legg inn av Haugens 80 » tir mar 01, 2011 10:31 pm

Ja e de som e oppsiksvekeren :roll:
Me fart går alt..

Brukeravatar
trracing
Innlegg: 374
Registrert: ons mar 14, 2007 8:21 am
Sted: Stjordal

Re: Forskjell på kløtsj, 12v og 24v?

Legg inn av trracing » fre apr 15, 2011 11:18 pm

Svinghjul kan du kjøpe brukt hvis du finner det ja, men resten må du kjøpe nytt.

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Forskjell på kløtsj, 12v og 24v?

Legg inn av Toyole » tir apr 05, 2016 12:03 am

Bytta fra 12v til 24v clutch, og kan bekrefte med bilder her (om jeg får de fram), at det er stor forskjell ja!
Skal tro det blir mer areal å klemme på! :P

Her 24v lamell på 12v svinghjul:
24v lamell på 12v svinghjul.jpg
24v lamell på 12v svinghjul.jpg (128.88 kiB) Vist 5506 ganger
Her 12v lamell på 24v svinghjul:
12v lamell på 24v svinghjul.jpg
12v lamell på 24v svinghjul.jpg (148.51 kiB) Vist 5506 ganger
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 8x»